Dumbbell Single Leg Split Squat

Dumbbell Single Leg Split Squat uitvoering

Dumbbell Single Leg Split Squat

De Dumbell Single Leg Split Squat is een variant op de Squat waarbij je gebruik maakt van een dumbell en een trainingsbankje. Je traint met deze oefening voornamelijk je de spieren in je bovenbenen, dus de quadriceps, de hamstrings en de spieren in je billen, de gluteus maximus. In tegenstelling tot de gewone squat plaats je bij de single leg split squat 1 been op het trainingsbankje.

Dumbbell Single Leg Split Squat Uitvoering

  1. Ga op je linkerbeen staan en neem een dumbell in je handen
  2. Plaats je rechterbeen op het bankje achter je
  3. De dumbells houd je ten alle tijden gestrekt langs je lichaam
  4. Dit is de startpositie van de oefening
  5. Ga nu langzaam zakken totdat je een hoek van 90 graden
  6. De knie van de rechterbeen raakt de grond niet bij het naar beneden gaan
  7. Houd je rug recht tijdens deze oefening

Dumbell Single Leg Split Squat Techniek

Het voordeel van de single leg split squat in vergelijking met de reguliere squat is dat je elk been afzonderlijk kunt trainen. Dit unilaterale trainen stelt je in staat om meer focus te leggen op beide benen afzonderlijk.

Deze oefening is eenvoudiger aan te leren dan de regulier squat omdat je ook niet in een squat rek hoeft te staan met een barbell in je nek

Ben jij een personal trainer?

Ga dan gratis aan de slag met ons trainingsplatform

Ontdekken

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat