Fitsociety Calorieen Laatste vet verbranden

Laatste vet verbranden

“Hoe kan ik dat laatste vet verbranden?” Een vraag die we vaak horen. Je hebt de hele winter en lente hard getraind en goed gegeten. Je wil richting de zomer zo ripped en droog als het kan tevoorschijn komen dus je besluit om vlak voor de zomer te gaan droogtrainen. Maar tot je frustratie kom je niet van het laatste buikvet af. Hoe kun je dat laatste vet verbranden en optimaal cutten, zonder verlies van spiermassa? Je leest het hier.

Blijf zwaar trainen

Een van de meest idiote verhalen die rond gaat, is dat je met lichte gewichten veel herhalingen moet doen als je gaat cutten.

Doe.
Dat.
NIET.

We hebben hier al eerder een uitgebreid artikel over geschreven en de conclusie uit het artikel was dan ook, dat je voor vetverlies je training niet hoeft te veranderen. Door het doen van méér herhalingen kun je wel iets meer je vetverbranding verhogen, maar je kunt het beste zo zwaar mogelijk blijven trainen (net niet tot muscle failure).

Wanneer je zwaar traint behoud je je kracht en dus je spiermassa. Tevens is uit onderzoek gebleken dat je met krachttraining nog aardig wat calorieen verbrandt, wat kan bijdragen aan het creeren van een calorietekort. Immers, het calorietekort gaat je helpen om bij het laatste vet vebranden.

Houd je proteine inname hoog

Wanneer je jouw calorietekort creert om het laatste vet te kunnen verliezen, houdt er dan rekening mee dat je de calorieen uit je eiwitten hoog houdt. Dit is met name van belang omdat je jouw spieren wilt behouden en deze dient te blijven voorzien van voldoende proteine. Het is natuurlijk niet zo, dat je snel spiermassa gaat verliezen als je jouw eiwit inname niet op pijl hebt, maar je wilt er zeker van zijn dat je eiwit inname op pijl is.

Eiwitrijke voeding: lijst met eiwitrijk voedsel + gratis app

Wanneer je meer eiwitrijk wilt eten is het van belang om een beeld te hebben waar je deze vandaan kunt halen. Vandaar dat we deze lijst hebben samengesteld met eiwitrijke voeding die van pas kan…

Doe HIIT cardio

Het aanpassen van je cardiotraining is een goede manier om meer calorieën te verbranden. Lange cardio sessie vragen veel energie, waardoor je juist het averechtse effect kunt krijgen en spiermassa kunt gaan verliezen. Immers, je hebt al weinig reserves, omdat je in een calorietekort zit, en een lange cardio sessie kan dan extra energie vragen waardoor je het buikvet niet verliest, maar wel je spiermassa ziet slinken.

Doe daarom een HIIT cardio training in plaats van een lange cardio workout.

Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat het doen van High Intensity Interval Trainingen, zeer effectief is als je het laatste vet wilt verbranden. Het is effectiever dan normale cardio. HIIT zorgt namelijk voor een betere insuline resistentie, helpt je honger gevoel te onderdrukken en kan helpen bij het vet oxidatieprocess. Daarnaast verbeter je met HIIT ook je conditie en uithoudingsvermogen omdat je zowel je aerobe als je anerobe drempels verbetert.

HIIT

Hoge intensiteit met een korte duur, is de afgelopen jaren erg populair geworden. De meest effectieve manier om cardiotraining te…

Trainen op een lege maag

Wanneer het doen van High Intensity Training niet het gewenste resultaat geeft, kun je nog altijd het uiterste proberen: trainen op een lege maag.

Als je geen brandstof in je lichaam hebt om te verbranden en je blijft zwaar trainen en je proteine inname hoog houden, kan je lichaam een beroep gaan doen op je vetreserves. Dit kan wellicht leiden tot een sub-optimale training, want je hebt niet voldoende energie voor een goede training, maar je gaat het resultaat terug zien in de spiegel, met minder vet rondom je middel.

Dit komt vanwege de afwezigheid van het hormoon insuline. Omdat je enkele uren voor je training niet hebt gegeven is dit hormoon in mindere mate aanwezig en kan jouw lichaam de energie uit de vetreserves aanspreken. Veel sporters trainen daarom ook op een lege maag als ze wakker worden.