COACH LOGIN
barbell bent over row

Barbell bent over row

2/10 sterren
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De barbell row is een effectieve oefening waarmee je de grote spiergroepen in je rug traint, zoals de latissimus dorsi en de trapezius. De barbell bent over row is eveneens een oefening die kan bijdragen aan een betere houding en postuur, vanwege het aanspreken van de stabiliserende spieren van het bovenlichaam. De bent over barbell row is dus een compound oefening waarmee je meerdere spiergroepen tegelijk traint. Naast de latissimus dorsi en trapezius werken de biceps, schouders en onderarmen ook mee bij het uitvoeren van deze oefening. Daarnaast spelen je buikspieren en de spieren in je benen ook een rol bij de barbell bent over row.

Barbell bent over row

  • Primaire spiergroep: Latissimus dorsi en trapezius
  • Secundaire spiergroepen: Biceps, schouders, onderarmen
  • Oefening type: Compound
  • Benodigdheden: Barbell
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Barbell bent over row uitvoering

  1. Pak een barbell en plaats het gewicht op de barbell.
  2. Ga met je benen op schouderbreedte staan met je knieeen licht gebogen.
  3. Squat naar beneden en pak de barbell overhands vast met de duim naar beneden.
  4. Je handen plaats je iets breder dan schouderbreedte
  5. Houd je rug recht en ga staan, zodat je de barbell voor je tegen je middel aanhoudt.
  6. Laat het gewicht langzaam zakken totdat de barbell iets onder je knieen uitkomt. Dit is de beginhouding van de oefening.
  7. Breng het gewicht omhoog totdat de barbell net onder je borst komt.
  8. Focus op de spiercontractie door de spieren in je schouders aan te spannen wanneer de barbell naar boven komt.
  9. Laat het gewicht weer langzaam zakken en voer het gewenste aantal reps uitbarbell bent over row

 Barbell bent over row techniek

  • De positie van de barbel is erg belangrijk in de uitvoering van de barbell bent over row. Breng de barbell niet te hoog naar je borst of te laag naar je buik.
  • Controleer het gewicht over de hele oefening. Laat het gewicht niet vallen als de barbell eenmaal bovenaan is gekomen.
  • Voer de oefening uit voor een spiegel zodat je je kunt focussen op de uitvoering.
  • De barbell bent over row is een potentiele blessure gevoelige oefening. Houd daarom altijd je rug recht. Houd je hoofd omhoog. Om blessures te voorkomen kun je gebruik maken van een riem om je onderrug te ontzien.
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

1 reviews

2/10 sterren
    • Waarschijnlijk heb je de oefening verricht met een te hoog gewicht.
      Probeer met een laag gewicht eerst de vorm te vinden. Tevens bouw je zo de kracht en stabiliteit op die je nodig zult hebben als je telkens je grenzen opzoekt en een hoger gewicht gaat tillen. Tot slot kun je altijd een riem dragen als je vaker last hebt van je onderrug.

      0/10 sterren
      Effectiviteit
      Moeilijkheid
      Resultaat
      • Kenneth Nwosu op zegt:

        Goede tip om met een relatief gewicht te beginnen. Een riem dragen om bestaande problemen te verhelpen of daar geen pijn van te ervaren, is echter niet zo handig. Je gaat dan een zwakke plek ondersteunen met een riem in plaats van te achterhalen waarom de plek zwak is. Een riem dragen raadt ik alleen aan voor oefeningen die je goed beheerst en relatief zwaar traint (denk aan onder de 6 reps bijvoorbeeld). Waarschijnlijk ligt het probleem van Mathijs in de houding van de uitvoering. Wat ik vaak zie is dat men deze uitvoert met een bolle rug in plaats van een holle rug. Hol je rug en blijf naar voren kijken zoals je dat ook doet (althans hoort te doen) bij deadlifts en squats.

        Dan kan nog blijken dat je armen en rug er geen probleem mee hebben, maar je merkt dat je core het als eerste moeilijk heeft. Dit speelt vaak bij mensen die helemaal geen core-oefeningen doen en geen benen trainen waardoor de core al snel de zwakke schakel blijkt. Dan juist is het zaak deze meer te trainen. Om deze reden doe ik bij rugtrainingen altijd een oefening waarin je voorover gebogen staat.

        mvgr,
        Kenneth

        0/10 sterren
        Effectiviteit
        Moeilijkheid
        Resultaat

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat