Fitchannel: oude wijn in nieuwe zakken?

Het nieuwe jaar is losgebroken en dat betekent dat de nodige reclame campagnes gelanceerd worden die inspelen op de goede voornemens van veel Nederlanders. Een van de reclame uitingen die ik onlangs voorbij zag komen was die van FITchannel. Een concept van DFFRNT Media, een mediabedrijf waar onder andere Winston Gerschtanowitz aandeelhouder is en waar John de Mol onlangs een minderheidsbelang in heeft genomen. Interessant voor mij om eens dieper in het concept te duiken.

Is FITchannel vernieuwend of is het de oude wijn in nieuwe zakken?

Wat is FITchannel? Fitness met Mark Tuitert!

Ik ben FITchannel wel eens eerder tegengekomen, maar toen zag ik Mark Tuitert een aantal oefeningen demonstreren en legde ik niet de relatie met fitness. Begrijp me niet verkeerd, bij Mark Tuitert denk ik niet aan fitness, maar eerder aan schaatsen (en Bueno). 😉

Daarmee zeg ik niet dat Mark Tuitert niet fit is of aan fitness doet.

Fitchannel is een video platform waar je als consument terecht kunt voor video’s van bekende en minder bekende sportieve Nederlanders. Zo zijn er video workouts te vinden van Mark Tuitert, maar verder ook die van Carlos Lens, Radmilo Soda en Remy Bonjasky.

De video’s die je ontvangt, bevatten workouts en oefeningen die je thuis zonder enige fitness accessoires of fitness toestellen kunt doen.

Naast de video’s met workouts krijg je als klant ook kookvideo’s, recepten en een ebook. Wat je exact krijgt is erg afhankelijk van de trainer die je hebt gekozen. Zo krijg je bij Remy Bonjasky 60 sportvideo’s voor thuis en 30 kookvideo’s. Deze kookvideo’s worden in dit geval verzorgd door TV Chef Sandra Ysbrandy en niet door Remy.

fitchannel platform overzicht

Wat is FITchannel niet?

In eerste instantie dacht ik dat FITchannel een app was voor de smartphone of tablet waarbij je een van deze video programma’s kon afnemen en thuis kon trainen, maar FITchannel is een online website, waar je je moet aanmelden om toegang te krijgen tot de video’s. Ook omdat de afbeeldingen op de website vermoeden dat het om een tablet of smartphone omgeving gaat, dacht ik dat het hier om FITchannel apps ging, maar het is dus in alle gevallen een web omgeving vanwaar je moet inloggen om de video’s af te spelen.

Verder is FITchannel geen coaching platform waarbij je in direct contact staat met de trainers. De video’s worden opgenomen in een zeer hoge kwaliteit en worden via het platform gedistribueerd aan de consument, maar er vind verder geen actieve begeleiding plaats qua uitvoering, techniek of hulpvragen. Tevens moet de motivatie ook vanuit de klant komen en is er geen trainer die je vertelt dat je van de bank af moet komen. Dat laatste is ook een van de nadelen van het platform, maar daar kom ik zo op terug.

FITchannel: is het vernieuwend?

Dus: Is FITchannel vernieuwend of is het de oude wijn in nieuwe zakken? Thuisvideo’s met bekende celebraties zijn niet nieuw. In de jaren ’80 werden we overspoeld met thuis fitness programma’s waarbij je vaak een toestel kocht en een workout video met instructies extra kreeg. (Echt waar, Mike?)

In de jaren ’80 waren lidmaatschappen bij sportscholen een stuk prijziger dan tegenwoordig en waren Personal Trainers exclusief en onbetaalbaar. Daar bood Tony Little onder andere een uitkomst met zijn home workout video’s. Maar ook Billy Blanks met Tae Bo is een denderend succes geweest.

Tony Little Ab Isolator

Om nog even in de vergelijking van Tony Little te blijven met zijn Target Training. Tony Little had als bekende catch phrase:

You can do it!

Het is opmerkelijk te noemen dat Fitchannel letterlijk de vertaalde versie te gebruiken van: You can do it, in haar campagne van 2017:

jekunthet

Toevallig?

Thuis workouts anno 2018

Het is inmiddels 2018 en veel innovatieve online fitness concepten zijn gebouwd op een gepersonaliseerde aanpak in combinatie met communicatie met gediplomeerde fitness professionals. Door toedoen van veel apps, websites, blogs en andere platformen is er een breder publiek, grotere bewustwording van de impact van voeding en beweging en is men zich hier in gaan verdiepen. Het is dan ook niet dat je alleen de professional die je inschakelt betaalt voor zijn of haar kennis, maar ook voor het stukje persoonlijke motivatie en als stok achter de deur.

Naast het feit dat het platform weinig innovatief is, niet persoonlijk en eenrichtingsverkeer is qua communicatie, mist het platform begeleiding op het gebied van voeding en herstel. Recepten en video’s zijn leuk, maar tegenwoordig weten veel sportende Nederlanders het belang van de caloriebalans en het belang van de macronutrienten.

Tot slot is het aantal Nederlanders dat televisie kijkt de afgelopen jaren flink aan het afnemen. Het afgelopen jaar keken we 3% minder televisie dan in 2016 en de verwachting is dat die dalende trend het komende jaar zal doorzetten. Ik weet niet of Radmilo, Remy en Carlos deze trend kunnen doorbreken voor FITchannel. Misschien helpt het feit dat FITchannel een Video on Demand concept is.

Conclusie

Vanuit FITsociety juichen we elk initiatief toe dat bijdraagt aan de gezondheid van de mens. Zo ook FITchannel. De video’s zijn van een premium kwaliteit, het is laagdrempelig en het biedt keuze aan de klant middels de diverse coaches.

Wat minder sterk is dat het concept al meerdere malen is herhaald en het vrij eenzijdig en beperkt is qua begeleiding. Wil je mensen echt fit krijgen dan zal je niet ontkomen aan persoonlijke begeleiding waarbij je ook het voedingsaspect én het motivatie aspect mee laat wegen.

Commercieel gezien is het concept zeer interessant. Het is eenvoudig op te schalen naar andere disciplines, zoals Bootcamp, Yoga en Pilates en met de investering van John de Mol kunnen er internationaal ook stappen gezet worden.

Wat vind jij?

Over Ozgur Yasar

Ozgur is oprichter en eigenaar van FITsociety. Met een achtergrond bij Marktplaats, eBay, Microsoft en Monsterboard wil hij vraag en aanbod in de fitness markt dichter bij elkaar brengen.

Plaats een reactie