COACH LOGIN
Lunges

Lunges

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De lunges zijn oefeningen waarmee je de hamstrings, quadriceps, gluteus en core mee kunt trainen. De lunges hebben naast een spierversterkend effect ook een evenwichtscomponent, waardoor het vaak wordt gebruikt in groepslessen waar je naast je spieren ook je balans kunt verbeteren. Standaard doe je de lunges met dumbbells en heten ze de dumbbell lunges. Daar zijn meerdere variaties op zoals de side lunges, reverse lunges en de lateral dumbbell lunges. Naast de dumbbell lunges kun je ook de lunges uitvoeren met een barbell. Deze is iets pittiger aangezien het gewicht op de schouders rust.

Lunges

  • Primaire spiergroep:¬†benen trainen
  • Secundaire spiergroepen: gluteus, hamstrings, kuiten
  • Oefening type: compound
  • Benodigdheden: dumbbells
  • Kracht type: Push
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Lunges

Musculus quadriceps femoris

De musculus quadriceps femoris of vierhoofdige dijbeenspier is een vierkoppige skeletspier aan de voorzijde van de dij. De musculus quadriceps femoris is de belangrijkste spier voor de extensie van het been, en bedekt voornamelijk de voorkant en zijkant van het dijbeen. De vier koppen zijn:

  • musculus rectus femoris
  • musculus vastus medialis
  • musculus vastus intermedius en
  • musculus vastus lateralis.

Uitvoering Lunges

  1. Kies de dumbbells waarmee je de oefening wilt uitvoeren
  2. Ga staan met je knieen lichtjes gebogen en met de benen naast elkaar
  3. Houd de dumbbells angs je lichaam. Dit is de beginpositie van de oefening
  4. Stap vooruit met je rechterbeen, en zak door je heupen.
  5. Houd je bovenlichaam recht.
  6. Druk jezelf weer omhoog
  7. Herhaal dit voor het gewenste aantal herhalingen

Lunges techniek

  • Laat de knie nooit verder komen dan de tenen, wanneer je doorzakt
  • Wil je meer stabiliteit, ga dan iets breder met je voeten uit elkaar staan
  • Houd je rug recht gedurende de hele oefening
  • Wil je meer intensiteit? Neem dan zwaardere dumbbells en voer de oefening langzamer uit
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat