Fitsociety Onderzoek Onderzoek: calorieen verbranden met huishouden

Onderzoek: calorieen verbranden met huishouden

Begin maar te dweilen. Huishoudklusjes zorgen niet alleen voor een opgeruimder huis, maar verlagen ook de kans op overlijden met 28%.

Huishouden calorieen verbranden

Canadese onderzoekers hebben ontdekt dat actieve klusjes in de huishouding een positief effect hebben op de levensverwachting. Door 2,5 uur per week te besteden aan taken zoals werken in de tuin, dweilen, stofzuigen en de keuken opruimen, kunnen de kans op overlijden met bijna 30% verlagen.

De onderzoekers van McMaster gebruikten data uit deĀ Prospective Urban Rural Epidemiology (PURE) studie. Hiermee beschikten ze over de gegevens van ruim 130.000 mensen uit 17 verschillende landen. Zoals onlangs nog beschreven in het artikel over vetten vs. koolhydraten vallen hier zowel hoge inkomens landen onder als lage inkomens landen. Een belangrijk gegeven omdat je minder geneigd bent een sportschool abonnement af te sluiten of lid te worden van de cricket club als overleven zelf een uitdaging is. Ze vonden met name deze data handig om juist inzicht te hebben in de effecten van andere activiteiten zoals lopen of fietsen naar werk, een fysieke baan en dus ook klusjes in de huishouding.

De wereldgezondheidsorganisatie raadt volwassenen tussen de 18 en 64 aan om minstens 150 minuten per week actief te zijn op gematigde intensiteit (aerobisch gezien). Daarnaast wordt geadviseerd minimaal twee keer per week oefeningen te doen gericht op spierkracht.

Uit de gegevens van de PURE studie bleek dat de hartslag verhogen met een half uur activiteit per dag of 150 minuten per week genoeg was om de kans op overlijden met 28% te verlagen en de kans op hartziekten met 20%. Het maakte daarbij niet uit welke activiteit werd uitgevoerd. Bovendien blijkt het effect nog groter bij hogere activiteit. Mensen die bijvoorbeeld 750 minuten wandelden per week verlaagden de kans op overlijden met 36%. Slechts 3% van de deelnemers haalde deze hoeveelheid uit recreatieve activiteit. 38% Van de deelnemers bereikte deze hoeveelheid activiteit uit het reizen naar het werk, het werk zelf en werk in de huishouding.

Huishouden doen of meer bewegen

In het onderzoek droegen veel verschillende activiteiten bij aan de levensverlengende effecten. De belangrijkste conclusie is dat het vooral belangrijk is dat je vaak en regelmatig genoeg iets doet om de hartslag te verhogen.

Hoofdonderzoeker Dr. Scott Lear van Simon Fraser University zegt dat het voor de juiste hoeveelheid activiteit belangrijk is deze op te nemen in het dagelijkse leven. De sportschool bezoeken is leuk, maar velen hebben of maken daar niet genoeg tijd voor. Het komt er dus weer gewoon op neer dat je gewoon vaak genoeg beweegt en waarde ziet in alle typen van activiteit zolang de intensiteit maar hoog genoeg is.

Natuurlijk als je een bepaald fysiek ambieert, kom je waarschijnlijk niet ver met een half uur stofzuigen en de afwas doen. Het gaat hier vooral om de gezondheidseffecten in het algemeen en cardiovasculair in het bijzonder. De geadviseerde krachttraining die in dit onderzoek niet behandeld wordt, kan natuurlijk een grote rol spelen in de kwaliteit van het leven op latere leeftijd.

Tips om meer calorieen te verbranden

  • Lunge avondje: Kies een avond in de week waarin je jezelf alleen maar mag voortbewegen door middel van walking lunges. Handig om thuis te doen tenzij je een fan bent van Monthy Python en deze silly walk gewoon op je werk wilt doen.
  • Kuit avond: Idem, alleen nu loop je de hele avond op je tenen.
  • Stofsquaten: Tijdens het stofzuigen duw je de stofzuiger naar voren door naar beneden te squaten, bij het opstaan trek je de stofzuiger weer naar je toe.
  • Potato raises: Voor de couch potatos. Als je dan toch voor de tv zit, maak er dan een buik training. Til je voeten iets van de grond door je buik aan te spannen en laat ze hier een tijdje hangen. Herhaal dit bij iedere reclame. Ook ideaal als je met een nieuwe serie op Netflix begint. Iedere nieuwe aflevering is 10 seconden langer laten hangen. Veel plezier met Game of Thrones.
  • Couch thrust: Als je dan toch al onderuit gezakt op de bank ligt, zak dan nog iets verder tot je met je billen en onderrug over de rand heen ligt. Salontafel aan de kant en hip thrusten maar.

Het zijn slechts enkele spontane voorbeelden. Het punt is dat je hier gewoon een beetje creatief in moet zijn. Niet iedereen heeft de gelegenheid naar zijn werk te lopen of fietsen. Velen zitten bovendienl een groot deel van de dag aan een bureau gekluisterd. Zoek daarom manieren om in je huidige routine kleine aanpassingen te maken waarmee de hartslag verhoogd wordt.

Maak er vooral ook een spelletje van om jezelf op een leuke manier uit te dagen!

Referenties

  1. thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(17)31634-3/fulltext