Bikini Fitness atlete Anna Mary Peterson

Vorige maand deed ik een fitness fotoshoot met bikini fitness atlete Anna Mary Peterson kort voor haar deelname aan SAP Cup 2016. Het was slechts één van de drie bikini fitness competities die ze vorig jaar wist te winnen. 

Anna Mary Peterson

Mijn reis naar het podium voor fitness en bodybuild wedstrijden begon zo’n dertien jaar geleden nadat mijn zoon was geboren. Zoals iedere kersverse moeder wilde ik snel van de zwangerschapskilo’s af. Een echt plan had ik daarvoor niet en ik deed gewoon veel cardio. Het ‘krachthonk’ van de sportschool zag ik als een plek waar ik niets te zoeken had. Die intimiderende plek zag ik als het domein van mannen. Jaren beperkte ik me zo tot cardio, totdat ik terug verhuisde naar mijn geboorteland, Aruba.

Ik meldde me aan bij een sportschool die je gerust ‘hardcore’ mag noemen. Het was een typische, lokale bodybuild gym waar de grootste jongens rondhingen en trainden. Ik werd er met open armen ontvangen en voelde me al snel op gemak bij deze mannen. Zij brachten mij de fijne kneepjes van bodybuilding bij en leerden me alles over techniek. Dat was het moment waarop mijn passie voor bodybuilding is geboren.

Op het eiland bezocht ik iedere wedstrijd en moedigde ik het team van bodybuilders uit de sportschool aan. Hoewel ik steeds meer interesse kreeg voor de sport, was ik nog huiverig om de volgende stap te maken, om zelf op dat podium te staan. Ik maakte me onder andere zorgen over reacties van vrienden en familie. De inmiddels populaire bikini fitness klasse bestond nog niet (red. de IFBB introduceerde deze klasse in 2010). Op dat moment werd bodybuilding op Aruba vooral nog als een mannensport gezien. Jarenlang bleef het dan ook een onvervulde droom en een geheime passie.

In 2015 verhuisde ik naar Nederland en besloot ik de mening van anderen los te laten en eindelijk mijn droom te realiseren. Ik koos willekeurig voor een wedstrijd en trainde er erg hard voor. Ik had een doel en zou doorzetten, wat er ook op gebeurde. De training en mij dieet plande ik zelf tot 12 weken voor de wedstrijd. Ik wist dat ik vanaf dat moment extra hulp nodig had, vooral met mijn dieet. Dat was het moment waarop de echte transformatie begon.

Op de heftigheid van de maanden die volgden, heb ik me behoorlijk verkeken. Mentaal gezien was het één van de moeilijkste tijden om te doorstaan. Iedere dag om 05:00 opstaan om een uur te gaan hardlopen op een lege maag in de vrieskou en regen. Een full time baan en iedere dag na het werk opnieuw trainen in de sportschool. Minder eten dan 1200 kcal per dag en het gevoel hebben dat je op het punt staat om flauw te vallen door een gebrek aan energie. De zogenaamde hersenmist waardoor je steeds het gevoel hebt maar half ‘bij’ te zijn.

Daarbij komt natuurlijk het gebrek aan een sociaal leven. Je moet een hoop opgeven voor deze sport en sommigen zouden dan ook zeggen dat het een eenzame sport is. En toch is dat een keuze, mijn keuze. Ik heb dan ook desondanks van elk moment genoten, wetend dat ik eindelijk mijn droom realiseerde. Het motiveerde me juist als ik wist dat ik het uiterste van mijn lichaam gevraagd had. Het is nu eenmaal een sport waarin toewijding, mentale kracht en discipline een cruciale rol spelen.

Wedstrijd resultaten:

  • Sap Cup 2016 -1e plaats Bikini Masters
  • IronMan-Maiden 2017-1e plaats Bikini Master
  • Juliet Bergman Grand Prix 2017- 1e plaats Bikini Masters

Toekomstplannen:

Europese of Nederlandse Kampioenschappen

Favoriete oefening(en):

Schouders en rug trainen vind ik heerlijk!

Mijn grootste motivatie:

Mijn motivatie is mezelf tot het uiterste te drijven en de voldoening te krijgen van het resultaat.

