In de sportschool kun je vaak individueel trainen en in groepsverband trainen. Deze groepslessen worden vaak gegeven door een trainer of een instructeur en bieden meer variatie en kunnen de sociale sporter meer aanspreken. Vaak verschilt het aanbod van de groepslessen per sportschool. De ene sportschool biedt vaak een beperkt aanbod van de meest gangbare groepslessen, zoals Aerbonics, steps en spinning, terwijl de andere sportschool het populaire aanbod van Les Mills met lessen als Bodypump, BodyAttack en RPM aanbiedt. Hieronder behandelen we de meest populaire lessen in een beknopte vorm.

Spinning
Aerobics
Steps
Bodyshape
Bodyattack
Bodypump
Bodycombat
Bodybalance
Yoga
Poweryoga
Pilates
Groepslessen artikelen

Spinning

De meeste mensen denken bij het aanbod van groepslessen al gauw aan spinning. Spinning is een groepsles waarbij je samen met andere op speciale fietsen jouw conditie kunt trainen. Deze gezamenlijke fietstraining wordt gevarieerd qua tempo en ook qua intensiteit en zwaarte. De instructeur geeft de les en motiveert de deelnemers en geeft ook instructies tijdens de spinning les. Met spinning train je met name je benen, billen en algehele conditie. Doordat je tijdens een les spinning aardig wat calorieen verbruikt is het ook een goede manier om te kunnen afvallen. Een variant op de spinning les is RPM, dat onder licentie van Les Mills gegeven mag worden.

Aerobics

Het populaire aerobics is een groepsles die ritmische aërobe oefeningen combineert met krachttraining en stretch elementen. Het doel van deze groepsles is met name om alle elementen van fitness, dus flexibiliteit, spierkracht en conditie te verbeteren. Aerobics wordt ook uitgevoerd op muziek en wordt onder leiding van een aerobics instructeur of instructrice gevolgd. Uiteraard kun je ook de les zonder muziek volgen of zonder instructeur. De instructeur geeft aan welke oefeningen er gedaan moeten worden. De meest gangbare oefeningen tijdens een aerobics les zijn de Basic Step, Corner Knee, T-Step, Lunges, V-step en Split step. Aerobics is pas echt populair geworden nadat actrice Jane Fonda haar aerobics video’s uitbracht in 1982

Steps

Bijna niet meer van deze tijd, maar ooit was Steps een van de bekendste groepslessen voor vrouwen. De naam zegt het al, steps is een groepsles dat je met behulp van een step uitvoert in groepsverband. Een step is een verstelbaar bankje waarbij er diverse oefeningen worden gedaan. Deze oefeningen doe je op het bankje, eromheen en ernaast. Omdat je veelvuldig op de step moet stappen en moet afstappen is dit een groepsles die met name de benen en billen verstevigt. De les wordt gegeven door een steps instructeur en die bepaalt de oefeningen voor de groep. Ook het tempo wordt door de instructeur bepaald. Omdat dit op een hoog tempo gebeurd kun je met steps ook jouw conditie verbeteren.

Bodyshape

De groepsles Bodyshape is een conditietraining op muziek waarbij de focus met name ligt op het verbeteren van de spieren en lenigheid. De les heeft veel vergelijkenissen met BodyAttack van Les Mills. De Bodyshape les begint met een warming up waarbij de ademhaling en hartslag opgevoerd worden en de doorbloeding van de spieren wordt verhoogd. Na de warming up volgt het aerobics gedeelte van de groepsles en worden er oefeningen op de grond gedaan om de spieren te versterken. Je moet hierbij denken aan de spiergroepen in de buik, benen en billen, maar ook het bovenlichaam wordt getraind. Zo worden de spieren in de armen, schouders en rug ook aangepakt. Tijdens de Bodyshape les wordt er ook gewerkt met gewichtjes om deze spieren optimaal te trainen.

Bodyattack

De les BodyAttack van Les Mills kent veel overeenkomsten met Bodyshape. Het is een groepsles die door een instructeur gegeven wordt met een focus op kracht en uithoudingsvermogen waarbij er diverse aerobics oefeningen worden gegeven.

Wil je meer lezen over Bodyattack, lees dan het artikel: wat is bodyattack

Bodypump

De bekendste groepsles van Les Mills is zonder twijfel Bodypump. Deze aerobics workout op keiharde muziek wordt door een instructeur gegeven waarbij de focus met name ligt op het verbeteren van je algehele conditie en spierkracht. Tijdens de Bodypump les, die 60 minuten duurt, wordt er gebruik gemaakt van barbells, dumbells en de aerobic step.

Wil je meer lezen over Bodypump, lees dan het artikel: wat is bodypump

Bodycombat

Voor degene die Bodycombat voor het eerst zien zal de associatie met Tae Bo van Billy Blanks misschien opkomen. Dat komt ook omdat Bodycombat en Tae Bo erg veel overeenkomsten met elkaar hebben. Onder de licentie van Les Mills wordt Bodycombat uitgegeven, een cardio groepsles met elementen van diverse vechtsporten. Zo kun je bepaalde stoten en trappen terug zien uit de karate, taekwondo, tai chi en andere vechtsporten. De focus ligt bij Bodycombat niet op de techniek maar meer op het verbeteren van de conditie en algehele conditie. Omdat je met Bodycombat ook aardig wat calorieen kunt verbranden helpt het ook bij het afvallen.

Wil je meer lezen over Bodycombat lees dan het artikel: wat is bodycombat

Bodybalance

Naast intensieve groepslessen die de nadruk leggen op kracht en conditie, zijn er ook groepslessen die de nadruk leggen op rust, flexibiliteit en innerlijke harmonie. Zo een les is Bodybalance van Les Mills bijvoorbeeld. Bodybalance is een groepsles en kent elementen uit yoga, pilates en tai chi. De les bestaat met name uit diverse rekoefeningen en andere bewegingen en houdingen waarbij de focus ligt op de ademhaling. Naast het verbeteren van je mentale weerbaarheid en het vinden van je rust kan Bodybalance ook bijdragen aan het sterker maken van het lichaam omdat een les qua intensiteit gevarieerd wordt door de instructeur.

Wil je meer lezen over Bodybalance, lees dan het artikel: wat is bodybalance

Yoga

Een van de lessen die de afgelopen jaren explosief is toegenomen qua populariteit is yoga. De drukte en stress van alledag even ontsnappen om even helemaal tot rust te komen met jezelf. Bij yoga ligt de focus met name op de ademhaling, meditatie en een combinatie van lichaamsoefeningen. In tegenstelling tot de lessen hierboven is het doel bij yoga niet het verbetern van de spierkracht of conditie, maar ligt het doel meer op rust, eenheid van het lichaam, de geest en lenigheid. Voor veel deelnemers die nog niet eerder een yoga les hebben gevolgt kan het spiritueel overkomen en lijkt het net alsof je een complete levensstijl moet omgooien, maar dat hoeft gelukkig niet. Je kunt yoga ook prima beoefenen zonder zelf een yogi te worden. De voordelen van yoga zijn met name dat je lichaam en geest in balans komen en dat je iets leniger wordt. Het is geen actieve les dus verwacht geen steps of barbells tijden de yoga les.

Poweryoga

Een variatie op de gewone yoga is poweryoga. Poweryoga is dynamischer dan de traditionele yoga. Bij de poweryoga les ligt de nadruk met name op het verbeteren van de energiestromen in het lichaam. Je ziet uiteraard ook de elegante bewegingen van de normale yoga terug maar een lesje poweryoga is vaak wel iets pittiger.

Pilates

Een les die veel op yoga lijkt is pilates. In tegenstelling tot yoga, waarbij de focus met name ligt op ademhaling en lenigheid en balans houdt pilates zich meer bezig met het versterken van de spieren in je bekken, rug en met name het buikgebied. De oefeningen zijn dan ook anders bij pilates dan bij yoga. Bij pilates is overigens de ademhaling ook belangrijk, maar worden er oefeningen gedaan met je eigen lichaamsgewicht die een ander doel hebben. De oefeningen worden ook vloeiend uitgevoerd en je merkt ook echt wel dat je iets aan het doen bent. Vaak worden er tijdens een les ook nog attributen gebruikt zoals een elastiek of een pilate bal.

Wil je meer lezen over pilates, lees dan het artikel: wat is pilates

Uiteraard zijn er nog meer groepslessen. Deze en meer artikelen over groepslessen vind je hieronder.

Groepslessen artikelen