Wat is cardiofitness

Er zijn verschillende onderdelen die onder de noemer fitness vallen. Zo kun je trainen op spierkracht, flexibiliteit, lichaamscompositie, spieruithoudingsvermogen en conditie. Conditietraining wordt ook wel cardiofitness genoemd. Het woord “cardio” komt van het Griekse woord “Kardia” dat zoveel betekent als “hart”. In dit artikel duiken we dieper in op wat cardiofitness is en voor wie het geschikt is. Daarnaast duiken we dieper in op de voordelen van cardiofitness, met name wanneer je wilt afvallen.

Voor wie is cardiofitness

Cardiofitness is een trainingsvorm waarbij de conditie verbeterd kan worden en waarbij je calorieën kunt verbranden. In tegenstelling tot krachttraining of de andere explosieve varianten van fitness, wordt er bij cardiotraining een langere sessie afgewerkt en spreekt men ook vaak van duursport. De apparaten waarop je deze vorm van training afwerkt zijn de loopband, fiets, stepmachine of crosstrainer. Ook het roeien is een goed voorbeeld van cardiotraining.

Het voordeel van het doen van cardiofitness is dat het vrij toegankelijk is en is daarom voor een brede doelgroep geschikt. Zowel jonge mensen als mensen van oudere leeftijd kunnen aan cardiotraining deelnemen. Het doen van cardiotraining verbetert je conditie, hartslag en ademhaling. Daarbij kan het bijdragen aan een hogere verbranding van calorieen waardoor je kunt afvallen.

Afvallen met cardiofitness

Door het doen van cardiofitness gaat je lichaam over een langere periode in een actieve modus. Je hartslag gaat omhoog, je ademhaling wordt sneller en je begint te zweten vanwege de energie die vrijkomt. Dit heeft als voordeel dat je energie gaat verbranden, oftewel calorieen. Dit kan leiden tot gewichtsverlies. Dat is een van de redenen waarom cardiofitness vaak wordt ingezet door mensen die als doelstelling hebben om af te vallen.

Vaak behaal je door het eten van minder calorieen sneller een calorietekort. Immers, het verbranden van veel calorieen is intensiever dan het minder consumeren van calorieen. Maar dat is uiteraard een persoonlijke keuze.

Na de cardio workout zijn de glycogeen voorraden in je spieren en lever vrijwel leeg en kun je deze zo snel mogelijk aan te vullen met koolhydraten. Daarnaast kan proteine bijdragen aan een sneller herstel.

Resultaat cardiofitness

Hoe frequenter de cardiotraining plaatsvind des te effectiever deze zal zijn. Uiteraard dien je hier wel voldoende rust te houden om je lichaam de tijd te geven om te herstellen, maar het doen van deze vorm van training gaat je conditie aanzienlijk verbeteren. Probeer minimaal 2 keer per week te trainen om op die manier de tijd tussen de trainingen niet te lang uit elkaar te laten liggen. Pas ook je voeding aan zodat je snel resultaat gaat zien, ook fysiek.

Voordelen cardio fitness

Omdat er veel uiteenlopende voordelen en redenen kunnen zijn om aan cardiofitness te doen hebben we deze opgenomen in dit artikel. Zo kun je cardiotraining puur gebruiken als warming up voor het krachttrainen, maar cardiofitness kan an sich ook al workout gebruikt worden om de algehele conditie te verbeteren. Tot slot kun je cardiofitness gebruiken als een manier om extra calorieen te verbranden wanneer je wilt afvallen. Genoeg voordelen!

Verbetering van de conditie

Allereerst helpt beweging, of het nu cardiofitness of een andere vorm van sport is, bij het verbeteren van de algehele gezondheid. Wanneer je gaat cardiotraining is dit een vorm van aerobe training. Het verschil tussen aerobe en anaerobe training beschrijven we uitvoering in het artikel hierover, maar waar het op neerkomt is dat er een verschil is waarop de spieren energie verbruiken. Wanneer je begint te bewegen komt er in de eerste minuten geen zuurstof aan te pas om je lichaam energie te leveren. Pas na deze eerste paar minuten, gaat je lichaam zuurstof gebruiken en schakelt om naar de aerobe fase om aan energie te komen. Deze vorm van training is dan ook erg effectief om je algehele conditie te verbeteren.

Gewichtsverlies

Wanneer je vaak aan cardiofitness doet dan komt dat ook vaak neer op langdurige aerobe trainingen. Deze trainingen hebben naast het feit dat ze zuurstof vereisen voor de energielevering ook als voordeel dat er veel energie wordt verbruikt. Deze energieverbranding kan bijdragen wanneer mensen willen afvallen. Wanneer je wilt afvallen ben je afhankelijk van het aantal calorieen dat je dagelijks inneemt en dat je dagelijks verbruikt. Indien je meer calorieen inneemt dan dat je verbruikt zul je aankomen in gewicht. Verbruik je meer dan dat je nodig hebt dan zul je gaan afvallen.

Krachttraining is een mooie manier om aan een negatieve energiebalans te komen, maar dat kun je ook bereiken door middel van cardiotraining. Sterker nog, de hoeveelheid calorieen die je kunt verbruiken door middel van hardlopen liggen in het algemeen hoger dan bij het doen van een uurtje krachttraining. De kanttekening die we hierbij willen plaatsen is dat dit wel erg afhankelijk is van de intensiteit. Maar we durven te concluderen dat cardiofitness een belangrijke rol kan bijdragen wanneer gewichtsverlies een van de doelstellingen is. Hieronder het aantal calorieen dat je verbrand per cardiotraining type:

900 kcal: 1 uur hardlopen bij een tempo van 12 kilometer per uur
750 kcal: 1 uur hardlopen bij een tempo van 10 kilometer per uur
600 kcal: 1 uur hardlopen bij een tempo van 8 kilometer per uur
550 kcal: 1 uur fietsen bij een tempo van 20 kilometer per uur
525 kcal: 1 uur tennis
400 kcal: 1 uur zwemmen

Lees ook het artikel: binnen of buiten fietsen

Afwisseling

Wanneer je veel sport in de sportschool en elke dag dezelfde sport omgeving hebt dan is cardiofitness een welkome afwisseling. Zeker in de zomer wanneer de temperatuur gaat stijgen is het fijn wanneer je ook buiten kunt sporten in plaats van de warme fitnesszaal. Hardlopen, fietsen of mountainbiken kunnen hier prima soelaas in bieden.

Tegenwoordig is het met alle fitness apps en technologie ook nog eens een stuk uitdagender om aan cardiotraining te doen. Immers, je kunt eenvoudig zien wat je eigen snelheid was, maar ook die van je vrienden. Runkeeper, runtastic en nog meer apps, zoals Nike Plus hebben hier erg mooie functies die je kunt gebruiken als je de buitenwereld verkiest als jouw sportterrein.

Natuurlijk kun je ook de FITsociety app downloaden:

De FITsociety app downloaden voor iPhone doe je hier

De FITsociety app downloaden voor Android doe je hier

Heb jij andere redenen of voordelen om aan cardiofitness te doen? Laat ze weten in de comments!

Plaats een reactie