COACH LOGIN

Progressie foto’s maken als meetinstrument en motivatiemiddel

Het delen van progressie foto’s blijkt volgens een nieuw onderzoek een nuttig hulpmiddel te zijn in het bereiken van je doelstellingen. Maar wat is nu de beste manier om die te maken?

Progressie foto’s als motivatiemiddel

Twee weken geleden deelde ik voor het eerst ‘before and after photo’s’ van mezelf op Facebook. Niet omdat ik 20 jaar nodig had voor de after foto, maar omdat ik per toeval een stel before foto’s had gevonden. Als ik daar twintig jaar eerder mee was begonnen dan had het mij mogelijk meer winst opgeleverd. Progressie pics delen blijkt meer dan ijdelheid. Het is een legitiem hulpmiddel volgens recent onderzoek.

Dr. Sonya A. Grier, professor marketing aan de American University Kogod School of Business, is mede-auteur van de studie “Weight Loss Through Virtual Support Communities: A Role for Identity-based Motivation in Public Commitment”. De resultaten werden gepubliceerd de Journal of Interactive Marketing. In het onderzoek keken de onderzoekers naar de rol van virtuele gemeenschappen en openbare toewijding bij gewichtsverlies.

Uit de studie blijkt dat je identiteit op social media motiveert tot het delen van je doelstellingen. De virtuele gemeenschappen kunnen vervolgens ondersteuning bieden die in de echte wereld niet altijd mogelijk is.

Nu worden hier de termen ‘before and after’ photo’s’ en ‘progressie foto’s’ door elkaar gebruikt terwijl daar toch wel een belangrijk verschil tussen kan zitten. ‘Before and after’ photo’s’ zijn vooral bedoeld om te motiveren, inspireren of zelfs imponeren. En natuurlijk om te pochen met je resultaat. Progressie foto’s zijn vooral bedoeld om jezelf een indruk te geven van je voortgang. Bij ‘before and after photo’s’ kunnen de nodige middelen worden ingezet om het verschil tussen begin en eindpunt optisch te vergroten. In mijn geval werd dit verschil bijvoorbeeld vergroot doordat ik inmiddels fitness fotograaf ben en de invloed van licht snap. De twintig kilo extra hielp daarbij natuurlijk wel. Andere bekende ‘trucks’ uit reclames zijn o.a. een opzettelijk slechte houding in de ‘before photo’, spierpomp voor de after photo, een paar liter verschil aan vochtinname, wel of niet inhouden van de buik en aanspannen van de abs en photoshop natuurlijk.

Zolang je geen nep afvalpillen wilt verkopen, is dit prima. Het kan het beeld zijn van de persoon die je wilt en kan zijn (tenzij je doorslaat in photoshop natuurlijk). Jezelf op die manier zien en mooie feedback van anderen te krijgen, kan een flinke dosis positieve bevestiging betekenen. Je bent goed bezig, je proeft de vruchten van je harde werk en het smaakt naar meer.

Progressie foto’s echter, dienen vooral een eerlijk beeld te tonen van de resultaten die je tot nu toe geboekt hebt. Een progressie foto is een eerlijke ‘before and still at work photo’. Om bewust beter licht op te zoeken voor een progressie foto is als jezelf wegen terwijl je de gootsteen gebruikt om jezelf een beetje op te drukken.

Progressie foto’s maken als meetinstrument

Een progressie foto moet je dan ook zien als een meetinstrument net zoals je vetpercentage, gewicht en afmetingen. Als je vooral traint of dieet gericht op je uiterlijk dan is de progressie foto feitelijk hét belangrijkste meetinstrument.

Voor de progressie foto geldt net als voor de andere metingen dat je de omstandigheden zoveel mogelijk gelijk moet houden voor een eerlijkste indicatie.

Bij die omstandigheden/variabelen moet je bij de progressie foto denken aan:

  • De staat van je lichaam
  • De houding van je lichaam
  • De positie van je lichaam ten opzichte van de camera
  • De lichtbron

De staat van je lichaam

Slechts één maaltijd kan een significant en snel effect hebben op het uiterlijk van je lichaam. De hoeveelheid suikers opgeslagen als glycogeen in je bloed, de hoeveelheid water in de spieren en onder de huid. Een opgeblazen gevoel, voor of na een toilet bezoek en zelfs de expressie in je gezicht.
De meest eenvoudige manier om deze omstandigheden zoveel mogelijk gelijk te houden is natuurlijk door progressie foto’s te maken direct na het opstaan. Misschien niet helemaal je meest fotogenieke moment van de dag, maar waarschijnlijk wel de meest constante wat je lichaam betreft.
Ook wat kleding betreft wil je dit zo gelijk mogelijk houden. Andere kleding kan je beeld immers ook flink beïnvloeden. Niet iedereen wil in zijn ondergoed progressie foto’s maken, bijvoorbeeld als deze gedeeld moeten worden met een coach. Als je echter meer bedekkende kleding gebruikt, is het wel belangrijk dat je voor iedere foto dezelfde outfit gebruikt. Een verschil in maat of type kleding kan immers een flink verschil maken in het uiterlijk van je lichaam.

De houding van je lichaam

Wat betreft de houding van je lichaam zullen de meesten een keuze moeten maken: Optimaal of consequent.
Je houding is van grote invloed op het optische effect van je lichaam. Sta je meer in elkaar gedoken of rechtop met de schouders naar achteren bijvoorbeeld. Stel dat jouw natuurlijke houding anatomische gezien niet optimaal is. Je maakt bijvoorbeeld progressie foto’s voor je coach in onze FITsociety app in je natuurlijke houding. Dat geeft jou en je coach dan mogelijk een verkeerd beeld van de staat van je lichaam. Het biedt echter wel de kans dat je de foto’s steeds in dezelfde houding maakt. Je gaat gewoon iedere keer zo ontspannen mogelijk staan.
Zulke foto’s maken je echter wel erg bewust van je houding. Jijzelf, maar ook een eventuele coach kunnen dus ook willen werken aan het verbeteren van deze houding. Als je dit echter voor de progressie foto’s doet, is er de kans dat je steeds kleine verschillen in je houding hebt die van invloed zijn op het beeld. Speciaal voor een progressie foto een anatomisch correcte houding aan te nemen is daarom misschien niet handig. Wel kan je natuurlijk werken aan je houding. Als je daarin succes bent dan zal je ‘natuurlijke’ houding tijdens vanzelf de nodige verbetering zien en valt ook die progressie beter te beoordelen.

De positie van je lichaam ten opzichte van de camera

Het spreekt voor zich dat je lichaam iedere keer op dezelfde afstand en in dezelfde hoek ten opzichte van de camera moet staan. Kies voor beide dus een vaste positie die iedere keer weer makkelijk te vinden is. Als je een mobiele telefoon gebruikt, is het handig deze helemaal rechtop/verticaal tegen een wand of spiegel te plaatsen. Ook voor overige camera’s geldt dat je de lensrichting evenredig aan de vloer wilt hebben. Je weet dan zeker dat de hoek iedere keer gelijk is. Ook voorkom je hiermee dat je de camera/telefoon te laag plaatst en naar boven laat wijzen. Je wilt de foto vanuit een natuurlijke kijkrichting maken. Dit is vanaf ongeveer ooghoogte.
Zoek op de vloer een punt waarop je in iedere positie je rechterteen plaatst. Je zult immers naast frontale foto’s ook foto’s van opzij en van achteren willen maken. Door iedere keer je rechterteen op hetzelfde punt te plaatsen, voorkom je dat je ‘opschuift’ binnen het beeld. Dit is overigens minder storend en minder vertekenend dan een andere hoek van de camera.

De lichtbron

De meest onbegrepen variabele is vaak het licht. Een verschil in lichtsterkte in verschillende delen van de foto en je lichaam zorgt voor diepte en contrast. De mate van contrast tussen lichte en onbelichte plekken kan bijvoorbeeld een groot verschil maken op spierdefinitie. De locatie van de lichtbron bepaalt of en waar zo’n contrast ontstaat. Als fotograaf is dit mijn belangrijkste instrument om spieren optimaal te tonen.
Voor progressie foto’s betekent dit simpelweg dat je zoveel mogelijk gebruik wilt maken van kunstlicht en daglicht zoveel mogelijk wilt beperken. Daglicht verandert immers continu. Ideaal zou zijn wanneer het buiten donker is zodat je zeker weet dat alleen je kunstmatig licht het beeld beïnvloedt. Licht dat door een raam naar binnen valt, kan de schaduwen die spierdefinitie versterken de ene keer meer invullen dan de andere keer. Afhankelijk van de tijd van de dag, maar ook bewolking.  Wat je lichaam zelf betreft, zou echter ’s ochtends direct na opstaan het beste zijn en dan zal er in veel gevallen al daglicht kunnen zijn. Probeer dit te voorkomen door een locatie te kiezen waar je het daglicht zo goed mogelijk kunt blokkeren.
De flitser van je mobieltje/camera die afhankelijk van de instellingen en de sterkte van je lichtbron kan afgaan, kan zorgen voor een zekere consistentie. Het is een relatief sterke lichtbron die recht van voren komt en schaduwen zoveel mogelijk invult. Het doet niets voor je spierdefinitie en maakt dus niet de mooiste foto’s. Ook kan het lastiger zijn de mate van eventuele definitie te bepalen. Niet de mooiste bron dus, maar het kan wel helpen als de gloeilamp in je verduisterde kamer niet sterk genoeg blijkt.
Succes!

Referenties

  1. Tonya Williams Bradford, Sonya A. Grier, Geraldine Rosa Henderson. Weight Loss Through Virtual Support Communities: A Role for Identity-based Motivation in Public CommitmentJournal of Interactive Marketing, 2017; 40: 9 DOI: 10.1016/j.intmar.2017.06.002

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en heeft een achtergrond in oosterse vechtsporten als docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie