Wat zijn eiwitshakes

Als je spreekt over proteïnesupplementen, dan is de nummer één die wordt besproken wei-proteïne, of eiwitshakes. Whey komt van melk. Tijdens het proces van het omzetten van melk tot kaas wordt wei-proteïne afgescheiden. Wei-proteïne is de hoogste waarde in het leveren van vertakte keten aminozuren, die resulteren in het opbouwen en behouden van spierweefsel. Wei is ook een van de snelst te verteren proteïne en heeft de hoogste waarde leucine van alle proteïne. Leucine stimuleert de proteïnesynthese om de spieropbouw te verbeteren.

Er zijn vier soorten wei-proteïne:

  • Wei-proteïne Concentraat is een hoogwaardig eiwit dat ook koolhydraten en vetten bevat . De concentraties zijn ongeveer 70%.
  • Wei-proteïne isolaat is een zuiverdere vorm van wei door extra verwerking. De concentraties zijn normaal gesproken 95% of hoger
  • Wei-proteïne hydrolysaten zijn afgebroken grotere aminozuurketens in kleinere fragmenten. Dit type is sneller verteerd dan wei-isolaa
  • Micronparticulated wei is ook sneller dan wei-isolaat vanwege het feit dat de wei is gemicroniseerd. Dit is goed omdat het helpt het eiwit op te lossen wanneer je het mengt met een drank naar keuze.

Wei-proteïne zijn het beste in te nemen in de ochtend en voor of na de training. Omdat ze snel verteerd worden zijn ze ideaal wanneer je lichaam na een training schreeuwt om bouwstenen en ‘s ochtends nadat je ‘s nachts 8 uur hebt ‘gevast’. Wei of whey is ook één van de meest verkochte supplementen omdat dit type snelle proteïne niet in de juiste hoeveelheden uit reguliere voeding te halen is.

Voordelen eiwitshakes

Voor krachttraining wordt door de meeste onderzoekers aangeraden om tussen de 1,6 en 2,0 gram proteïne per kilo lichaamsgewicht te eten. Daarmee kom je als je bijvoorbeeld 80kg weegt uit op 160 tot 240 gram proteïne per dag. Dat is 20 tot 30 gram proteïne per maaltijd bij acht maaltijden per dag. Dat is omgerekend naar bijvoorbeeld eieren 2,5 tot 3,75 eieren.

Er is dan ook niets mis met de dag te beginnen en de training te beëindigen met een eiwitshake om weer zo snel mogelijk proteïne binnen te krijgen en de dag af te sluiten met een mix van proteïne of alleen trage caseïne om tijdens de slaap van proteïne voorzien te blijven.