Oefeningen en beschrijvingen in de Online Coaching App

De afgelopen maanden heb ik voor honderden fitness oefeningen in de Online Coaching App de beschrijvingen geschreven. 

Oefeningen in de Online Coaching App

Ik stond eerlijk gezegd niet te popelen om de beschrijvingen te maken van de honderden oefeningen die in onze Online Coaching App staan. Je kunt zo’n klus namelijk nooit goed doen. Als je het beknopt houdt dan is er teveel relevantie informatie die je niet deelt. Als je alle relevante informatie denkt te delen dan is het al snel een overkill. Ik heb dan ook geprobeerd daar een beetje tussen in te gaan zitten. Daarmee zal het nog steeds voor sommigen te uitvoerig en voor anderen niet volledig zijn.

Een ander verwacht probleem is dat er natuurlijk veel meer meningen zijn dan oefeningen. Mijn eigen mening heb ik een zo klein mogelijke rol gegeven door zoveel mogelijk te baseren op onderzoek en data. Alleen bij gebrek aan data kan ik bij sommige oefeningen een goed geïnformeerde aanname gedaan hebben (en dit ook als zodanig benoemd hebben). Maar hoe onderbouwd je ook schrijft over een oefening er zullen altijd:

  • Mensen zijn die onterecht beter denken te weten.
  • Mensen die terecht beter denken te weten.
  • Mogelijke omstandigheden zijn die voor aanpassing voor de oefening pleiten.

Met enkele honderden coaches in onze app verwacht ik dan ook de nodige feedback die ik zeer verwelkom. Andere perspectieven zijn altijd welkom. Niet genoemde bijzondere omstandigheden zullen veelvuldig zijn. Je kunt nu eenmaal niet alles beschrijven.

Niet alleen het ‘hoe’ beschrijven, maar vooral ook het ‘waarom’

Ik heb meer aandacht gegeven aan de reden waarom je sommige oefeningen, of varianten daarvan, zou moeten willen doen dan aan hoe je ze deze moet uitvoeren. Ten eerste omdat hier de ruimte moet zijn voor de invulling door een eventuele coach. Ten tweede omdat ik geen rekening kan houden met individuele eigenschappen die een specifieke uitvoering vereisen (zoals een coach dat wel kan).

De meeste aandacht gaat uit naar welke spieren betrokken worden in een oefening en hoe. Ik probeer op die manier aan te tonen welke oefening, of variatie daarop, het beste zou aansluiten bij bepaalde doelstellingen. Door meer inzicht te geven in de werking van de spieren in verschillende bewegingen hoop ik het onder andere makkelijker te maken voor mensen om een logisch trainingsschema op te stellen. In het algemeen echter hoop ik dat je met deze uitleg gewoon beter begrijpt waarmee je bezig bent. Zodat je gewapend bent tegen ongefundeerde bro science in de sportschool.

Echt snappen hoe het werkt

Wij (als Fitsociety) leggen al jaren uit dat wij iemand liever leren te vissen dan dat we die persoon iedere dag een vis geven. Uitleggen hoe je een oefening moet doen, is een vis geven. Uitleggen waarom je een oefeningen op een bepaalde manier moet doen, is leren vissen.

Een mooi voorbeeld daarvan is het principe van passive en active insufficiency. Laten we de kuiten nemen ter illustratie:

Voor sommigen was het wellicht genoeg geweest te weten dat je calf raises staand of zittend kunt uitvoeren en hoe je dit vervolgens doet. Anderen vragen zich misschien af welke van die versies ‘de betere oefening’ is. Voor hen volstaat de uitleg dat je een groter deel van de kuitspieren aan het werk zet met de staande uitvoering.

Ik zie echter graag dat je ook snapt waarom dat zo is. Daarom leg ik vervolgens uit over het principe van passive en active insufficiency. Dat principe komt er op neer dat een spier die over twee gewrichten loopt geen maximale inspanning over het ene gewricht kan leveren wanneer deze al deels verkort (active) of verlengd is of het andere gewricht. Ja, die zin moet je misschien een paar keer lezen. Geen zorg, ik wijd er deze week nog een heel artikel aan. Vervolgens beschrijf ik hoe één van de kuitspieren over twee gewrichten loopt (knie en enkel) en met dit principe te maken kan krijgen terwijl dat niet geldt voor de andere kuitspier die slechts over één gewricht loopt (enkel).

Hoe wijd, hoe gebogen, hoe diep…

Met die informatie wordt vervolgens weer duidelijk wat dan het effect is als je het been juist gebogen of gestrekt houdt als je de kuiten traint. Als je dat principe eenmaal kent (en de benodigde anatomie kent) dan weet je ook wat bijvoorbeeld het verschil is voor de triceps wanneer je deze traint met de ellebogen omlaag, naar voren of naar achteren wijzend. Of het verschil tussen de biceps trainen met de ellebogen naar voren gebracht (zoals een preacher curl) of met de ellebogen in de zij.

En zo zijn er talloze, vaak ongestelde vragen, die ik probeer te beantwoorden per oefening. Hoe wijd plaats je de handen op de stang en waarom? Hou diep zak je door de benen en waarom? Barbell voor of achter en waarom? Etc, etc.

Staan oefeningen in de app?

Nee, maar wel de belangrijkste en populairste. Hoewel er ook vele oefeningen in staan waar je nog nooit van gehoord hebt, zullen er natuurlijk ook oefeningen ontbreken. Velen daarvan kan je waarschijnlijk beschouwen als een variant op een reeds bestaande oefeningen en zijn om die reden niet opgenomen. Anderen kunnen alsnog worden toegevoegd.

Tijdens het schrijven kwam ik ook de nodige doublures tegen. Dezelfde oefeningen onder verschillende namen en/of met verschillende foto’s. Oefeningen die misschien beter (ook) onder een andere spiergroep geplaatst konden worden, maar ook namen die niet klopten of niet consistent waren.

Behalve dat de komende tijd  alle beschrijvingen in de app worden geplaatst, zullen dus ook de nodige aanpassingen en correcties worden doorgevoerd.

Eindelijk weer artikelen schrijven

Deze enorme klus had voor ons de hoogste prioriteit. Dat heeft er echter wel voor gezorgd dat er de laatste maanden weinig artikelen op de blog verschenen zijn. Dat is vanaf vandaag dus weer voorbij!

Ik ga weer gewoon weer schrijven zoals je dat van me gewend bent. Excuses voor de lange afwezigheid!

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gediplomeerd fitness trainer en hoofdredacteur van FITsociety. Hij schrijft uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, krachttraining, afvallen, voeding en voedingssupplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie