COACH LOGIN
om de dag

“Om de dag vasten even effectief als een regulier dieet”

Om de dag vasten zou even effectief zijn als een normaal dieet waarbij je iedere dag zorgt voor een calorietekort. Dat is de uitkomst van recent onderzoek van de University of Illinois.

Om de dag vasten

Diëten waarbij een periode van vasten wordt gevolgd door een periode van niet-vasten, stijgen in populariteit. Om de dag vasten is een populaire vorm van dit “intermittent fasting”.

Er zijn diverse theoretische voordelen van dit soort diëten, maar vaak worden deze vergeleken met een dieet zonder calorie-tekort. Je kunt je dan afvragen in hoeverre deze voordelen werden veroorzaakt door het calorietekort zelf of door het feit dat het tekort op afwisselende dagen was.

Dat maakt het recente onderzoek van de University of Illinois zo interessant. In een klinisch onderzoek bekeken ze de effecten van om de dag vasten op het gewicht en andere indicatoren voor mogelijke hart- en vaatklachten.  Hierbij werd vergeleken met een normaal dieet waarbij over twee dagen genomen, het totale calorietekort gelijk was. De bevindingen werden gepubliceerd door JAMA Internal Medicine [1].

Honderd mensen met overgewicht werden verdeeld over drie groepen:

  • Om de dag vasten. Eén dag 25% van de totale caloriebehoefte (‘vast-dag’), de andere dag 125% (‘feestdag’). Gemiddeld dus 75% per dag.
  • Iedere dag 75% van de caloriebehoefte
  • Geen dieet

Na een jaar was het gewichtsverlies in de ‘om-de-dag-groep’ (6%) niet significant anders dan in de groep met een normaal dieet (5,3%).

“The results of this randomized clinical trial demonstrated that alternate-day fasting did not produce superior adherence, weight loss, weight maintenance or improvements in risk indicators for cardiovascular disease compared with daily calorie restriction,”

Intermittent vasting

Ik wil deze laatste bevindingen eigenlijk gebruiken als aanloop naar een apart artikel over intermittent vasting. Het afwisselende vasten kan natuurlijk op veel verschillende manieren. Om de dag is populair, maar ook 2 dagen vasten en 5 dagen eten komt regelmatig voor. Ook met de hoeveelheden die op vast- en feest-dagen worden gegeten zijn veel variaties mogelijk.  Ik zal dan ook snel een apart artikel schrijven dat ingaat op meerdere onderzoeken naar verschillende manieren van intermittent vasting.

Zoals gezegd, kijken veel van die onderzoeken echter naar de effecten van afwisselend vasten zonder dit te vergelijken met een normaal dieet waarbij in totaal voor eenzelfde calorietekort gezorgd wordt.

Hoewel de onderzoekers in dit geval melden dat afwisselend vasten dus niet beter zou zijn dan normaal diëten, blijkt wel dat dit dezelfde positieve effecten kan opleveren. Als je het makkelijker vindt om de ene dag te vasten en de andere dag meer te mogen eten dan zou om de dag vasten een oplossing kunnen zijn. Mits je deze theorie goed in de praktijk brengt tenminste. Dat betekent dat je dus zorgt voor een geschikt maximaal calorietekort. Het heeft geen zin om de ene dag 50% van je behoefte te eten en de volgende dag 200%. Dan krijg je in totaal alsnog teveel binnen.

Referentie

  1. John F. Trepanowski, Cynthia M. Kroeger, Adrienne Barnosky, Monica C. Klempel, Surabhi Bhutani, Kristin K. Hoddy, Kelsey Gabel, Sally Freels, Joseph Rigdon, Jennifer Rood, Eric Ravussin, Krista A. Varady. Effect of Alternate-Day Fasting on Weight Loss, Weight Maintenance, and Cardioprotection Among Metabolically Healthy Obese Adults. JAMA Internal Medicine, 2017; DOI: 10.1001/jamainternmed.2017.0936

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en heeft een achtergrond in oosterse vechtsporten als docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie