Fitsociety Onderzoek Onderzoek: Voeding tracken werkt en hoeft niet veel tijd te kosten

Onderzoek: Voeding tracken werkt en hoeft niet veel tijd te kosten

Nieuw onderzoek toont aan dat voeding tracken, het bijhouden van wat je eet, de beste voorspeller is van een succesvol dieet. Niet minder belangrijk; het kost minder tijd dan je zou denken. 

Voeding tracken

Voeding tracken, calorieën tellen, macro’s meten. Het is de minst sexy, maar meest succesvolle manier om af te vallen.

Een boek genaamd ‘Bikini proof met Sonja Bakker’ zal sneller over de toonbank gaan dan ‘Calorieën tellen met Kenneth’. Dat geldt voor vele populaire diëten die vooral gebaseerd zijn op trends, vorm en/of de populariteit van de aanbieder.

Maar hoe gelikt je een dieet ook maakt, en welke bekende naam je ook op de cover van een boek plaatst, het verandert niets aan de realiteit: Om resultaten te bereiken met een dieet is het een kwestie van de juiste hoeveelheid energie binnen te krijgen in de juiste vorm. In dit opzicht geldt: Meten is weten.

Zolang je niet kunt vertellen hoeveel energie/calorieën je nodig hebt, hoeveel je binnenkrijgt en in welke vorm, dan is je hele dieet slechts een kwestie van gokken. Je mag je dan voorbereiden op teleurstellende resultaten.

Tracken werkt!

Dat het bijhouden van wat je eet nog steeds de beste voorspeller is van een succesvol dieet bleek deze maand weer toen de resultaten van een nieuw onderzoek werden gepubliceerd in het blad Obesity [1].

Onderzoekers van de University of Vermont volgende 24 weken lang de bijgehouden voeding van 142 deelnemers aan de studie. Wekelijks kwamen de deelnemers online bijeen in een groepssessie onder leiding van een getrainde diëtist.

De deelnemers legden hun dagelijkse voedingsinname online vast. De mensen die drie keer per dag hun voeding vastlegden en dit het meest consequent deden, behaalden de grootste resultaten met het dieet.

Tracken hoeft niet veel tijd te kosten

Zoals gezegd echter, hebben veel mensen een hekel aan (de gedachte van) het bijhouden van voeding en het tellen van calorieën. ‘Het is saai en kost veel tijd’, zijn vaak gehoorde argumenten.

Maar hoeveel tijd? Dat vroegen de Amerikaanse onderzoekers zich af. Daarom werd bij het loggen van de voeding ook meteen vastgelegd hoeveel tijd hiermee gemoeid ging. De onderzoekers waren tamelijk opgewonden over de resultaten. De meest succesvolle deelnemers aan de studie, zij die ongeveer 10 procent van hun gewicht verloren, bleken aan het einde van de studie ‘slechts’ 14,6 minuten per dag kwijt te zijn aan het vastleggen van de voeding.  Aanvankelijk was dit nog iets meer dan 23 minuten. Door herhaling en automatische invulling werd dit al snel minder.

People hate it; they think it’s onerous and awful, but the question we had was: How much time does dietary self-monitoring really take?……The answer is, not very much.

Jean Harvey, University of Vermont

Leuker kunnen we niet maken….

Wanneer wij “14,6 minuten” lezen, dan is onze reactie echter:” Zo lang!?”

In een kwartier had je ook drie rondes Fortnite kunnen spelen, nadenken over de oerknal of een nieuw hoofdstuk kunnen leren van een cursus Swahili. De laatste keer dat een kwartier als kort werd gezien, reden Sonny en Rico nog in een Ferrari door Miami en droegen mannen spandex in de sportschool.

Voeding tracken zal nooit leuk zijn. Ook met onze beste inzet zullen we dit niet leuker kunnen maken. Maar wel makkelijker en sneller!

In de Fitsociety app proberen we het tracken van je voeding dan ook steeds makkelijker en sneller te maken. Denk aan hulpmiddelen zoals het gebruik van een barcodescanner, veel gebruikte voedingsmiddelen en recepten en in de toekomst het fotograferen van voedingsmiddelen om hun voedingswaarde te laten berekenen.

Consequent belangrijker dan gedetailleerd

Een ander doel van onze Fitsociety app is dat gebruikers deze consequent gebruiken. Zo willen we bijvoorbeeld ook automatische berichten versturen wanneer iemand een dag niet inlogt, of geen voeding invoert. Je kunt immers de perfecte tool bouwen, maar deze levert pas resultaat als deze consequent gebruikt wordt.

Dat sturen op consequent gebruik van meerwaarde is, zien wij ook bevestigd in het onderzoek. Hoe consequenter en frequenter de deelnemers hun voeding bijhielden, des te beter de resultaten. Dit bleek belangrijker dan hoe lang en gedetailleerd de tracking werd gedaan.

Those who self-monitored three or more time per day, and were consistent day after day, were the most successful. It seems to be the act of self-monitoring itself that makes the difference — not the time spent or the details included.

De juiste verwachtingen

Teleurstelling voorkomen doe je door de juiste verwachtingen te scheppen. De onderzoekers wijzen er dan ook op dat klanten ook vooraf zouden moeten weten hoe lang ze ongeveer bezig zouden moeten zijn met het vastleggen van voeding.

Naast dat we proberen de tijd voor vastlegging te verkorten, zullen we daarom ook tussentijds communiceren aan coaches en klanten wat de gemiddelde tijd is die men kwijt is voor de tracking in onze app.