Fitsociety Opinie Mijn ervaring met Basic Fit? ‘k ga weg nou!

Mijn ervaring met Basic Fit? ‘k ga weg nou!

Toen ik op het punt stond om de eerstvolgende die muscle-ups deed (in het enige squatrek van de sportschool) er met een barbell vanaf te slaan, was het duidelijk: Basic-Fit, ‘k ga weg nou!

Voor de goede orde, dit was gisteravond en ik ben nog niet geheel afgekoeld. Mijn taalgebruik zal mogelijk dus wat minder genuanceerd zijn.

Overlevingsgids voor trainen in Basic-Fit

Basic-Fit Purmerend is een voorbeeld van een prachtig commercieel concept: “Trek met lage prijzen zoveel mogelijk mensen de sportschool in tot ze als sardientjes in een blik zitten. Geef ze geen begeleiding want daarvoor kunnen ze de personal trainers inhuren (die daarvóór werknemer van de sportschool waren en gratis begeleiding gaven). Kijk er vooral niet naar om als mensen totaal geen benul hebben van waarmee ze bezig zijn en gevaarlijke situaties veroorzaken.

Bij klachten: Reageer vooral niet op mails tenzij het om inschrijvingen gaat. Als iemand dan toch besluit weg te gaan wegens drukte, geen probleem. Wat is immers een betere reden om klanten te zien vertrekken dan omdat je tent al vol zit?”

Weg is je oude vertrouwde sportschool waar de meesten elkaar kenden, er een mate was van sociale controle en daarom sportschool-etiquette niet op elke muur geplakt hoefde te worden om vervolgens door iedereen genegeerd te worden zoals bij de grote fitness-ketens. In plaats daarvan moet je maar hopen tussen de puinhopen door te kunnen trainen, niet omgestoten te worden terwijl je met een zware halterstang in je nek staat of dat het enige squat-rek van de sportschool wordt gebruikt door circus-artiesten die alles doen in het squatrek behalve squaten, deadliften of andere oefeningen waar het ding voor bedoeld is.

Het personeel valt niet veel te verwijten. Iemand besluit boven hun hoofd dat er vijf keer zoveel leden moeten worden aangetrokken terwijl de instructeurs dus zijn ontslagen. Zelf zijn ze hier ook niet blij mee. Zou jij je dan geroepen voelen om continu al die mensen aan te spreken op hun gedrag?

Overlevingsgids Basic-Fit in Purmerend

  • Stap zonder een schema de sportschool in en wees flexibel. Kijk simpelweg wat er vrij is voor de spiergroep(en) die je wilt trainen en ga daarmee aan de slag. Kom je koud binnen en is het squat-rek vrij? Warming-up overslaan en meteen gebruik van maken. Mogelijk was het de enige kans van de avond.
  • Hear no evil, See no evil. Sluit je ogen en oren voor de onzin die je om je heen ziet.
  • Blijf lachen. Probeer jezelf niet op te fokken als je bijvoorbeeld ondanks al je flexibiliteit toch je training niet af kunt maken
  • Accepteer dat trainen voor velen niet zo serieus is als voor jou
  • Train zoveel mogelijk ’s ochtends en overdag om zo de spits te vermijden
  • Mediteer een uur lang voor de training om je hoofd leeg te maken en minder snel geërgerd te zijn.

O.k, die laatste is overdreven (wel goed voor cortisol), maar je snapt m’n punt: Trainen in Basic-Fit (Purmerend) behoeft een bepaalde mentale instelling als je serieus wilt trainen zonder je dood te ergeren. Dit geldt overigens vaak voor sportschool ketens in het algemeen. Basic Fit ontving vorig jaar de meeste klachten bij Klacht.nl, maar Fit for Free bijvoorbeeld kan er ook wat van [1,2]. Hoewel de meeste van deze klachten over foutieve afschrijvingen gingen, herken ik veel van mijn eigen klachten in reacties van lezers op bijvoorbeeld deze site.

Ook moet gesteld worden dat je niet alle Basic-Fits over één kam kunt scheren. Mijn persoonlijke ervaring betreft alleen Basic-Fit Purmerend. Er zijn ongetwijfeld filialen van Basic-Fit waar nog wel een vierkante meter vrije ruimte over is om te trainen en een goede sfeer om dit in te doen.

Even geduld AUB

Ik ben geen pro bodybuilder, ik doe niets eens mee aan wedstrijden. Toch is bodybuilding serieuze shit voor mij. Ik train al bijna 14 jaar volgens de principes van bodybuilding wat betreft intensiteit, frequentie van training en voeding. Naar de sportschool gaan, voelt dan bijna als “just another day at the office”. Dan echter met het verschil dat je op je kantoor aangekomen niet aan het werk kunt omdat een paar stagiaires met je toetsenbord en monitor aan het tennissen zijn.

“Sorry meneer Hiddink, u moet nog even wachten tot u en het Nederlands elftal het veld op kunnen want daar zijn nog wat senioren bezig met hun ochtendgymnastiek”

Zo voelt het althans als je je ding niet kunt doen in de sportschool omdat iemand die net van de week heeft besloten een keer te gaan trainen, “jouw” toestel bezet houdt. Niet in zijn eentje natuurlijk want in zijn eentje zou hij niet komen trainen. Hij komt natuurlijk met vier vrienden “trainen”. Je weet wel, beetje lullen, beetje whatsappen, beetje naar de meiden kijken en oh ja, tussendoor nog een setje doen.

“Gast, het is januari!”

O.k., misschien erger ik me er deze periode meer aan omdat het januari is en de sportschool dus aangevuld is met mensen die oud en nieuw en goede voornemens nodig hebben om van de bank te komen. Daarvan zal minstens 90% binnen een maand weer verdwenen zijn. Moet ik niet gewoon nog even geduld hebben en wachten tot ze voldaan van een maand trainen de rest van het jaar weer thuis zitten?

Basic-Fittie

Was het maar zo dat ik me vooral aan de “januari-aanwas” ergerde, maar dat is niet het geval. Die jaarlijkse “goede-voornemens-invasie” heb ik inmiddels immers ook al vaak genoeg meegemaakt om te weten dat deze van tijdelijke aard is. Waar ik me nu al een paar jaar het meeste aan stoor dat is de opkomst van calesthenics doen, of street fitness. Street Fitness vind ik persoonlijk een betere naam omdat het wat mij betreft tot de straat beperkt mag worden.

Los van het feit dat velen onterecht denken op die manier het fysiek van een Hannibal King te krijgen, is de storende factor dat de normale dynamiek binnen een sportschool verstoord wordt. Het is gebruikelijk dat je een oefening doet met drie of vier sets en weer verder gaat zodat een ander daar aan de slag kan. Als een toestel dan bezet is, kan je  informeren bij welke set iemand is en besluiten te wachten of intussen iets anders doen. De mensen die aan calesthenics doen, hebben echter de neiging om toestellen waarbij kan worden opgetrokken voor een half uur of langer te claimen. Soms bestaat hun hele training uit oefeningen op één toestel. Als jij dan één oefening op dat toestel wilt doen, heb je dus pech.

Zoals ook de ervaring van één van onze lezers was bij Basic-Fit Aalsmeer:

Basic fit aalsmeer is op zich een prima sportschool.genoeg machines en dumbells.
Maar het is natuurlijk wel basic,geen begeleiding geen trainings schema of voedings schema geen sauna of zonnebank.groepslessen doe ik nooit.
Personeel is vriendelijk.enige probleem met sportschoolen als basic fit en fit for free is dat ze nooit stoppen met leden werfen.het is daarom op sommige dagen veel te druk.vanwege de lage prijs komt er ook veel tuig en jonkies in een groepje die een apparaat een half uur claimen omdat ze alle 4 na elkaar moeten.

Of over de vestiging in Schiedam:

Ongeveer een half jaar geleden is dit pand overgenomen door Basic Fit. Zelfde apparaten, zelfde personeel, alleen andere prijzen en dus ook… andere bezoekers.

Sportschool is vreselijk druk rond de avond uren. De eerste keer dat ik kwam na mijn blessure van een half jaar schrok ik erg van de populariteit van Basic Fit. De tv reclames hebben in iedergeval goed werk gedaan. Ik probeer nu zo laat mogelijk te gaan zodat niet alle dumbells en apparaten bezet zijn. Op de drukte na verder prima te doen. Jammer van de verandering van bedrijf maar niets aan te doen.

De druppel die bij mij de emmer liet overvloeien gisteren en deed besluiten direct mijn abonnement bij Basic-Fit op te zeggen, was dat ik voor de derde keer op rij geen shrugs kon doen met voldoende weerstand. De enige plek waar ik een halterstang met 200+ kilo op de juiste start en eindpositie kan neerleggen, is het squatrek. Toen ik vroeg hoeveel setjes de jongens nog moesten die op dat moment muscle-ups aan het doen waren, kreeg ik als antwoord: “Nog tien setjes”. Voor beiden dus. Misschien omdat het laat was, misschien omdat ik moe was, misschien omdat ik het gewoon zat was, weg waren mijn richtlijnen uit m’n overlevingsgids. Blijven lachten, dat lukte niet bepaald. Ik heb mijn ongenoegen laten blijken op een manier waarop ik achteraf nu niet bepaald trots ben. Als je begint te schreeuwen, in je hoofd het publiek al “Jerry, Jerry” hoort roepen en de neiging moet bedwingen om iemand met een halterstang de sportschool uit te meppen dan ben je je zelfbeheersing al deels kwijt en sta je op het punt de rest ervan kwijt te raken. Je kan dan altijd clean en natural getraind hebben, maar op het moment dat je opgepompt door de training en met kloppende aderen op je voorhoofd agressief staat te schreeuwen, vraag je er natuurlijk om van roid rage beschuldigd te worden (“Heb je weer zo’n opgefokte anabolengebruiker).

Hoe dan ook, de ergernissen, de al dan niet ingehouden frustratie en/of boosheid kostten me teveel energie en tijd. Al moet ik voortaan Basic-Fit voorbij rijden om aan de andere kant van de stad te trainen in een echte sportschool, hou ik dus toch nog tijd en energie over! Dus Basic-Fit, ‘k ga weg nou! Net als Tatjana blijkbaar.

Jouw tips zijn welkom!

De gemiddelde lezer heeft natuurlijk een veel betere zelfbeheersing dan ik, is veel slimmer en heeft een rust over zich als de Boeddha zelve. Hoe overleef jij een drukke sportschool? Aanpassen of uitschrijven? Of ben je zo’n gelukkige ziel die het hele concept van een drukke sportschool nog nooit heeft meegemaakt? Ik hoor het graag!

Referenties

  1. klacht.nl/?s=Basic+Fit
  2. klacht.nl/?s=fit+for+free