Dumbbell Shrugs

Dumbell Shrug uitvoering

Dumbbell Shrugs

De Dumbbell Shrugs is een oefening vooral gericht op het trainen van de monnikskapspier (Trapezius) en dan voornamelijk het bovenste gedeelte. Deze oefening wordt uitgevoerd met behulp van twee dumbbells.

Dumbbell Shrugs

  • Primaire spiergroep: Trapezius
  • Secundaire spiergroep: Geen
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Dumbbells
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Trapezius

De Trapezius (Monnikskapspier) is de grote ruitvormige spier bovenop de rug.
Deze spier is opgebouwd uit drie delen. De bovenste vezels brengen het schouderblad omhoog. De middelste vezels trekken het schouderblad naar achteren en de onderste vezels trekken het schouderblad omlaag.

Uitvoering Dumbbell Shrugs

  1. Ga met de voeten op heupbreedte staan en pak twee dumbbells vast.
  2. De armen hangen gestrekt naast het lichaam.
  3. Breng nu de schouders omhoog (schouders ophalen) maar zorg dat de armen gestrekt blijven.
  4. Laat nu gecontroleerd de schouders weer naar beneden zakken.
  5. Herhaal dit voor het aantal gewenste repetities.

Dumbbell Shrugs techniek

Veel mensen kiezen ervoor om de oefening uit te voeren in een draaiende beweging. Met kleine gewichten is dit niet per se slecht, maar met zware gewichten is een draaiende beweging niet goed voor het schoudergewricht. Daarom hoeft deze oefening alleen maar in een van boven naar beneden beweging te worden uitgevoerd.

Ben jij een personal trainer?

Ga dan gratis aan de slag met ons trainingsplatform

Ontdekken

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat