COACH LOGIN
Machine Chest Press

Machine Chest Press

7/10 sterren
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP
De Machine Chest Press is een manier om je borstspieren vanuit een zittende positie te trainen. De Machine Chest Press wordt uitgevoerd op een Chest Press Machine. Bij het uitvoeren van deze oefening worden voornamelijk je pectoralis major spieren aangesproken samen met de anterior deltoids en de triceps brachii.
Wanneer je met de Machine Chest Press gaat werken is het belangrijk om de juiste hoogte in te stellen zodat je de focus tijdens de oefening volledig op de spieren zet die je wilt trainen: de borstspieren. Daarnaast is het belangrijk om de druk op je spieren te houden en niet op je ellebogen. Wees daar van bewust als je deze oefening uitvoert en rek je armen nooit helemaal uit, zodat je ellebogen niet op slot gaan.
Wil je echt de Machine Chest Press optimaal benutten? Laat het gewicht dan niet helemaal zakken, zodat het niet kan rusten op de overige gewichten. Hiermee houd je de spanning op de spieren optimaal.

Machine Chest Press

  • Primaire spiergroep: Borst
  • Secundaire spiergroepen: schouders, triceps
  • Oefening type: Kracht
  • Benodigdheden: Chest Press Machine
  • Mechanica: Isolatie oefening
  • Kracht type: Push
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Musculus pectoralis

De musculus pectoralis major, of grote borstspier (ook wel pecs genoemd) behoort tot de ventrale spiergroep. Deze spier bestaat uit drie delen: pars clavicularis, pars sternocostalis en pars abdominalis.

Het is een krachtige spier, waarvan de vorm bij neerhangende arm vierzijdig is. Bij opgeheven arm is deze driehoekig. Hij vormt de spierbasis van de voorste okselplooi. Bij geabduceerde arm kunnen de pars clavicularis en de pars sternocostalis een anteflexiebeweging (voorwaartse armheffing) uitvoeren. De opgeheven arm wordt door alle delen van de grote borstspier naar voren toe, krachtig en snel omlaag getrokken. Bovendien zorgt de gehele spier voor adductie en binnenwaartse rotatie (endorotatie) van de arm. De pars sternocostalis en de pars abdominalis kunnen samen de schouder naar voren toe omlaag halen.

De musculus pectoralis minor of kleine borstspier is een spier aan de voorzijde van de borstkas met een aanhechting aan de schoudergordel via het ravenbekuitsteeksel (processus coracoideus). Hij is hierdoor in staat om de schoudergordel naar beneden te trekken (detractie) en de scapula naar het midden te draaien (mediorotatie). De spier is gelegen onder de musculus pectoralis major.

Instructies Machine Chest Press

  1. Neem plaats op de Chest Press Machine en stel de zithoogte in, zodat de handgrepen in lijn zijn het midden van je borst.
  2. Houd je polsen, ellebogen en schouders in een lijn en houd je rug recht tegen de stoel.
  3. Zet je elleboog niet op slot wanneer je uitdrukt – in plaats daarvan houdt een lichte buiging in de elleboog, wanneer je je armen volledige uitstrekt.
  4. Breng het gewicht langzaam terug naar de startpositie, het gewicht onder controle houdend. Probeer een lichte stretch te voelen in je borst wanneer je het gewicht terug laat zakken.

Uitvoering Machine Chest Press

Machine Chest Press
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

2 reviews

7/10 sterren
  1. Jordy op zegt:

    Is dit een goede oefening om te beginnen met borst spieren trainen?

    gr
    Jordy

    5/10 sterren
    Effectiviteit
    Moeilijkheid
    Resultaat

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat