Fitness trends Nederland 2012 – 2014

Zoals elk jaar kenmerkt het nieuwe jaar zich vaak weer door een aantal nieuwe sportieve trends en een aantal blijvertjes. Wij blikken vooruit en geven onze visie welke fitness trends in Nederland tijdelijk van aard zullen zijn en waarom en welke sportieve actieve ontwikkelingen zullen blijven. Wil jij weten wat de trends en ontwikkelingen zijn op het gebied van sport en gezondheid?

Hieronder blikken we terug op de top 10 fitness trends Nederland van 2012 tot en met 2014

Top 10 Fitness Trends Nederland 2012

  1. Personal training
    Onder begeleiding bereik je meer. Zo ook met personal training. Elk persoon is anders en door de opkomst van vele gezonde trends zien we dat sporters belang hechten aan individueel advies en hulp bij het sporten. Fitness schema’s op maat, maar ook voeding adviezen en advies rondom supplementen zien we de laatste jaren steeds meer.
  2. Core training
    Hoe belangrijk de ‘core’ oftewel buik- en onderrug zijn voor je lichaam is dit jaar middels de opkomst wel duidelijk geworden. Krachttraining specifiek gericht op de core helpt je niet alleen om je buikspieren, onderrug, heupen en bekken sterker te maken, maar het draagt ook bij aan een goede houding. Dit gaan we komend jaar nog veel meer zien en we verwachten hier dan ook een sterke trend in.
  3. Groep persoonlijke training
    Gedeelde leed is halve smart? In tijden dat het economisch minder gaat, maar toch het individu belangrijk is, is persoonlijke training in een kleine groepssetting een uitkomst. Dit hebben we in grote getallen zien opkomen in dit jaar en we verwachten dat dit zich door zal zetten. Voor veel mensen ook ideaal om op die manier met een stok achter de rug toch samen te gaan trainen.
  4. Bootcamp
    Back to basics! Tijdelijke trend of here to stay? Wij denken dat de roep om terug te gaan naar de basis een blijvende trend is. Je ziet dit terug in voeding, mensen eten veel bewuster en veel natuurlijker. En sporten volgt deze trend op de voet. Wij denken dat Bootcamp een blijvertje is.
  5. Zumba
    Er is geen leukere workout dan op de dansvloer. Zumba heeft zijn hoogtepunt gehad maar is nog lang niet voorbij. Deze trend verwachten we, weliswaar in mindere mate, volgend jaar.
  6. Functionele fitness
    Vaak ingezet als onderdeel van personal training, maar functionele fitness is iets dat voor veel mensen een uitkomst kan bieden.
  7. Yoga
    In tijden dat het economisch minder gaat en de stress niveau’s en cortisol gehaltes omhoog schieten is het tijd om te ontspannen. Aangezien het einde van de crisis niet in zicht is verwachten wij ook niet dat de opmars van yoga snel voorbij zal zijn.
  8. Outdooractiviteiten
    Back to basic is populair, zoals gezegd in voeding en training. Een aantal outdoor activiteiten die we in grote mate gaan blijven zien: bootcamp, hardlopen en sportieve evenementen zoals Mudmasters en Urban Athlon.
  9. Spinning
    We willen sporten in dit koude kikkerland dus spinning is een alternatief voor de fanatieke wielrenner of recreatieve fietser die zijn conditie ook in de winter op pijl wil houden.
  10. Bedrijfsfitness
    Ziekteverzuim? Bedrijven worden zich steeds bewuster dat een gezonde levensstijl van hun medewerkers kan bijdragen aan lagere kosten voor ziekteverzuim. Veel bedrijven investeren in fitness abonnementen of andere vormen van bedrijfsfitness om op die manier werknemers aan te moedigen om gezonder en bewuster te leven.

Fitness Trends Nederland 2013

Hierboven hebben we in een artikel beschreven wat volgens ons de fitness trends van 2012 zouden worden. Nu 2013 is aangebroken willen we ook dit jaar weer een vooruitblik geven over de verwachte trends over 2013. In de trends van 2012 kwam voornamelijk naar voren dat sporters voornamelijk terug wilden naar de basis. Daarnaast was een van de trends het trainen in groepsverband. Tot slot was een erg belangrijke trend het trainen in de buitenlucht. Zouden dit ook de trends worden voor 2013? Onze top 10 vind je hieronder:

  1. Functioneel Fitness: wat heb je aan zware fitness trainingen als je de bewegingen je niet helpen in het dagelijks leven? Functioneel fitness is een opkomende trend waar de oefeningen niet alleen zorgen voor een betere shape en een gezondere levensstijl, maar ook voor het makkelijker maken van de dagelijkse werkzaamheden. Altijd handig wanneer je de boodschappen naar binnen moet tillen.
  2. Fitness voor ouderen: we worden met zijn allen ouder dan vroeger. Omdat ouderen bewuster worden van hun gezondheid gaan we meer fitness voor ouderen terugzien.
  3. Personal training in groepen: het is crisis! En dat we het in onze portemonnee merken betekent niet dat het ten koste hoeft te gaan van onze gezondheid. Daarom verwachten we meer personal training in groepsverband.
  4. Meer beweging voor kinderen: Niet alleen ouderen, maar ook de jeugd gaat er dit jaar sportief op vooruit. Het bewustzijn bij ouders begint steeds meer door te dringen en dat is terug te zien in meer beweging en gezonder eten voor de kinderen. Dus in 2013 zullen we meer kinderen zien die aan krachttraining gaan doen.
  5. Bootcamp: Een trend die we in 2012 al zagen en die we in 2013 weer terug gaan zien is bootcamp. Back to basics en je grenzen verleggen blijft immens populair!
  6. CrossFit: terug naar de basis met CrossFit. DeĀ oefeningen zijn kort, intens en vragen van deelnemers een maximale krachtsinspanning, maarĀ Crossfit is het snelst groeiende fitnessprogramma ter wereld. Dus ook in 2013 verwachten we veel te zien van CrossFit!
  7. Trainen met je lichaamsgewicht: ook een trend die we zien, dat betrekking heeft met de basis. Geen dure fitness toestellen, maar oefeningen doen met je eigen lichaamsgewicht. Voordelen: goedkoop, effectief en overal uit te voeren. Trend in 2013!
  8. Outdoor training: hardlopen, fietsen, bootcamp. Het zijn allemaal activiteiten in de buitenlucht. Dit is en blijft een trend die we terug zien komen. Waarom kiezen voor een benauwde sportschool als je buiten kunt sporten?
  9. Core Training: Om de probleemgebieden zoals onderrug en buik aan te pakken is core training een effectief middel. Dit zien we terug in groepslessen core training zoals XCO.
  10. Persoonlijke zelfstandige fitness programma’s: door de opkomst van smartphones zijn er veel fitness appsĀ die je specifiek kunt doen die op jouw doelstelling en lichamelijke conditie zijn afgestemd. Daarnaast zijn er trainingsprogramma’s waar je je online voor kunt aanmelden, zoals:Ā Ā WIJ fitness, Insanaty, P90X, Zumba, Crossfit en Tabata style

Fitness Trends Nederland 2014

In 2013 dachten we vooral dat Bootcampen (net als in 2012) een populaire sportactiviteit zou zijn en daarnaast heeft crossfit hele grote stappen gemaakt in 2013 (en 2012). Lees hier onze voorgaande artikelen over de fitness trends in 2012 en de fitness trends in 2013

Functioneel Fitness

Ik denk dat de nadruk steeds meer op functionele training komt te liggen. Functioneel trainen is een manier van trainen waarmee je niet alleen zorgt voor een gezondere levensstijl, maar ook zorgt voor het makkelijker maken van dagelijkse activiteiten. Zo probeer je bijvoorbeeld oefeningen af te stemmen op bewegingen die men dagelijks vaak maakt. Hierdoor train je op een juiste houding en uitvoering en bouw je conditie op om de activiteit mogelijk te maken.

Core training

Power en kracht komen vanuit de Core. De Core moet sterk getraind zijn voordat je overige zware krachtoefeningen gaat doen. Veel nieuwe fitnesstools zoals de TRX, de TRX Rip trainer (voor rotatie) en overige sportattributen worden gemaakt om de nadruk tijdens trainingen te leggen op de core (romp).

Bootcamp

Lekker buiten actief bezig zijn in groepsverband. Na een goede Bootcamp ben je helemaal leeg en heb je het idee keihard getraind te hebben.

Crossfit

De populariteit van Crossfit is nog lang niet voorbij en zal verder toenemen in 2014. Een hele intense krachtinspanning voor de echte sportievelingen.

Balans en stabiliteitstraining

Nederland vergrijst nog altijd. Voor veel oudere mensen is het belangrijk om goed te been te blijven en om veilig te kunnen wandelen. Balans en stabiliteitsoefeningen kunnen daar zeker bij helpen. Hoe ziet een balans en stabilisatie training eruit? Het is belangrijk om te trainen in een proprioceptief verrijkt milieu. Dit doe je door het creƫren van een onstabiele (maar controleerbare) omgeving. Hierdoor wordt veel aanspraak gemaakt op de interne balans en stabilisatie mechanismen van het menselijk lichaam.

Er zijn verschillende populaire hulpmiddelen waardoor je goed op stabilisatie kunt trainen.
Het is dus belangrijk om te trainen in een onstabiele omgeving en door middel van niet te zware gewichten met veel herhalingen. Voorbeelden van voorwerpen die een onstabiele omgeving creƫren zijn: Swiss bal, Bosu bal, Balansschijven, Houten plankjes, Foam pads etc.

H.I.I.T. training

High Intensity Interval training is een explosieve trainingsvariant waarin bijna maximaal wordt getraind (90% of meer van VO2max) voor een korte duur. Daarna wordt even rust gepakt of minder intens getraind om vervolgens weer naar een bijna maximale trainingscapaciteit te gaan. Veel ongetrainde individuen kunnen door middel van deze training vaak harder trainen en meer bereiken dan wanneer ze langdurig op een gematigde intensiteit zouden trainen. Een ander voordeel van HIIT training is dat het veel minder tijd in beslag neemt. Dit is dus een vorm van training dat ideaal is voor mensen met het ā€œgebrek aan tijdā€ excuus.

Persoonlijke begeleiding

De laatste jaren is sporten op sportscholen steeds goedkoper geworden. Veel grote sportketens kunnen hele goedkope sportabonnementen aanbieden. Veel kleine sportondernemingen zijn overgenomen of zijn gestopt omdat ze niet op kunnen boksen tegen de lage prijzen van de grote sportketens. Het is natuurlijk super om voor 15 euro onbeperkt te kunnen sporten in de maand. Maar ik weet ook dat hierdoor de begeleiding en persoonlijke aandacht minder is. Vooral voor veel oudere mensen en mensen met weinig sportervaring is het noodzaak dat die persoonlijke aandacht er wel is. Ik denk dat veel mensen dan ook liever wel een sportschool zoeken waar het wat rustiger is en waar wel meer persoonlijke aandacht is, ook al kost dit dan wat meer.

Personal training

Ik denk dat ook in 2014 veel mensen personal training te duur vinden. Maar de personal trainers hebben hier ook iets op gevonden namelijk small group training. Wanneer je bijvoorbeeld met vijf man komt sporten dan is er nog steeds veel persoonlijke aandacht en de kosten kunnen worden gedeeld. Ideaal voor de sporter en voor de personal trainer.

Online

Steeds meer fitnessprofessionals zien kansen op het internet. Hoe eenvoudig is het om op internet te kijken hoe een bepaalde oefening moet. Daarnaast kun je met veel sportattributen het gehele lichaam trainen (met begeleiding van internet) comfortabel in je eigen huis.

Apps

Heel veel Apps geven informatie over oefeningen, voeding etc. Daarnaast helpen veel apps mee tijdens het sporten om bijvoorbeeld gegevens te verwerken zoals het aantal verbrande calorieƫn, gelopen afstand etc. Ook kun je tegenwoordig jezelf inschrijven voor lessen via de fitness app van de sportschool.

Powerbags/Gymstick/Aquabags

Dit zijn een soort van rugzakken gevuld, met bijvoorbeeld water of zand. Hiermee zijn oefeningen voor het gehele lichaam te doen met de nadruk vooral gericht op core stabiliteit en kracht.

Krachttraining voor vrouwen

Al weet ik niet of dit een trend wordt voor 2014 ik zet hem er wel in. Al is het alleen maar om dit wederom te stimuleren. Er zijn helaas nog altijd een aantal foute vooroordelen die echt de wereld uitgeholpen moeten worden. Vrouwen zijn zo bang om breed en gespierd te worden dat krachtoefeningen en dumbbells worden vermeden. Allereerst is de hoeveelheid testosteron in vrouwen zo veel kleiner dan bij mannen dat ze daar niet bang voor hoeven te zijn. Daarnaast is krachttraining enorm goed voor de gezondheid van de botten. Het extra spierweefsel dat vrouwen door krachttraining aanmaken is metabolisch erg actief waardoor in rust meer calorieƫn worden verbrand. En daarnaast zorgt een goede krachttrainingssessie ook voor een hogere calorie verbranding lang na het trainen! Oftewel alleen maar voordelen!

In 2013 dachten we vooral dat Bootcampen (net als in 2012) een populaire sportactiviteit zou zijn en daarnaast heeft crossfit hele grote stappen gemaakt in 2013 (en 2012). Lees hier onze voorgaande artikelen over de fitness trends in 2012 en de fitness trends in 2013

Functioneel Fitness

Ik denk dat de nadruk steeds meer op functionele training komt te liggen. Functioneel trainen is een manier van trainen waarmee je niet alleen zorgt voor een gezondere levensstijl, maar ook zorgt voor het makkelijker maken van dagelijkse activiteiten. Zo probeer je bijvoorbeeld oefeningen af te stemmen op bewegingen die men dagelijks vaak maakt. Hierdoor train je op een juiste houding en uitvoering en bouw je conditie op om de activiteit mogelijk te maken.

Core training

Power en kracht komen vanuit de Core. De Core moet sterk getraind zijn voordat je overige zware krachtoefeningen gaat doen. Veel nieuwe fitnesstools zoals de TRX, de TRX Rip trainer (voor rotatie) en overige sportattributen worden gemaakt om de nadruk tijdens trainingen te leggen op de core (romp).

Bootcamp

Lekker buiten actief bezig zijn in groepsverband. Na een goede Bootcamp ben je helemaal leeg en heb je het idee keihard getraind te hebben.

Crossfit

De populariteit van Crossfit is nog lang niet voorbij en zal verder toenemen in 2014. Een hele intense krachtinspanning voor de echte sportievelingen.

Balans en stabiliteitstraining

Nederland vergrijst nog altijd. Voor veel oudere mensen is het belangrijk om goed te been te blijven en om veilig te kunnen wandelen. Balans en stabiliteitsoefeningen kunnen daar zeker bij helpen. Hoe ziet een balans en stabilisatie training eruit? Het is belangrijk om te trainen in een proprioceptief verrijkt milieu. Dit doe je door het creƫren van een onstabiele (maar controleerbare) omgeving. Hierdoor wordt veel aanspraak gemaakt op de interne balans en stabilisatie mechanismen van het menselijk lichaam.

Er zijn verschillende populaire hulpmiddelen waardoor je goed op stabilisatie kunt trainen.
Het is dus belangrijk om te trainen in een onstabiele omgeving en door middel van niet te zware gewichten met veel herhalingen. Voorbeelden van voorwerpen die een onstabiele omgeving creƫren zijn: Swiss bal, Bosu bal, Balansschijven, Houten plankjes, Foam pads etc.

H.I.I.T. training

High Intensity Interval training is een explosieve trainingsvariant waarin bijna maximaal wordt getraind (90% of meer van VO2max) voor een korte duur. Daarna wordt even rust gepakt of minder intens getraind om vervolgens weer naar een bijna maximale trainingscapaciteit te gaan. Veel ongetrainde individuen kunnen door middel van deze training vaak harder trainen en meer bereiken dan wanneer ze langdurig op een gematigde intensiteit zouden trainen. Een ander voordeel van HIIT training is dat het veel minder tijd in beslag neemt. Dit is dus een vorm van training dat ideaal is voor mensen met het ā€œgebrek aan tijdā€ excuus.

Persoonlijke begeleiding

De laatste jaren is sporten op sportscholen steeds goedkoper geworden. Veel grote sportketens kunnen hele goedkope sportabonnementen aanbieden. Veel kleine sportondernemingen zijn overgenomen of zijn gestopt omdat ze niet op kunnen boksen tegen de lage prijzen van de grote sportketens. Het is natuurlijk super om voor 15 euro onbeperkt te kunnen sporten in de maand. Maar ik weet ook dat hierdoor de begeleiding en persoonlijke aandacht minder is. Vooral voor veel oudere mensen en mensen met weinig sportervaring is het noodzaak dat die persoonlijke aandacht er wel is. Ik denk dat veel mensen dan ook liever wel een sportschool zoeken waar het wat rustiger is en waar wel meer persoonlijke aandacht is, ook al kost dit dan wat meer.

Personal training

Ik denk dat ook in 2014 veel mensen personal training te duur vinden. Maar de personal trainers hebben hier ook iets op gevonden namelijk small group training. Wanneer je bijvoorbeeld met vijf man komt sporten dan is er nog steeds veel persoonlijke aandacht en de kosten kunnen worden gedeeld. Ideaal voor de sporter en voor de personal trainer.

Online

Steeds meer fitnessprofessionals zien kansen op het internet. Hoe eenvoudig is het om op internet te kijken hoe een bepaalde oefening moet. Daarnaast kun je met veel sportattributen het gehele lichaam trainen (met begeleiding van internet) comfortabel in je eigen huis.

Apps

Heel veel Apps geven informatie over oefeningen, voeding etc. Daarnaast helpen veel apps mee tijdens het sporten om bijvoorbeeld gegevens te verwerken zoals het aantal verbrande calorieƫn, gelopen afstand etc. Ook kun je tegenwoordig jezelf inschrijven voor lessen via de fitness app van de sportschool.

Powerbags/Gymstick/Aquabags

Dit zijn een soort van rugzakken gevuld, met bijvoorbeeld water of zand. Hiermee zijn oefeningen voor het gehele lichaam te doen met de nadruk vooral gericht op core stabiliteit en kracht.

Krachttraining voor vrouwen

Al weet ik niet of dit een trend wordt voor 2014 ik zet hem er wel in. Al is het alleen maar om dit wederom te stimuleren. Er zijn helaas nog altijd een aantal foute vooroordelen die echt de wereld uitgeholpen moeten worden. Vrouwen zijn zo bang om breed en gespierd te worden dat krachtoefeningen en dumbbells worden vermeden. Allereerst is de hoeveelheid testosteron in vrouwen zo veel kleiner dan bij mannen dat ze daar niet bang voor hoeven te zijn. Daarnaast is krachttraining enorm goed voor de gezondheid van de botten. Het extra spierweefsel dat vrouwen door krachttraining aanmaken is metabolisch erg actief waardoor in rust meer calorieƫn worden verbrand. En daarnaast zorgt een goede krachttrainingssessie ook voor een hogere calorie verbranding lang na het trainen! Oftewel alleen maar voordelen!

Plaats een reactie