COACH LOGIN
vitamine d supplement nodig

Heb je een vitamine D supplement nodig?

Met de winter voor de deur wordt vitamine D weer interessant. Wij kunnen namelijk wel vitamine D aanmaken wanneer we in het zonnetje zitten, maar niet in de winter. Om precies te zijn kunnen we van oktober tot en met maart nagenoeg geen vitamine D aanmaken onder de Nederlandse zon [1].

Vitamine D nodig?

Hierdoor zijn wij afhankelijk van vitamine D uit onze gezonde voeding. Er zit alleen niet zoveel vitamine D in ons voedingspatroon. Van nature komt het namelijk in niet veel voedingsmiddelen voor. Uitzonderingen hierop zijn vette vissoorten, zoals zalm, makreel en haring [2]. Daar zit zo’n 400-500 IE vitamine D in per 100 gram. En dat is niet zoveel eigenlijk. Ondanks de geringe concentratie is vitamine D in vet en vlees, door de lage visconsumptie hier in Nederland, toch onze belangrijkste vitamine D-bron [3].


Bonds Voedingssupplementen
Wil je meer weten over fosfatidezuur en andere voedingssupplementen die de spiergroei of spierkracht verbeteren? Bekijk dan mijn boek over voedingssupplementen op www.supplementenboek.nl. Met meer dan 500 referenties naar de wetenschappelijke literatuur. Uniek in zijn soort.


 

 

Een tekort komt dan ook regelmatig voor in Nederland. Een hoog percentage allochtone Nederlanders blijkt vitamine D-deficiënt en ook is de meerderheid (50-80%) van de Nederlandse bejaarde bevolking vitamine D-deficiënt bevonden [4]. Onlangs werd ook een vergelijkbaar beeld gevonden onder Nederlandse atleten [5]. Hiervan werd 34% deficiënt en 36% insufficiënt bevonden.

Vitamine D-status serum-25(OH)D-concentratie
Deficiënt < 50 nmol/l
Insufficiënt 52,5 – 72,5 nmol/l
Adequaat > 75 nmol/l

Interpretatie van vitamine D-status. Gebaseerd op richtlijnen van de Endocrine Society [7]. Tussen 72,5 nmol/l en 75 nmol/l ben je de sjaak, want daar hebben ze geen woord voor.

Een vitamine D-tekort kan ernstig zijn: dit zijn de gevolgen

Grote kans dus dat je vitamine D-niveau wel een steuntje in de rug kan gebruiken. Zeker wanneer je net zo weinig buitenkomt als ik. Bij een (groot) tekort loop je namelijk risico op enkele ernstige afwijkingen van het skelet, namelijk osteomalacie, rachitis en osteoporose. Naast het skelet kunnen ook je spieren aangedaan raken. Zo kan een vitamine D-tekort gepaard gaan met spierzwakte (proximale myopathie) en spierpijn (myalgie). Wat dus, zonder twijfel, nadelig is voor je sportprestaties en spiergroei.

Ook zijn er veel epidemiologische studies die een negatieve correlatie aantonen tussen de vitamine D-status en cardiovasculaire ziekten of kankers. Een negatieve correlatie houdt dus in dat des te hoger de serum-25(OH)D-concentratie, des te lager het vóórkomen van cardiovasculaire ziekten of kankers. Hierdoor is geopperd dat vitamine D-suppletie het risico op cardiovasculaire ziekten en kanker zou kunnen verminderen. In veel andere artikelen op het internet wordt vitamine D dan ook de hemel in geprezen om die reden. Epidemiologische studies kunnen verbanden vinden. Dat is leuk, maar dan weet je dus nog steeds niet of het door vitamine D komt of niet.

Wat zeggen de gerandomiseerde interventiestudies die een daadwerkelijk causaal verband kunnen vaststellen? In dit artikel moet ik je op basis van die studies wel een klein beetje teleurstellen. Gerandomiseerde studies (die dus een grotere bewijslast hebben dan eerdergenoemde epidemiologische studies) kunnen tot op heden geen causaal verband vinden [12,13]. Het is dus nog voorbarig om te stellen dat het beschermend werkt tegen cardiovasculaire ziekten en kankers. Aan de andere kant: het lijkt in ieder geval ook geen kwaad te kunnen…


Bonds Voedingssupplementen
Wil je meer weten over fosfatidezuur en andere voedingssupplementen die de spiergroei of spierkracht verbeteren? Bekijk dan mijn boek over voedingssupplementen op www.supplementenboek.nl. Met meer dan 500 referenties naar de wetenschappelijke literatuur. Uniek in zijn soort.


Referenties

  1. Webb, Ann R., L. Kline, and Michael F. Holick. “Influence of season and latitude on the cutaneous synthesis of vitamin D3: exposure to winter sunlight in Boston and Edmonton will not promote vitamin D3 synthesis in human skin.” The journal of clinical endocrinology & metabolism 67.2 (1988): 373-378.
  2. Holick, Michael F. “Vitamin D in Health and Disease: Vitamin D for Health and in Chronic Kidney Disease.” Seminars in dialysis. Vol. 18. No. 4. Blackwell Science Inc, 2005.
  3. Van Rossum, C. T. M., et al. “Dutch National Food Consumption Survey 2007-2010: Diet of children and adults aged 7 to 69 years.” RIVM rapport 350050006 (2011).
  4. Wielders, Jos PM, Frits AJ Muskiet, and Albert van de Wiel. “Nieuw licht op vitamine D: herwaardering van een essentieel prohormoon.” Nederlands tijdschrift voor geneeskunde 154.49 (2010): 2271-2276.
  5. Backx, E. M. P., et al. “The impact of 1-year vitamin D supplementation on vitamin D status in athletes: a dose–response study.” European journal of clinical nutrition 70.9 (2016): 1009-1014.
  6. Agergaard, Jakob, et al. “Does vitamin-D intake during resistance training improve the skeletal muscle hypertrophic and strength response in young and elderly men?–a randomized controlled trial.” Nutrition & metabolism 12.1 (2015): 32.
  7. Holick, Michael F., et al. “Evaluation, treatment, and prevention of vitamin D deficiency: an Endocrine Society clinical practice guideline.” The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 96.7 (2011): 1911-1930.
  8. Shuler, Franklin D., et al. “Sports health benefits of vitamin D.” Sports Health 4.6 (2012): 496-501.
  9. Chiang, Chien-ming, et al. “Effects of Vitamin D Supplementation on Muscle Strength in Athletes: A Systematic Review.” The Journal of Strength & Conditioning Research 31.2 (2017): 566-574.
  10. Vieth, Reinhold. “Vitamin D supplementation, 25-hydroxyvitamin D concentrations, and safety.” The American journal of clinical nutrition 69.5 (1999): 842-856.
  11. Vieth, Reinhold, Pak-Cheung R. Chan, and Gordon D. MacFarlane. “Efficacy and safety of vitamin D3 intake exceeding the lowest observed adverse effect level.” The American Journal of Clinical Nutrition 73.2 (2001): 288-294.
  12. Bjelakovic G, Gluud L, Nikolova D, Whitfield K, Krstic G, Wetterslev J, Gluud C. Vitamin D supplementation for prevention of cancer in adults. Cochrane Database of Systematic Reviews 2014, Issue 6.
  13. Pilz, Stefan, et al. “Vitamin D and cardiovascular disease prevention.” Nature Reviews Cardiology 13.7 (2016): 404-417.

Over Peter Bond

Sinds begin 2011 is Peter Bond actief in de fitnessbranche en benadert verscheidene onderwerpen hieromtrent vanuit de wetenschap. Gewapend met een sterke academische achtergrond en een flinke dosis leergierigheid deelt hij sinds 2014 op deze blog mijn opgedane kennis.

Plaats een reactie