Voor de coach: Motiverende woorden over kracht en gezondheid werken beter dan woorden als ‘afvallen’

Woorden als gezondheid en kracht leiden tot een hogere waardering voor het eigen lichaam door vrouwen dan woorden over vetverlies. Een coach zou deze kennis kunnen benutten om klanten te motiveren en behouden. 

Coach: “Weg met die donder-dijen”

Dat is althans de conclusie van een nieuw onderzoek van Northwestern University. Een 16-minuten durende training gericht op het uithoudingsvermogen verbeterde de algemene stemming van de deelneemster en diens tevredenheid over het eigen lichaam. Wanneer de coach woorden gebruikte die de gezondheid benadrukten dan verlieten de vrouwen de les met een nog positiever zelfbeeld dan wanneer werd gesproken over gewicht en het fysieke uiterlijk.

Our goal was to determine whether the psychological outcomes of a fitness class might vary based on whether the instructor made motivational comments based on health verses appearance.

-Renee Engeln, Weinberg College of Arts and Sciences at Northwestern.

De vrouwen deden na de training verslag van positievere emoties en hogere tevredenheid over (de vorm van) hun eigen lichaam als de coach uitspaken deed als:

Deze oefening is cruciaal om kracht in de benen te ontwikkelen. Dit zijn de spieren die je echt helpen op te rennen, springen en sprinten als een superheld.

De andere helft van de deelneemsters was (willekeurig) ingedeeld in de training waarin de instructeur uitspraken deed die op het uiterlijk gericht waren, zoals:

Deze oefening doet werkt vernietigend op vet in de benen. Geen zadeltas-dijen meer voor ons! Weg met die cellulitis!

In deze groep werden niet dezelfde verbeteringen gezien met betrekking tot de tevredenheid en het zelfbeeld.

De onderzoekers verzochten ook alle deelneemsters om drie woorden te noemen die beschreven hoe ze zich voelden aan het einde van de training. In de groep met de op het uiterlijk gerichte uitspraken van de coach werden veel vaker termen gebruikt als ‘beschaamd’, ‘walg van mezelf’. In de groep met uitspraken over de gezondheid werden vaker termen gebruikt als ‘prestatie verricht’ en ‘sterk’.

“Schuld verwijderen”

Volgens Engeln is het onderzoek dan ook een reminder aan het feit dat woorden echt verschil maken.

De vrouwen in dit onderzoek deden allen dezelfde oefeningen, in dezelfde ruimte, met dezelfde muziek. Toch had het veranderen van het script van de fitness instructeur een betekenisvolle invloed op hun zelfbeeld na de training. Als we willen dat mensen door blijven gaan met trainen dan moeten we schuldgevoel uit de vergelijking verwijderen. Dit onderzoek wijst op een makkelijke, gratis actie die fitness instructeurs kunnen ondernemen om hun trainingen gezonder, meer inclusief en inspirerender te maken.

Wat betekent zo’n onderzoek voor jouw werk als personal trainer of coach? Mag je nu niet meer praten over de visuele effecten van een training?

Objectification theory

De onderzoekers plaatsen hun onderzoek natuurlijk wel in de nodige context. En wel die van de zogenaamde objectification theory, voor het eerst genoemd in 1997 [2]. De theorie kan uitleg bieden waarom de nadruk op het vrouwelijke uiterlijk vaak niet positief werkt:

…a chronic cultural emphasis on women’s appearance results in a phenomenon called self-objectification. Self-objectification (often referred to as body surveillance) refers to the internalization of a third-person perspective on one’s body. In other words, self-objectification leads a woman to focus on how her body looks to others, instead of what her body is doing.

This type of body surveillance is associated with a range of negative psychological outcomes in women, including greater body shame, greater body dissatisfaction, and increased eating disordered attitudes and behaviors .

In fitness is er een negatief verband tussen deze zelf-objectivering en de kwaliteit en het volhouden van lichaamsbeweging. 

The flow

Zo ervaren vrouwen met een hogere mate van zelf objectivering meer onderbrekingen van de zogenaamde flow. Je kent het wel; dat moment dat je bijvoorbeeld aan het rennen, lopen of fietsen bent, een lekker muziekje in je oren hebt en je gedachten afdwalen van de activiteit. Dat gevoel dat je lichaam het werk vanzelf doet en je hier geen bewuste inspanning voor hoeft te leveren. 

Hogere zelf objectivering maakt het volgens deze onderzoeken moeilijker deze staat te bewaren en zorgt voor meer uitval bij trainen. 

Trainen om het uiterlijk

Onderzoekers ontwikkelden in 1988 een schaal om de motivatie voor lichaamsbeweging in kaart te brengen [3]. Oorspronkelijk werd deze ontwikkeld om verschillen in motivatie voor lichaamsbeweging tussen mannen en vrouwen te meten. Sindsdien is deze schaal echter door diverse onderzoekers gebruikt om het verband te meten tussen op uiterlijk gebaseerde motivatie en het beeld van het eigen lichaam.  

Uit talloze volgende onderzoeken bleek keer op keer dat als vrouwen gaan trainen om aan hun uiterlijk te werken, de kans groot is dat ze ontevreden zijn over hun lichaam, vaker kampen met eetstoornissen en minder vaak deelnemen aan fysieke activiteiten. 

Maar mijn klant wil een wasbordje

Als coach kan je nu denken: “Dat is allemaal goed en wel, maar mijn klant wilt ‘gewoon’ een wasbordje. Als ik daar niet gericht naar toe werk dan gaat ze naar een andere coach”.

Daar zit natuurlijk iets in. Je klant kan al die foto’s ripped fit girls op Instagram zien en als concreet doel hebben om er zo uit te zien. Dat is mogelijk de enige reden dat ze bij jou aanklopt voor begeleiding. Je doet er dan goed aan duidelijk van tevoren te communiceren welke valkuilen ze kan verwachten, zowel wanneer het doel bereikt is, als het doel niet bereikt wordt en tijdens de weg hiernaar toe. 

Leg uit dat een wasbordje vaak een korte termijn doel is, ook al moet je hier een half jaar of langer naartoe werken. Wat is het plan hierna? Stel ook de vraag waarom dat wasbordje? Hoe lang wil je die hebben? Voor wie wil je die hebben en hoe lang ben je bereid je leven hiervoor aan te passen? Leg uit dat sterker en gezonder worden doelen zijn die je vanaf dag 1 behaalt en voor hogere motivatie kunnen zorgen en langer vol te houden zijn. 

Je kunt werken aan je uiterlijk om gelukkiger te zijn, maar statistisch lijkt dat dus niet de snelste route naar geluk. Werken aan je gezondheid blijkt dan een hogere kans op slagen te bieden. 

Referenties:

  1. Renee Engeln, Margaret Shavlik, Colleen Daly. Tone it Down: How Fitness Instructors’ Motivational Comments Shape Women’s Body SatisfactionJournal of Clinical Sport Psychology, 2018; DOI: 10.1123/jcsp.2017-0047
  2. Fredrickson, B., & Roberts, T. (1997). Objectification theory: Toward understanding women’s lived experiences and mental health risksPsychology of Women Quarterly, 21, 173206. doi:10.1111/j.1471-6402.1997.tb00108.x
  3. Silberstein, L., Striegel-Moore, R., Timko, C., & Rodin, J. (1988). Behavioral and psychological implications of body dissatisfaction: Do men and women differ? Sex Roles, 19, 219–232. doi:10.1007/BF00290156  

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is hoofdredacteur van FITsociety en schrijft uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, krachttraining, afvallen, voeding en voedingssupplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie