COACH LOGIN
Dumbbell Pullover

Dumbbell Pullover

6/10 sterren
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP
De dumbbell pullover is een eenvoudige oefening waarmee je verschillende spieren in je bovenlichaam traint. Naast de spieren die je gebruikt om de beweging van de dumbbell te coördineren, gebruik je een aantal spieren om je lichaam te stabiliseren gedurende de oefening.
De primaire spiergroep die je aanspreekt bij de dumbell pullover is de pectoralis major, oftewel de borstspieren. Bij deze oefening spreek je naast de pectoralis major ook de pectoralis minor aan. Beide spieren zijn verantwoordelijk bij het rekken van je arm vanaf je schouder.

Dumbbell Pullover

  • Primaire spiergroep: Borst
  • Secundaire spiergroepen: schouders, triceps
  • Benodigdheden: Barbell
  • Oefening type: Compound oefening
  • Kracht type: Push
  • Moeilijkheidsgraad: Gevorderd

Pectoralis Major

De voornaamste spieren die je met de dumbbell pullover aanspreekt is de pectoralis major. Dit is de grote borstspier die onder andere verantwoordelijk is voor het strekken van de arm vanaf de schouder. Naast de Pectoralis Major wordt ook de kleine borstspier, de pectoralis minor aangesproken bij deze oefening.

Omdat de dumbbell pullover een samengestelde, oftewel compound oefening is, worden er naast de borstspieren ook andere spieren aangesproken. Zo spelen de spieren in de schouders en de triceps ook een rol bij het uitvoeren van de oefening. Tot slot doet de latissimus dorsi ook nog mee.

Dumbbell Pullover

Uitvoering Dumbbell Pullover

De dumbbell pullover is een oefening voor je borst waarbij je een drukbank en een dumbbell nodig hebt. Zorg ervoor dat je bovenrug op het bankje rust.
  1. Pak een dumbell met beide handen en ga op een plat bankje liggen met je schouderbladen rustend op het bankje. Houd de halter met beide handen boven je, met je handpalmen tegen de onderkant van de schijven. Til de dumbbell op boven je borst met je ellebogen ligt gebogen.
  2. Adem in en breng de halter langs je hoofd naar beneden totdat de dumbbell ter hoogte van het bankje is. Houd de dumbbell een seconde vast op het laagste punt voordat je het gaat uitademen en de dumbbell weer terug brengt in de startpositie.
  3. Herhaal dit voor het aantal gewenste reps, maar let op dat je de juiste houding en uitvoering blijft hanteren.
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

1 reviews

6/10 sterren
    • pull over voor de borst en secundair voor schouder en triceps? Dit is een rug oefening. retroflexie van de armen is de zowat grootste functie van de Latissimus.

      0/10 sterren
      Effectiviteit
      Moeilijkheid
      Resultaat

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat