Review: Body&Fit sustained release pre-workout

Body&Fit sustained release pre-workout. Ik ging er de afgelopen weken mee trainen. Hier lees je mijn ervaringen, maar vooral de beoordeling van de ingrediënten. 

Pre workout

Ik ben niet altijd positief over pre workouts. In eerdere artikelen heb ik beschreven welke valkuilen je moet proberen te vermijden als je een pre workout koopt.

Voordat ik zal uitleggen waarom ik wel happy was met de Body&Fit sustained release pre-workout, zal ik eerst uitleggen waarom het zo moeilijk is mij blij te maken met een pre workout.

Mijn pre workout regels

In een poging zich te onderscheiden van pre workouts van andere aanbieders proberen fabrikanten vaak met nieuwe, zogenaamd ‘revolutionaire’ producten consumenten aan te spreken. Deze kunnen vaak stoffen bevatten wiens werking niet objectief, overtuigend en herhaaldelijk is aangetoond in onderzoek.

Ik heb dan ook een paar regels die ik voor mezelf hanteer wanneer ik de aanschaf van een pre workout overweeg. Ik zal nooit een pre workout kopen als:

  • Er hoofdzakelijk ingrediënten inzitten die ik niet ken
  • Niet duidelijk is hoeveel er per ingrediënt in zit
  • Als er teveel ingrediënten zijn toegevoegd.

Onbewezen ingrediënten

Ik beweer niet dat ik alle stoffen ter wereld ken die zouden kunnen bijdragen aan een training. Laat staan dat ik alle onderzoeken naar die stoffen ken. Maar dat hoeft ook niet. Supplementen dienen onder vele omstandigheden onderzocht en getest te worden voordat je met enige overtuiging iets kunt zeggen over hun waarde.

Ik ben dus juist niet op zoek naar plantjes die gisteren in de Amazone zijn gevonden of de nieuwst ontdekking van Dr. Oz. In plaats daarvan wil ik juist oude bekende namen zien van supplementen die hun sporen verdiend hebben.

Wanneer onduidelijk is hoeveel je krijgt per ingrediënt

Maar ook als er bekende, bewezen, stoffen in zitten dan nog heb ik daar niet veel vertrouwen in als ik niet weet hoeveel er van er stof in zit.

Als er voldoende onderzoek is verricht dan kan je namelijk per ingrediënt ook bepalen wat een effectieve dosering is. Helaas zijn er veel fabrikanten die niet de dosering van de belangrijke stoffen apart vermelden. In plaats daarvan worden deze verzameld onder een term als ‘special blend’. Daardoor kan je niet beoordelen of je per ingrediënt een effectieve dosering binnenkrijgt.

Te weinig van teveel

Rekening houdend met een effectieve dosering kan je je ook afvragen hoe je van bijvoorbeeld 20 stoffen een goede dosering kwijt kunt in een schep poeder van 20 gram. Van sommige stoffen heb je bijvoorbeeld al 5 gram nodig wil je hier iets van merken.

Fabrikanten kunnen soms geneigd zijn een lange lijst aan stoffen in een pre workout te stoppen zodat dit interessant lijkt op het label. “Als er zoveel inzit, dan moet het wel goed zijn”, kan je dan denken.

Ook als het allemaal werkzame stoffen zijn, heb je hier niet zoveel aan als je per stof te weinig binnenkrijgt voor een significant effect.

Body&Fit sustained release pre-workout

Rekening houdend met bovenstaande had ik mijn mening over de Body&Fit sustained release pre-workout al snel gevormd door het label te lezen.

  • Bekende, bewezen ingrediënten
  • Duidelijke dosering
  • Beperkte lijst van ingrediënten

Beta alanine

Van beta-alanine blijkt bijvoorbeeld dat 3 tot 6 gram een effectieve dosering is om sportieve prestaties te verhogen. Zowel bij cardio als krachttraining.

Twee scoops van deze pre workout biedt 3 gram beta-alanine.

Citrulline

Ik ben ook een voorstander van het gebruik van citrulline in plaats van arginine als zogenaamde NO Booster. In een artikel over citrulline noemde ik onder andere drie onderzoeken waarin de prestaties verhoogd werden (zowel bij cardio als krachttraining). In één van deze onderzoeken werd 6 gram per dag gebruikt, in de andere onderzoeken 8 gram. In twee scoops van de pre workout van Body&Fit zit 6 gram citrulline.

BCAA’s

Ik heb meerdere artikelen gewijd aan BCAA’s.  Daarin was ik niet bepaald lovend over het gebruik van BCAA’s als supplement. De Branched Chained Amino Acids spelen een belangrijke rol in spiergroei en spiermassa. Maar dat effect moet je wel in de juiste context plaatsen. Ik  kijk daarom vooral naar het gebruik van BCAA’s door mensen die daarnaast al voldoende proteïne binnen krijgen. In die context blijken BCAA’s niet echt een meerwaarde te bieden.

Binnenkort plaats ik hier bovendien een artikel naar aanleiding van onderzoek dat wijst op enkele risico’s van het gebruik van BCAA’s. Als spoiler kan ik hier alvast vertellen dat dergelijke risico’s vooral het gevolg blijken van de verkeerde verhouding tussen de drie BCAA’s leucine, isoleucine en valine enerzijds en andere aminozuren anderzijds. Temeer reden om je BCAA’s gewoon uit volledige eiwitten binnen te krijgen en niet uit supplementen die BCAA’s separaat bieden.

BCAA’s zijn desondanks zeer populair en verkopers van supplementen kunnen om commerciële redenen geneigd zijn het volk te geven wat het wilt, in plaats van wat het nodig heeft.

Combinatie citrulline en BCAA’s

Deze kanttekening bij de 4 gram BCAA’s die je krijgt bij twee scoops Body&Fit sustained release pre-workout is echter geen kritiek. Dit is misschien een van de weinig omstandigheden waarin het een echt voordeel kan zijn om separaat BCAA’s in te nemen.

In het artikel over citrulline beschreef ik een onderzoek waaruit bleek dat atleten door het gebruik van citrulline meer BCAA’s verbruikten. Dit compenseren door extra BCAA’s in te nemen, zou dus een goed idee kunnen zijn. Ik weet alleen niet in hoeverre datzelfde niet ook met volledige eiwitten bereikt zou kunnen worden.

Het onderzoek werd verricht onder fietsers die drie uur lang fietsten. Het is dus niet gezegd dat citrulline ook tijdens de typische training van een fitness fanaat zorgt voor verhoogd BCAA verbruik. Ook weten we niet welke dosering BCAA’s nodig zou zijn om dit te compenseren.

In de pre workout van Body&Fit krijg je 4 gram BCAA’s per twee scoops. Daarbij is gelukkig wel weer netjes vermeld hoeveel we per BCAA krijgen. Zo is duidelijk dat de belangrijkste BCAA voor spiergroei, leucine, het best vertegenwoordigd is met 2 gram.

Cafeïne

Cafeïne, de bewezen natuurlijke psycho-stimulant die alertheid en concentratie kan verhogen. Tot 2004 stond het zelfs nog op de dopinglijst als verboden middel voor sporters. Hoewel betere prestaties bij krachttraining zijn aangetoond, lijkt het effect vooral significant bij duursporten.

Bijkomend voordeel is de cafeïne één van de weinige, echt werkende, natuurlijke fatburners is.

400mg zoals in twee scoops van de pre workout lijkt een prima dosering om die effecten te bereiken.

N-acetylcysteïne

N-acetylcysteïne is de supplementvorm van het semi-essentiële aminozuur cysteïne. ‘Semi-essentieel’ omdat het uit andere aminozuren door het lichaam kan worden aangemaakt, maar tekorten in praktijk mogelijk zijn.

Cysteïne werkt als een sterk antioxidant in de spieren. Door de schade van vrije radicalen in de spieren tegen te gaan, zouden prestaties en herstel verbeterd worden terwijl spierpijn en vermoeidheid juist lager zouden zijn [1,2]. Toch zien we verschillende resultaten als het gaat om het effect op sportieve prestaties [3].

Sommige onderzoekers vermoedden dat verbeterde prestaties die wel gezien werden, deels veroorzaakt zijn door een betere doorbloeding en daarmee een betere toevoer van zuurstof. N-acetylcysteïne wordt dan ook wel gepromoot als NO-Booster. Volgens onderzoek uit 2016 is van een verhoogde toevoer van zuurstof echter geen sprake [4].

Met de 500mg in twee scoops zit je op wat voor velen ongeveer de helft van de dagelijkse behoefte zou zijn.

Smaak en ervaring

Ik had als review natuurlijk ook een filmpje kunnen maken waarin ik een de halve pot leegsnuif en vervolgens een uur lang schreeuw hoe ontzettend hard ik ga in de sportschool. Voor mij is de inhoud echter het belangrijkste en de onderzoeken waarmee ik deze kan beoordelen.

Qua persoonlijke ervaring kijk ik vooral naar drie zaken:

  • Hoe smaakt het?
  • Hoe valt het op de maag?
  • Wat doet het mentaal met me?

Persoonlijke fysieke prestaties kunnen van veel variabelen afhangen en een placebo effect moet je nooit uitsluiten. Als ik nu dus opeens 10 kilo meer bankdruk dan normaal, zegt dat niet direct dat ik echt sterker ben dankzij de pre workout. Het kan wel betekenen dat ik me sterker voel.

Handen die letterlijk jeuken om naar de gym te gaan

Dat lukte prima met de Body&Fit sustained release pre-workout. De beta-alanine is alleen daarvoor al een handige toevoeging. Het bekende tintelende gevoel aan oren en vingers maakt dat je handen letterlijk jeuken om te gaan trainen. Ik deed gevoelsmatig ook wat meer reps dan normaal. Dat viel vooral tijdens de eerste training op, leg day. In de rust tijdens het squaten had ik het gevoel dan ook wat meer rust nodig te hebben omdat ik mezelf wat verder had gedreven dan normaal.

