COACH LOGIN
squat vrouwen

5 veel voorkomende fouten tijdens het squatten

Als personal trainer overdrijf ik niet, als ik zeg dat 80% van alle leden in mijn club bepaalde oefeningen ‘fout’ uitvoeren. Ik hoop dat ik door het maken van filmpjes (zie onderaan) en artikelen meer duidelijkheid kan verschaffen.

#2 WIEHEEFTJEDATGELEERD?! "HIGH-BAR SQUATS"

In deze tweede aflevering breng ik de meest voorkomende squat fouten aan het licht. Dagelijks zie ik verschillende varianten van oefeningen waarvan de intentie juist is, maar de uitvoering te kort komt. Ik ben van plan om een op maat gemaakt trainingsschema voor 3 mensen weg te geven, daarvoor mogen jullie wel een paar dingen doen!- Like mijn pagina- Like deze video- Tag een vriend of vriendin- Stuur even een PB zodat ik je naam kan meenemenDelen is ook natuurlijk ook toegestaan.www.setyourgoals.nl/pakketten- Voedingsschema- Voedingsbegeleiding- Trainingsschema- Online Coaching- Eigen fitness applicatie voor je mobiel- Personal trainingUiteraard geldt er voor een enkeling een aangepaste uitvoering van een oefening. Dit kan onder andere voorkomen door eventuele medische redenen.Voel je vrij om de pagina te liken, delen en in de gaten te houden. Mocht je vragen hebben laat dan gerust een reactie achter!Video edit door : Nazil Ramovic

Posted by Jonah Rohi – SETYOURGOALS on Monday, 21 August 2017

In samenwerking met Nazil Karić heb ik aan een video-reeks van 4 afleveringen gewerkt: de bench press, squat, deadlift en de pull up. Hierin breng ik de meest voorkomende sportschool ‘fouten’ aan het licht.

1. Onnodig veel lopen

De fout begint vaker al bij de set up. Vaak word er met veel gewicht op de stang onnodig gelopen. Het nemen van 5-10 achterwaartse stappen kan problemen in de stabiliteit veroorzaken en door de overbodige belasting kan ook krachtverlies ontstaan.

Met je rug richting het squat rack is gevaarlijk. Je zal hierdoor met een zware belasting op je rug achterwaarts moeten lopen zonder zicht te hebben op het squat rack, waardoor instabiliteit en krachtverlies kan ontstaan.

Squat set up

2. Niet stevig vastpakken van de stang

Het niet stevig vastpakken van de stang kan problemen veroorzaken in de stabiliteit. Voordat je wilt squatten, moet je stevig staan en je focussen. Dit doe je door goed in de stang te knijpen en ‘m in je lichaam te trekken.

Vaak zie ik bij mensen de stang hangen in hun vingertopjes. Dit is ten eerste gevaarlijk en op deze manier zal je ook minder gewicht kunnen verplaatsen doordat dit je stabiliteit kost.

Squat grip

3. Fit girl squats

Je billen bij elkaar knijpen op het moment dat je in de hoogste positie van je squat komt, heeft geen functie. Door dit te doen kantel je je bekken naar binnen, waardoor je je rug kunt overstrekken.

Als argument wordt vaak gebruikt: ‘’Ja, maar zo voel ik mijn billen beter’’. En ja, dat klopt. Desondanks voel je je billen ook beter als je tijdens de afwas je billen aanspant. Bij de squat heeft billen aanspannen geen functie.

4. De ‘Ik mag niet met mijn knieën over mijn tenen van mijn fysio’ squat

Dat we niet met onze knieën voorbij onze tenen mogen komen, is al een tijdje achterhaald. Dit wil ik graag onderbouwen door middel van een ander artikel.

Echter maak ik mij meer zorgen over de uitvoering van de squat. Die ontstaat doordat mensen niet met de knieën over de tenen gaan. Vaak zie ik dat er een verkort bewegingsbereik ontstaat, mensen gaan een stuk minder diep. Ook valt het mij op dat er bij het maken van diepte, een bolling in de wervelkolom ontstaat. Hierdoor heb je de neiging om voorover te vallen.

5. Pussy Pad gebruiken

Het gebruiken van een schuimpje in je nek, veroorzaakt ook weer stabiliteitsproblemen. Daarnaast ligt de stang hierdoor té hoog in je nek, waardoor je de neiging krijgt om voorover te kantelen.

Meestal is het een kwestie van de juiste plek vinden zonder schuimpje. Dit kan misschien 1 á 2 weken duren, maar ik kan je beloven dat het een stuk comfortabeler is én het is beter voor je squat.

Hoe moet het dan wel?

Om je een beeld te geven van de juiste uitvoering bij een squat, raad ik je aan onderstaande video te bekijken. Aan het eind geef ik tips & tricks die jouw SQUAT naar een hoger niveau tillen. Bij interesse in verdere begeleiding mag je altijd contact opnemen met mij via de Online Coaching App van FITsociety.

Jonah Rohi

FITsociety vind je in de App Store via deze link

FITsociety vind je in de Play Store via deze link

Over Bas Maas

Ik ben iemand ben met een enorme passie voor krachttraining en voeding. En ben dan ook blij dat ik hier mijn beroep van heb gemaakt. Ik vind het ontzettend mooi om te zien hoe mensen, met de juiste begeleiding, levens veranderende resultaten te weeg kunnen brengen waarover ze van tevoren niet hadden durven dromen. Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen, download dan de FITsociety app en kies mij als jouw coach.

Plaats een reactie