COACH LOGIN
Fitness en veganisme Claudio Fray

Fitness en veganisme, gaat dat samen?

Fitness en Veganisme, spiermassa bouwen zonder dierlijke eiwitten. Is het mogelijk of beperk je hiermee je groei?

Mede naar aanleiding van het artikel over de documentaire “What the Health?” beseften we ons dat we hier weinig aandacht hebben besteed aan alternatieven voor dierlijke eiwitten. Daar brengen we graag verandering in. Onder andere met deze week twee artikelen over fitness en veganisme. Vandaag eerst een artikel van Claudio. 

Fitness en Veganisme

“Je moet vooral veel rood vlees en kip eten. Daar kun je het beste spiergroei mee realiseren.”

Ik denk dat dit een welbekende uitspraak is die iedereen in de sportschool ooit heeft gehoord. Vooral mannen fokken zichzelf onderling op om zoveel mogelijk kip en rood vlees te eten. Als je anderen vertelt dat je veganistisch of vegetarisch bent gaan ze al helemaal los over het belang van vlees en zuivel. Maar is dat zo? Heb je echt vlees en zuivel nodig om een goed fysiek op te kunnen bouwen?

Vlees en andere dierlijke producten zijn over het algemeen een extreem goede bron van eiwitten. Dit is te danken aan de samenstelling van aminozuren (aminozuurprofiel) die dierlijke producten bevatten. Aminozuren zijn de bouwstenen die samen eiwitten vormen. We kennen 20 verschillende soorten aminozuren, waarvan er 8 essentiële aminozuren en 12 niet-essentiële aminozuren zijn. De eerste soort aminozuren moeten we uit onze voeding halen om te kunnen functioneren. Wij kunnen dit niet zelf aanmaken. En precies het feit dat deze essentiële aminozuren in grote hoeveelheden in vlees en vele dierlijke producten zitten maken het aantrekkelijk om dierlijke producten als onmisbaar te bestempelen.

Maar weet je waar je ook deze 8 essentiële aminozuren kunt vinden? Je raadt het al: in planten! Plantaardige voeding kan alle aminozuren bevatten die je nodig hebt om je fysiek mee op te bouwen. Daarnaast kun je als planteneter genieten van het feit dat je niet alle troep binnen krijgt die in vlees zit. Plantaardig eten heeft zo goed als altijd weinig verzadigde vetzuren (“slechte” vetten), weinig cholesterol en transvetten, veel vitamines en mineralen en bovendien voor ons fitness fanatici, meer dan genoeg eiwitten. Ook voor de jongens die elke dag 200 gram eiwitten willen binnenkrijgen is er genoeg te vinden in planten. Je hebt de juiste kennis nodig van de juiste plantaardige bronnen en de hoeveelheden die je nodig hebt.

Als man is het heel normaal om 150-200 gram eiwit per dag te eten en voor vrouwen 90 – 120 gram eiwit. Deze hoeveelheden moet je wel bij elkaar kunnen halen uit plantaardig eten. Gelukkig leven we niet meer in de middeleeuwen en bestaan er allerlei fantastische voedingsmiddelen en supplementen die dit doel helpen te behalen.  Een aantal persoonlijke favorieten van mij zijn de in Nederland verkrijgbare veganistische eiwitbronnen zoals de productlijnen van Vivera en Alpro. Deze producten zijn op basis van soja en lupine en hebben tussen 3 gram eiwit en 22 gram eiwit per 100 gram van het product. Dat is super veel! Met slechts 200 gram “nepvlees” heb je dus soms al 44 gram eiwit binnen. Dat is al een kwart van je dagelijkse eiwitbehoefte als man.

Een aantal andere belangrijke producten zijn de minder bewerkte producten die in mijn ogen essentieel zijn voor iedereen en dan ook vooral voor de mensen die meer plantaardig willen eten. Deze producten zijn zo belangrijk vooral omdat ze hoog zijn in alle voedingsstoffen die je nodig hebt. Dit zijn onder andere:

  • Bonen
  • Peulvruchten
  • Noten en pitten
  • Producten op basis van soja, zoals tofu
  • Groenten

Ook hierin verschillen de hoeveelheid eiwit van een paar gram eiwit tot wel 28 gram eiwit per 100 gram van het product.

Vegan Protein Sources

Het is ook een optie om bepaalde supplementen te nemen om aan je eiwitbehoefte te voorzien. Voor sommige mensen kan een veganistische eiwitsupplement een hele goede uitkomst zijn. Dit zijn poeders op basis van soja, erwten, rijst of andere plantaardige bronnen en bevatten al gauw 20 gram eiwit per schep.

Zo zie je dat er als vegan voldoende mogelijkheid is om aan adequate voeding te komen en je beste fysiek mogelijk neer te zetten.

Dit is het bewijs dat vegan zijn en fitness samen gaan. Wil je meer weten over plantaardig eten en fitness, of wil je zelf begeleid worden door een professional die ook plantaardig eet? Neem contact op met mij en laten we jouw droom fysiek nu gaan creëren!

Over Claudio Fray

Ik heb een achtergrond in de Geneeskunde, Voeding & Diëtetiek en ik heb verschillende opleidingen tot Personal Trainer en Voedingsexpert gevolgd. Door deze opleidingen en door mijn wetenschappelijke houding kan ik jou van de nieuwste en beste kennis voorzien. Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen, download dan de FITsociety app en kies mij als jouw coach.

1 reactie

Plaats een reactie