Mijn dieet:

Mijn dieet hangt natuurlijk af van de fase waarin mijn voorbereiding zich bevindt. Momenteel zit ik in mijn off season en focus ik me zoveel mogelijk op spieropbouw. Ik eet vijf maaltijden per dag bestaande uit hoogwaardige eiwitten en koolhydraten. Zoete aardappels en rijst zijn mijn favoriete bronnen van koolhydraten. Af en toe heb ik een cheat meal om alles mentaal gezien in balans te houden. Ik ben nogal een zoetekauw en wil mezelf dan ook wel eens gebak en koekjes permitteren als ik niet in voorbereiding ben op een wedstrijd.

Trainingsschema:

Ik train zes dagen per week en probeer normaal gesproken billen en benen drie keer per week te trainen. De overige dagen zijn verdeeld over de rug, schouders en armen. Cardio is nog steeds onderdeel van mijn routine. Ik doe meestal 30 tot 40 minuten cardio op de stair master.

Role model:

Jennifer Ronzitti IFBB Pro Atlete.

Die vrouw ziet er echt prachtig uit en eindigde vorig jaar op de tweede plaats op de Olympia. Ze heeft zich voor dit jaar voorgenomen in haar beste vorm uit te komen nadat ze de eerste tekenen van veroudering begon te zien. Gezien ik zelf ook niet meer de jongste ben, kan ik mezelf daar wel in herkennen. Uiteindelijk is het mijn droom een pro licentie te krijgen en in de V.S. deel te nemen aan wedstrijden.

Over de shoot:

Ik vond de shoot met Kenneth erg leuk. Hij deed zijn best om me op mijn gemak te stellen en door het proces te begeleiden. De foto’s vond ik geweldig!

Ben jij een personal trainer?

Ga dan gratis aan de slag met ons trainingsplatform

Ontdekken

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is hoofdredacteur van FITsociety en schrijft uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, krachttraining, afvallen, voeding en voedingssupplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

2 reacties

  1. bert

    Ziet er mooi uit hoor.. Maar al dat overmatig gedieet van intens inspannen,.. sport en werk…. tot ziekmakend.. Moet gen voorbeeld zijn voor ieder ander.. Het is een complete ego-trip.. Ziet er mooi uit. Maar als uitpersing de weg er naar toe is. Moeten we er eigenlijk geen reclame voor willen maken.. : Don’t try this at home.. !! Gewoon normaal niet te veel eten.. en niet te weinig.. En gewoon bewegen en inspannen ter ontspanning en vreugde.. De rest is alleen voor de sport-freaks.. ego-trippers… Of als ze zich er constant beter bij voelen, zonder inspanning..

    • Kenneth Nwosu

      Hoi Bert, Bedankt voor je reactie. Ik vroeg me alleen af of je ook zo denkt over topsporters. Een dergelijke life style is niet voor iedereen weggelegd zoals voor iedere topatleet geldt. De een levert het een Olympische medaille op, de ander een miljoenencontract voor een voetbalclub en weer een ander een prachtig lijf. Ik snap dat je probeert te waarschuwen voor obsessief gedrag (wat grotendeels een subjectief begrip is). Wij proberen op deze blog dan ook aandacht te hebben voor de risico’s van het doorslaan in je passie. Zou heb ik meerdere artikelen geschreven over muscle dysmorpia en anorexia. Persoonlijk echter is het de gedachte dat je nog steeds een kwartje kunt worden als je als dubbeltje geboren bent, die mij aanspreekt in bodybuilding. Waarom zou een mooi fysiek alleen zijn weggelegd voor de mensen die fantastische genen hebben? Door te stellen dat je dit niet door hard werk zou mogen bereiken, ga je denk ik voorbij aan de gehele gedachte achter bodybuilding. Dat kan natuurlijk, dat je niets hebt met het principe van bodybuilding, waarvan Anne Mary mooi duidelijk maakt dat het niet alleen gaat om het creëeren van mega grote spierbundels. Sommige mensen halen veel zelfwaarde uit wat ze kunnen bereiken uit sport of hun lijf, anderen uit hun carrière, mooie reizen of relaties met vrienden en vrienden. Ieder zijn ding zou ik zeggen. mvgr Kenneth

Plaats een reactie