Zoete smaak, stille maag

Om die effecten te bereiken, moet je de pre workout eerst binnen krijgen en vervolgens binnen houden. Beide zijn niet vanzelfsprekend.

Ik had de pre workout met de smaak ‘Fruit Punch’. Deze vond ik persoonlijk erg zoet. En dat zegt wel wat gezien ik nogal een zoetekauw ben. Het aanbevolen gebruik is te mengen met 250-350 ml water. Persoonlijk mengde ik liever met minstens 500 ml om de smaak te verdunnen. Omdat ik echter in de ochtend train, volgt de pre workout kort op mijn ontbijt van 600 ml melk met Brinta. Dat is wel erg veel vloeistof kort voor een training. Dus heb ik mezelf toch gedwongen te wennen aan de zoete smaak door met minder water te mengen. Dat koste een paar dagen. Anderen op de redactie hadden hier minder moeite mee. Misschien dat de watermeloen of limoen smaak mij beter zou bevallen.

Dat je last kan hebben van je maag door sommige supplementen heb ik al vaker beschreven. In het pre workout ritueel beschreef ik dan ook het “hygiënisch kwartiertje”; de wachttijd na het innemen van een nieuw supplement. Een handige voorzorgsmaatregel om nog in de buurt van het eigen toilet te zijn als er iets misgaat.

Dat bleek nu echter een overbodige voorzorgsmaatregel.

Sustained release beadlets

Wel was ik de eerste keer nogal lang aan het roeren omdat ik het gevoel had dat het poeder niet goed oploste. Toen kreeg ik pas in de gaten dat deze pre workout niet volledig op hoort te lossen. De “sustained release beadlets” moeten ervoor zorgen dat (een deel van) de stoffen in de pre workout geleidelijk wordt afgegeven aan de bloedsomloop.

Betrap ik Body&Fit hier dan eindelijk op een commerciële, doch minder wetenschappelijk onderbouwde, keuze? Termen als “Time released” en “sustained release” worden namelijk vaker onnodig ingezet.

Cafeïne wordt bijvoorbeeld in 15 tot 40 minuten opgenomen en kan tot 4 uur duren. Citrulline werd in onderzoeken ook maar eenmaal per dag gegeven aan mannen met erectiele dysfunctie en dat was ook niet direct voorafgaand aan de geplande actie. En hoewel beta alanine direct voor dat jeukende gevoel kan zorgen, is het grootste effect op prestaties pas na dagen tot weken van gebruik.

Op dit punt zou ik dus graag onderbouwd willen zien welke stoffen niet lang genoeg zouden kunnen bijdragen aan je training van bijvoorbeeld een uur en hoe de kleine bolletjes dit kunnen verhelpen. Vooralsnog denk ik dat iemand bij marketing een oude truck uit de doos getrokken heeft.

Conclusie

Voor een zelfbenoemd pre workout criticus is dit echter een opvallend positieve review. De pre workout scoort goed op alledrie mijn belangrijke criteria.

Ok, die korrels hadden voor mij dus niet gehoeven. Ik snap echter dat je toch iets moet om een pre workout op te laten vallen tussen de honderden pre workouts in de markt. Dan zie ik dat liever aan de hand van overbodige korrels die je onnodig lang laten roeren dan door toevoeging van interessant klinkende, maar nutteloze ingrediënten.

Deze pot hoeven ze op kantoor in ieder geval niet terug te verwachten. Sorry collega’s.

Referenties:

  1. Reid MB, Stokić DS, Koch SM, Khawli FA, Leis AA. N-acetylcysteine inhibits muscle fatigue in humans. J Clin Invest. 1994;94(6):2468–2474. doi:10.1172/JCI117615
  2. Kerksick C, Willoughby D. The antioxidant role of glutathione and N-acetyl-cysteine supplements and exercise-induced oxidative stress. J Int Soc Sports Nutr. 2005 Dec 9;2:38-44. doi: 10.1186/1550-2783-2-2-38. PubMed PMID: 18500954; PubMed Central PMCID: PMC2129149.
  3. Rhodes KM, Baker DF, Smith BT, Braakhuis AJ. Acute Effect of Oral N-Acetylcysteine on Muscle Soreness and Exercise Performance in Semi-Elite Rugby Players. J Diet Suppl. 2018 Jun 29:1-11. doi: 10.1080/19390211.2018.1470129.
    [Epub ahead of print] PubMed PMID: 29958049.
  4. Smith JR, Broxterman RM, Ade CJ, et al. Acute supplementation of N-acetylcysteine does not affect muscle blood flow and oxygenation characteristics during handgrip exercise. Physiol Rep. ;4(7):e12748. doi:10.14814/phy2.12748

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gediplomeerd fitness trainer en hoofdredacteur van FITsociety. Hij schrijft uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, krachttraining, afvallen, voeding en voedingssupplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie