cafeïne

Meer halen uit je koffie met algoritme voor beste timing

Een nieuw ontwikkeld algoritme haalt meer uit de cafeïne in je koffie. Door het bepalen van de optimale timing wordt de alertheid maximaal verhoogd.

Atleten of leuten?

We hebben niet voor niets veel over cafeïne geschreven. Niet voor niets is het wereldwijd de meest gebruikte stimulerende middel dat ook nog eens een natuurlijke fatburner is. We hebben echter ook geschreven over de gewenning aan cafeïne waardoor een deel van de werking verloren kan gaan. Als het hierdoor niet mogelijk is om altijd te profiteren van de voordelen van cafeïne dan blijkt timing dus van belang. Zorgen dat je cafeïne slim inzet zodat je hier het maximale resultaat uithaalt wanneer dat nodig is. Dan heb je het dus niet over je gebruikelijke koffierondes op kantoor en bij je ontbijt thuis.

Wel wanneer je met slaaptekort door een toetsweek moet of wanneer je een belangrijke wedstrijd hebt. Momenten waarop je moet pieken dus, maar niet perse over de meeste energie beschikt. Omgaan met slaaptekort is ook iets dat in veel speciale legerkorpsen wordt getraind. Het is dan ook niet heel vreemd dat het Amerikaanse leger achter het onderzoek zit dat het effect van cafeïne op alertheid probeert te maximaliseren [1].

 Meer boost uit je koffie halen

De Amerikanen bedachten een algoritme dat de optimale timing en dosering van cafeïne berekent tijdens een slaaptekort. Hiermee kan de alertheid met 64% meer verhoogd worden bij eenzelfde hoeveelheid cafeïne die minder nauwkeurig wordt getimed. Omgekeerd betekent het dat met slimme timing dezelfde alertheid bereikt kan worden met 64% minder cafeïne. Zo wordt althans uitgelegd door Jaques Reifman die o.a. werkzaam is als senior onderzoeker en directeur van het Biotechnology High Performance Computing Software Applications Institute van met ministerie van defensie.

Het onderzoek gebruikte een eerder getest wiskundig model dat de effecten meet van slaapverlies en cafeïne op het reactievermogen (psychomotor vigilance task, PVT). Dit werd gecombineerd met een “computationally efficient optimization algorithm”. Dit algoritme maakt gebruikt van gebruikersdata zoals het dag-nachtritme en de maximaal toegestane hoeveelheid cafeïne. Als resultaat toont het algoritme de ideale strategie voor de dosering en timing van de cafeïne.

Het algoritme werd beoordeeld door te vergelijken met dosering strategieën uit vier eerder gepubliceerde onderzoeken. Voor ieder onderzoek werden twee dosering strategieën berekend. Eén strategie waarbij het effect op de alertheid verhoogd moest worden gebruik makend van dezelfde dosering als in de originele studie. Bij de tweede strategie werd geprobeerd om dezelfde alertheid te bereiken als in de originele studie maar dan met een lagere dosering. In beide bleek het algoritme dus succesvol.

Our algorithm is the first quantitative tool that provides automated, customized guidance for safe and effective caffeine dosing to maximize alertness at the most needed times during any sleep-loss condition

Koffiedik kijken

Het is de vraag of en wanneer het algoritme beschikbaar wordt gesteld voor burgers. Het is dus maar de vraag of dit een praktisch nut oplevert als je bijvoorbeeld cafeïne wilt gebruiken als pre workout.

Zoals gezegd, kan gewenning aan cafeïne ervoor zorgen dat je na verloop van tijd de effecten niet meer werkt. Weten wat het beste moment van inname is, zorgt dat je meer bereikt met een kleinere dosering. Een kleinere dosering zorgt ervoor dat gewenning langer uitblijft en je langer profiteert van de effecten op de alertheid.

Ook al is het maar de vraag of je zelf ooit gebruik kunt maken van dergelijke berekeningen, kan je natuurlijk wel al starten met een wat meer kritische houding ten opzichte van je cafeïne inname. Wil je het meeste halen uit je cafeïne? Zet het dan alleen in wanneer het nodig is. Dus niet iedere ochtend als vast onderdeel van je ontbijt of iedere keer als je voorbij de koffieautomaat op je werk komt. Tot slot moet ook benadrukt worden dat koffie en cafeïne niet onderling verwisselbaar zijn als het gaat om de effecten.

Referenties:

  1. Vital-Lopez FG, Ramakrishnan S, Doty TJ, Balkin TJ, Reifman J. Caffeine dosing strategies to optimize alertness during sleep loss. J Sleep Res. 2018 May 28:e12711. doi: 10.1111/jsr.12711. [Epub ahead of print] PubMed PMID: 29808510.

Ben jij een personal trainer?

Ga dan gratis aan de slag met ons trainingsplatform

Ontdekken

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is hoofdredacteur van FITsociety en schrijft uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, krachttraining, afvallen, voeding en voedingssupplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie