Van welke supplementen ren je het snelst naar het toilet?

Supplementen beloven je vaak sterker, groter en/of droger te maken. Sommige maken je in ieder geval een stuk sneller; op weg naar het toilet.

Two scoop army

‘Dat is één….’

Als je een pre workout gebruikt dan wil je dat merken ook. Dat opgepepte gevoel op weg naar de sportschool en vingers die letterlijk jeuken om halters op te pakken. Met cafeïne en beta alanine kom je dan al een heel eind. Maar je wilt natuurlijk ook die ‘pump‘, vaatverwijding en betere doorbloeding van de spieren. Misschien ben je daarom specifiek op zoek naar een pre workout met arginine of citrulline. Of je kijkt gewoon naar het supplement met de mooiste plaatjes, de meest pakkende teksten en de langste lijst met indrukwekkend klinkende ingrediënten.

Je wilt in ieder geval zoveel mogelijk ‘bang for your buck’. Een poedertje of pilletje dat je laat knallen. Een two scoop army.

En soms vind je zo’n pre workout. Eentje ‘waarop je keihard gaat’, volgens je gym buddy althans. Vol verwachting heb je een half uur eerder je eerste dosis naar binnen gewerkt. Het advies op het label was om te beginnen met één schep en eventueel op te bouwen naar twee. Natuurlijk heb je dus twee scheppen genomen. Je bent geen groentje immers.

Je trekt je jas aan, pakt je sporttas en voelt je vingers tintelen. “Yes, perfect timing” denk je. De deur uitstappend voel je een licht gerommel in je maag. Dit eerste teken van onheil compleet negerend stap je de auto in, om vervolgens weer uit te stappen en snel naar binnen te rennen.

Keihard knallen is gelukt. Nu nog naar de sportschool.

Supplementen uitproberen

Die waarschuwing voor het opbouwen van de dosering is er niet voor niets. Vaak is het ook gewoon een kwestie van gewenning. Soms ook niet. Soms heb je een supplement dat blijkbaar net een mix van ingrediënten bevat die gewoon niet goed valt.

Zo mochten we op de redactie een keer een pre workout uitproberen die nog op de markt moest komen. Beetje proefkonijntje spelen dus. Helaas was het niet bepaald een succes. Niemand wilt voor een nummer 2 terecht in het toilet van de sportschool. En ja, ik was natuurlijk begonnen met twee flinke scoops. Maar ook bij één scoop was het niet bepaald van meerwaarde voor de training. In tegendeel. Ik voorkwam bewust tot max te trainen uit angst last van mijn maag te krijgen die maar bleef rommelen.

Die pre workout is mede door ervaringen als de onze nooit op de markt gekomen. Graag gedaan.

Silent but deadly

Niet alle negatieve effecten van supplementen op je maag- en darmen zijn direct van negatieve invloed op je training en gains. Ook zijn het natuurlijk niet alleen de pre workouts die een digestieve disruptie kunnen vormen. Je bent immers geen serieuze fitness fanaat als protein farts je vreemd zijn. Proteïne puffen, een populair onderwerp op tafel bij menig relatietherapeut.

Je partner: “Hij had nog zo beloofd ermee te stoppen!”

Therapeut: “Hoe voel je je dan als je ’s nachts ruikt dat hij je toch weer bedrogen heeft?”

Je partner: “Gekwetst. Vooral doordat hij probeert het te verbergen door ze stilletjes naar buiten te werken”

Achter iedere bodybuilder die succesvol op een podium staat, staat een partner die maanden aan eiwitscheten heeft doorstaan. Eiwitten gebruiken is dus een beetje als kinderen krijgen; dat bespreek je met elkaar.

Grote supjes, kleine supjes

Mijn vrouw heeft mij in alle jaren, maar één keer een ultimatum gesteld. “Die weight gainer eruit, of jij het bed uit”.

Persoonlijk heb ik nooit veel last gehad van eiwitten. Toen ik echter 1800 kcal per dag extra binnenkreeg door een weight gainer viel dat niet bepaald goed. Stel je een Zeppelin voor die op magische magische wijze iedere nacht in je maag verschijnt en iedere ochtend weer op magische doch geurige wijze vertrokken is. Dat heb ik (of we) een week volgehouden. Toen was dat experiment voorbij.

Maar goed, heel vreemd is dat niet. Als je je dagelijkse voedingsinname opeens bijna verdubbeld dan mag je een reactie van je lichaam verwachten. Sommige supplementen zijn echter veel efficiënter en hebben veel minder nodig om maximaal effect op je maag- en darmen te bereiken. MCT-olie is daar bijvoorbeeld een uitblinker in.

Ik ben een fan van MCT-olie. In bijna 10 jaar schrijven over training en voeding heb ik behoorlijk wat supplementen beschreven. Eiwitten, en creatine zijn de enige supplementen die ik zelf het meest in de keuken heb staan. MCT-olie volgt op gepaste afstand als derde. MCT-olie is typisch zo’n product dat je iedere keer weer moet opbouwen om geen klachten te krijgen.

Het beste recept voor ‘de dunne’ is direct twee eetlepels MCT-olie aan je shake toevoegen. Weet je dat ook weer.

Namen en shamen

Natuurlijk heb ik hier geen namen genoemd van specifieke brands en/of labels. Sommigen daarvan betalen immers een deel van onze rekeningen.

Maar dat hoeft jou natuurlijk niet ervan te weerhouden te laten weten wat jou toiletkampioen onder de supplementen is gebleken. Wie weet kan je een ander het leed besparen.

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gediplomeerd fitness trainer en hoofdredacteur van FITsociety. Hij schrijft uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, krachttraining, afvallen, voeding en voedingssupplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie