Buik trainen

Het trainen van de buikspieren om een sixpack te ontwikkelen is iets wat veel mannen en de laatste jaren ook vrouwen nastreven. In tegenstelling wat men vaak denkt bestaan de spieren die de sixpack vormen niet door 2, 4, 6 of 8 spieren maar de sixpack wordt gevormd door 1 spiergroep: de Rectus Abdominis oftewel in het Nederlands, de rechte buikspier. De buikspieren vervullen een aantal functies, waaronder de belangrijkste het in balans houden en kantelen van de bekken. Daarnaast zorgen ze ervoor dat je je benen kunt optillen en samen met de spieren in de onderrug je wervelkolom kunnen draaien. In feite zijn alle buikspieroefeningen een afgeleide van deze bewegingen.  De belangrijkste reden waarom deze spier eruit ziet als een sixpack of wasbordje is vanwege de pezen. Er lopen namelijk zowel verticale als horizontale pezen over de rechte buikspier, waardoor het lijkt alsof deze uit meerdere spieren bestaat. Wanneer je de buikspieren ontwikkelt en groter maakt zorgt dit ervoor dat de spieren verder naar buiten gaan staan en de pezen dieper in de spier komen en deze lijnen zijn de zichtbare lijnen die je aan de buitenkant ziet. Mitst het vetpercentage laag genoeg is. Vaak is bij mannen de sixpack zichtbaar vanaf een vetpercentage van 12 procent en bij vrouwen 15 procent. Alle buikspieroefeningen kun je hier vinden. Hieronder vind je de artikelen die specifiek gaan over het trainen van de buikspieren.