Fitsociety Glucose fructosestroop

Glucose fructosestroop

Glucose fructosestroop of ook wel in het Engels High Fructose Corn Syrup (HFCS) genoemd. Glucose fructosestroop wordt sinds de jaren 80 veel gebruikt als zoetstof in de voedselindustrie. Nu wordt deze zoetstof gezien als een van de mogelijke veroorzakers van zwaarlijvigheid (obesitas).

Glucose fructosestroop

Koolhydraten in Glucose Fructosestroop

Eerst een korte beschrijving van verschillende koolhydraten die ook wel suikers of sachariden genoemd worden. Koolhydraten zijn de belangrijkste energie bronnen voor het lichaam en er zijn enkelvoudige en meervoudige koolhydraten.

Fructose valt onder de monosachariden, oftewel enkelvoudige koolhydraten. Monosachariden zijn enkelvoudige koolhydraten en voorbeelden daarvan zijn:

  • Glucose (druivensuiker) (bloedsuiker)
  • Fructose (vruchtensuiker)
  • Galactose (te vinden in melkproducten)

Disachariden zijn een combinatie van 2 Monosachariden. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Sucrose (tafelsuiker) : Glucose + Fructose
  • Lactose (melksuiker) : Glucose + Galactose
  • Maltose (moutsuiker): Glucose + Glucose

Oligosachariden bestaan uit 3 tot 9 aan elkaar geschakelde suikermoleculen. Denk hierbij onder andere aan:

  • Inuline
  • Raffinose
  • Maltodextrines

Polysachariden zijn grote ketens van aaneen geschakelde suikermoleculen. Voorbeelden hiervan zijn.

  • Zetmeel
  • Glycogeen (de opgeslagen vorm van glucose in spieren en de lever)
  • Voedingsvezels (fiber) (onverteerbare koolhydraten)

Waarom zit er zoveel HFCS in ons eten?

De Amerikaanse overheid subsidieert de maïsproductie, waardoor boeren maïs kunnen produceren onder de kostprijs. Dit zorgt ervoor dat maïs op grote schaal geproduceerd wordt en er grote overschotten ontstaan. Hierdoor is de prijs erg laag.

Door maïs te bewerken met zuren en enzymen kan er Glucose fructosestroop van gemaakt worden. Dit bestaat voor 55% uit fructose en 45% glucose. Het is net zo zoet als sucrose (tafelsuiker) maar minder duur. Hierdoor zijn veel grote frisdrank producenten zoals Coca-Cola en Pepsi Cola deze zoetstof gaan gebruiken.

Er zijn veel korte films gemaakt over de misstanden van de Amerikaanse voedselindustrie. De documentaires; King Corn en Food Inc geven de situaties goed weer en zijn interessant om te bekijken.

Nadelen Glucose fructosestroop

Voor ons als consument zitten nadelen aan het gebruik van glucose fructosestroop. Deze zoetstof bevat namelijk een hoog fructose (vruchtensuiker) gehalte bevat. Vroeger kregen wij fructose alleen binnen door fruit te eten, maar nu bevatten heel veel bewerkte voedingsmiddelen glucose fructosestroop.

Ons lichaam is er niet op gebouwd om zo veel fructose te verteren en daarom wordt veel van deze stof opgeslagen als lichaamsvet. Een nieuwere ontdekking is dat glucose fructosestroop er waarschijnlijk ook voor zorgt dat er minder verzadigingshormoon (leptine) worden vrijgegeven. Deze hormonen zorgen voor een vol gevoel, waardoor er nu een grotere kans is tot overeten.

Producten die glucose fructosestroop bevatten

Let maar eens goed op en bekijk op voedseletiketten hoe vaak er Glucose fructosestroop op staat vermeld. Deze stof is vooral te vinden in; frisdranken, jam, koekjes, cornflakes, yoghurt, salade dressings, en nog veel meer andere verwerkte producten.

Wat ook goed is om te weten, is dat bijvoorbeeld in veel fruitsappen zoals appelsap ook een groot percentage uit (65%) fructose bestaat. Dit percentage is dus hoger dan de glucose fructosestroop concentratie dat uit 55% fructose bestaat in veel frisdranken.

Conclusie

Glucose fructosestroop wordt gezien als één van de bijdragers aan de zwaarlijvigheid in Amerika. Veel producten die wij consumeren komen ook daar vandaan. Het heeft dus ook betrekking op onze voedselconsumptie. Een advies is om de voedseletiketten goed te bekijken en wanneer er Glucose fructosestroop op staat dan weet je dat het om HFCS gaat.

Nu hoeft een product dat HFCS bevat uiteraard niet altijd heel slecht te zijn, maar als je iedere dag een aantal producten consumeert waarin deze zoetstof zit, dan krijg je toch een behoorlijke hoeveelheid fructose binnen.

Het is altijd goed om voor verse producten te kiezen, omdat hier geen Glucose fructosestroop in te vinden is.