COACH LOGIN
crosstrainer

Crosstrainer: cardio workout en spieren trainen

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Een van de bekendste cardio toestellen in de sportschool, na de hardloopband, is zonder meer de crosstrainer. Het toestel wordt veelal gebruikt door de vrouwelijke bezoekers in de sportschool, maar ook menig mannelijke bezoeker kom je op dit apparaat tegen. Welke voordelen biedt het crosstrainen ten opzichte van andere machines en voor welke doelstellingen kun je de crosstrainer gebruiken? Je leest het hier.

De Crosstrainer

De crosstrainer is een cardio toestel dat aan de onderkant een vliegwiel heeft, met daaraan 2 planken die ronddraaien. Aan de bovenkant zitten 2 hendels voor de armen. Tijdens het trainen op de crosstrainer gebruik je zowel je armen als je benen. Wanneer je met je voeten op deze planken gaat staan en je een vooruit schuivende beweging maakt, komt de crosstrainer in beweging en gaan de planken draaien. Op dit moment duw je met je armen tegen de hendels aan en zo beweegt ook de bovenkant van de crosstrainer mee. Met deze bewegingen aan zowel de onderkant als de bovenkant worden de benen en de armen tijdens het crosstrainen in werking gezet.

Voordelen crosstrainer

Met de crosstrainer kun je aanzienlijk wat calorieën verbranden. Zowel je boven- als onderlichaam zijn in actie en met behulp van de weerstandinstellingen op het apparaat kun je de intensiteit verhogen. De crosstrainer is in tegenstelling tot een hardloopband minder belastend voor de knieën. Op de hardloopband of tijdens het hardlopen buiten wordt elke stap opgevangen als een soort ‘klap’ op de knieen. Deze kunnen na verloop van tijd voor blessures zorgen. Iets wat je veel hoort bij beginnende hardlopers.

Bij het crosstrainen heb je daar geen last van. Je maakt met je benen een ronddraaiende beweging waardoor er geen klappen of schokken op je knieen komen. Dit maakt het apparaat erg geschikt voor mensen die niet kunnen hardlopen vanwege knie problemen of voor mensen met zwakke knieen. Tot slot is het een goed toestel om op te beginnen wanneer je nog nooit eerder gesport hebt en wat meer wilt bewegen.

Welke spieren train je op een crosstrainer

Het grote voordeel van de crosstrainer ten opzichte van hardlopen of fietsen is dat je met crosstrainen je hele lichaam traint. Dus je armen en je benen en je conditie. Omdat je de weerstand kunt verhogen kun je hiermee de focus ook meer leggen op het trainen van je spieren in plaats van je conditie. De spieren die je kunt ontwikkelen met een crosstrainer zijn je biceps, je triceps, je buikspieren, je quadriceps en je hamstrings. Wanneer je de crosstrainer gebruikt in de tegenovergestelde richting, dus achteruit leg je meer focus op je billen en train je de bilspieren. Echt een heel gespierd en afgetraind lichaam ga je niet krijgen van de crosstrainer. Daarvoor creeer je te weinig progressive overload en vindt er nauwelijks tot geen hypertrofie plaats. Wil je spiergroei realiseren dan zul je toch echt aan de gewichten moeten. Maar je kunt prima afvallen met de crosstrainer.

Afvallen met de crosstrainer

De crosstrainer is bij uitstek het cardio toestel voor mensen die gewicht willen verliezen. Doordat de drempel voor dit apparaat lager ligt dan bij het hardlopen en doordat je op dit apparaat je hele lichaam traint kan het een uitkomst zijn voor gewichtsverlies. Gedurende een half uur kun je, afhankelijk van de intensiteit, makkelijk zo’n 500 calorieën verbranden. Dit staat gelijk aan een half uur hardlopen met een snelheid van 10 kilometer per uur.

Overigens is de meest eenvoudige manier om gewicht te verliezen, minder eten en dus minder calorieën binnenkrijgen, dan je dagelijkse caloriebehoefte. Want wat is eenvoudiger: een half uur op de crosstrainer of een bord patat minder?

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

3 reacties

  1. Anoniem op zegt:

    Ik vind het een goed artikel. Behalve datgene wat in de laatste alinea wordt vermeld. Dat je in een half uurtje crosstrainen makkelijk 500 calo verbrand. Dat klopt niet, althans bij mij niet. 1 uur crosstrainer is bij mij goed voor 500 calo. En met een zwaardere weerstand gaat het juist nog trager met de calorieen. Mee eens? Of niet? Maar verder: goed artikel!

  2. Do op zegt:

    Zeker mee eens wat het laatste stuk betreft.. Ik loop 48minuten op een hoger tempo dan 10 p/u en verbrand 500 calorieën. Met een half uur op 10 per uur verbrand je met hardlopen ongeveer 300 calorieën in mijn geval… Ik denk dat als je zwaarder bent ook meer verbrandt… Maar dit weet ik niet zeker.

  3. Medesporter op zegt:

    Ik voer de crosstrainer dagelijks een uur lang uit op stand 12. Ik ben wat jonger en sportiever dan de meesten in de sportschool, maar zelfs ik verbrand slechts 10 calorieën per minuut. Na een half uur ben ik 330 calorieën kwijt en na een uur 660 (omdat ik vanaf de 25ste minuut naar de 30ste minuut op standje 15 over ga en dit bij de 55ste minuut tot aan het bittere eind ook doe. 500 per half uur is onmenselijk 😉

    Groet,

    Medesporter

Plaats een reactie