Als je gym buddy het uitmaakt

Hoe vertel je je gym buddy dat je voortaan liever alleen traint? Of nog erger, met een ander?

(foto: Kenneth Fotografie. Modellen Evelien Nellen en Martine van Pelt)

To buddy, or not to buddy…

Not to buddy, wat mij betreft. In de bijna 20 jaar dat ik train, heb ik nooit met een gym buddy gewerkt. Voor mij wegen de nadelen simpelweg niet op tegen de voordelen.

Succesvol zijn in het bereiken van je doelstellingen in fitness is vooral een kwestie van consequent zijn. Wat trainen betreft is dat vooral de noodzakelijke uren maken in een goed gestructureerd schema. Dat is wat mij betreft meer een kwestie van planning dan motivatie en discipline.

De wil is er bij mij altijd wel, maar de weg niet altijd. Soms vormen andere prioriteiten obstakels in mijn trainingsschema waardoor een flexibele planning noodzakelijk is. Kan de geplande training op dinsdag niet doorgaan, dan maar op woensdag.

Gezien het afstemmen op mijn agenda soms al lastig kan blijken, moet ik er niet aan denken ook nog eens af te moeten stemmen op de agenda van een ander. Afhankelijk zijn van de discipline en plannen van een ander lijkt me vreselijk.

Waarom wel een gym buddy?

Mijn mening is dus gekleurd in deze. Toch is het niet als een sneer bedoeld als ik zeg dat gym buddies vooral handig kunnen zijn als je nog niet zo lang bezig bent met fitness/bodybuilding. ‘Gym buddies zijn voor beginners’, klinkt misschien wel een beetje neerbuigend, maar het is wat ik vaak zie in de praktijk.

Wanneer je begint met fitness in het algemeen en krachttraining in het bijzonder dan kan een trainingspartner handig zijn. Je hebt nog niet de benodigde routine door discipline ontwikkeld en kunt je dan aan elkaar optrekken. Die afspraak die je met een ander hebt gemaakt om te gaan trainen, kan je in beweging brengen wanneer je anders misschien had besloten lekker thuis te blijven.

Ook wanneer je eenmaal in de sportschool bent dan kan je elkaar motiveren om harder te trainen. Wanneer je zelf misschien na 8 van de 10 geplande minuten van de loopband af zou stappen, maak je het nu ‘samen’ toch af. Als die 9e herhaling bij het borstdrukken anders de laatste was geweest, maar de motiverende stem achter je ervoor zorgt dat je er nog twee uit perst. En die derde extra herhaling, die je in je eentje toch niet had kunnen doen, kan je nu wel dankzij de gym buddy in diens rol als spotter.

Wanneer de verschillen duidelijk worden

Maar op een gegeven moment komen de eerste barstjes in die sportschool romance. Er komen steeds meer verschillen bovendrijven. Het cliché ‘uit elkaar groeien’ kan hier letterlijk van toepassing zijn. Dan denk ik voornamelijk aan verschillen in doelstelling en bijbehorende inzet.

Ooit ben je beide begonnen met de instelling van de meeste mensen, ‘gewoon gezonder worden een mooier lijf krijgen’. Maar gaandeweg kan je een specifieker doel voor ogen krijgen en meer te weten komen over de noodzakelijke middelen om dat doel te bereiken. Als jij er bijvoorbeeld van begint te dromen ooit Mr. Olympia te worden, of een bikini fitness athlete met miljoenen volgers. Wanneer je je beseft dat je daarvoor het leven van een professioneel sporter moet leiden. Als je gym buddy dan nog steeds ‘gewoon gezonder wilt worden en een mooier lijf wilt krijgen’, dan loopt het mis.

Jij wilt naar de Champions League terwijl je gym buddy gewoon een potje wilt voetballen met een biertje achteraf. Maar ook als je gym buddy dezelfde ambities heeft dan kunnen diens gebrek aan aanleg voor een te groot verschil zorgen. Laten we eerlijk zijn: Het derde team van v.v. De Wherevogels is voor sommigen nu eenmaal het hoogst haalbare.

Gym buddy break up

Maar dat zeg je natuurlijk niet zo tegen je gym buddy:”Ik ben Champions League, jij bent Wherevogels”. Of “Ik heb geen zin iedere keer de baby schijfjes van de halterstang te halen”. “Ik wil me aan iemand kunnen optrekken, niet trainen met iemand die zichzelf nog steeds niet kan optrekken”.

Hoe breng je zo’n boodschap op een niet al te destructieve manier? Rechts een mooi voorbeeld uit de praktijk.

Als leidinggevende heb ik vaak genoeg ‘slecht nieuws gesprekken’ moeten voeren. De eerste regel is dan: “Begin meteen met het slechte nieuws”. Niet om de hete whey draaien dus. Dat wordt hier perfect toepast.

Vervolgens de klassieke: “It’s not you, it’s me”. Bij feedback gesprekken moet je het ook altijd vooral bij jezelf houden. “Dit is wat er gebeurt en dit is wat het mij doet, met dat tot gevolg”.

En dan afsluiten met een fijne feel good finisher. “Jij bent ook veel beter in cardio dan ik”.

Ben jij een personal trainer?

Ga dan gratis aan de slag met ons trainingsplatform

Ontdekken

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is hoofdredacteur van FITsociety en schrijft uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, krachttraining, afvallen, voeding en voedingssupplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie