Fitsociety Gezonde voeding Magere kwark gezond bij fitness en afvallen?

Magere kwark gezond bij fitness en afvallen?

Het belang van eiwitten is in verschillende artikelen reeds onderschreven. Verschillende bronnen van goede eiwitten kunnen zijn, vlees, vis, gevogelte, maar ook magere kwark. Kwark is een soort kaas. Het stadium voordat kaas als jong bestempelt wordt is het kwark. Melk wordt verzuurd met melkzuurbacteriën. Vervolgens wordt er stremsel toegevoegd en na een 24 uur stremmen en verzuren ontstaat de kwark. Simpelweg is kwark niets anders dan zure melk die werd verwarmd en daarna is uitgelekt. Maar waarom is magere kwark gezond?

Magere Kwark

Zoals aangegeven is magere kwark een goede bron van eiwitten. Wanneer je naar de voedingswaardetabel kijkt dan zie je dat magere kwark ruim 10 gram eiwitten bevat, per 100 gram. Voor iemand die sport en aan krachttraining doet is dat een erg aangename hoeveelheid. Daarnaast bevat kwark een andere vorm eiwit. Er zijn in melk in principe 2 soorten eiwit te vinden: whey en caseïne. Kwark bevat veel langzaam verterende caseïne eiwitten. Dat is ideaal voor het slapen gaan, omdat de caseine gedurende je slaap langzaam wordt opgenomen en dus tijdens het herstel je lichaam voorziet van voldoende bouwstoffen. Let wel op, dat wanneer je zuivelproducten neemt voordat je gaat slapen je wel goed je tanden poetst. Speekseleiwitten hebben geen gunstig effect op je tanden en kunnen tanderosie veroorzaken.

Voordelen magere kwark

Samenvattend kunnen we een aantal voordelen opnoemen van kwark. Naast het feit dat het een goede bron van proteine is, heeft het nog een paar andere voordelen. Hieronder noemen we nog een paar voordelen op van kwark:

  • Zuivel versterkt de botten
  • Magere kwark is een goedkope bron eiwitten
  • Door kwark raak je snel verzadigd
  • Het is makkelijk te eten
  • Kwark is een gezond toetje in combinatie met vruchten

Kwark lekker maken

Omdat magere kwark naturel vrij droog is en moeilijk weg te krijgen, zeker als je het elke dag voor het slapen gaan wilt eten, zijn er een paar zaken die je kunt doen om de kwark lekker te maken. Het zijn vrij eenvoudige tips waarmee je niet op hoeft te zien naar die 500 gram berg van zuivel.

  • Ingevroren aardbeien toevoegen met ijs. Blenden en een klein beetje water toevoegen. Op die manier krijg je een lekkere aardbeien kwark eiwitshake.
  • Banaan in stukjes snijden en in de kwark mengen.
  • Kaneelpoeder in de kwark mengen. Kaneel versterkt de werking van insuline in de spiercel

Wat is de beste kwark?

Uiteraard zijn er diverse soorten kwark te verkrijgen in de supermarkt. Zo is er naast de magere kwark, de volle kwark, vruchtenkwark, optimel kwark, griekse yoghurt (met 0% vet) en de Alpro Soya. Welke van deze kwark het beste is is natuurlijk de vraag. Met de beste kwark bedoelen we hiermee de kwark met de hoogste hoeveelheid eiwitten en relatief de minste calorieen.

Wanneer we de waardes naast elkaar zetten dan komen we tot de volgende lijst, waardes per 100 gram:

Griekse Yoghurt 0% vet
Calorieen: 84 kcal
Eiwit: 15 gram
Koolhydraten: 6 gram
Vet: 0 gram

Magere Kwark
Calorieen: 83 kcal
Eiwit: 14 gram
Koolhydraten: 5 gram
Vet: 0 gram

Volle Kwark
Calorieen: 180 kcal
Eiwit: 11 gram
Koolhydraten: 6 gram
Vet: 12 gram

Magere Vruchtenkwark
Calorieen: 108 kcal
Eiwit: 9 gram
Koolhydraten: 17 gram
Vet: 0 gram

Optimel Kwark
Calorieen: 53 kcal
Eiwit: 8 gram
Koolhydraten: 5 gram
Vet: 0 gram

Alpro Soya
Calorieen: 75 kcal
Eiwit: 6 gram
Koolhyraten: 3 gram
Vet: 3 gram

Zoals je kunt zien is de Griekse Yoghurt met 0% qua proteine de beste kwark.