COACH LOGIN

Wat is een fitness schema

Een fitness schema is een systematische weergave, op basis van de doelstelling en de beschikbare trainingsdagen, van de diverse fitness oefeningen. De fitness sport kenmerkt zich door actief gebruik van een fitness schema. Afhankelijk van de doelstelling worden er fitness oefeningen samengesteld en worden hier specifiek herhalingen of reps (afkorting voor repitities) en sets bepaald. Op die manier wordt er een systematisch overzicht gemaakt van de oefeningen die je per trainingsdag dient uit te voeren en in welke volgorde dat dient te gebeuren. De progressie in aantal herhalingen (reps) of hoeveelheid gewicht dien je bij te houden, omdat dit een graadmeter is voor de realisering van de doelstellingen.

Soorten fitness schema’s

Er zijn diverse soorten fitness schema’s die dus erg afhankelijk kunnen zijn de doelstellingen van de sportieve individu. Maar naast de doelstellingen zijn ook andere zaken van belang die meespelen bij het maken van een fitness schema. Zo dien je rekening te houden met genetische aanleg, het bewegingsapparaat van het individu, eventuele blessures uit het verleden, leefpatroon en voedingspatroon en andere voorkeuren. Daarom is het niet aan te bevelen om een fitness schema online te downloaden en daarmee aan de slag te gaan. Een fitness schema is erg persoonlijk en zal per persoon erg verschillen.

Zoals je hierboven kunt lezen is het niet aan te bevelen om zonder enige voorbereiding aan de slag te gaan met een fitness schema. De kans dat je met een verkeerd schema aan de slag gaat is erg groot. Hoe dien je dan wel aan de slag te gaan? Allereerst dien je te weten wat voor soort fitness schema’s er zijn, namelijk:

Full Body Schema
Split Schema
Upper en Lower body schema

Full Body Schema

Dit schema is voor veel beginnende sporters aan te bevelen omdat je op elke trainingsdag vrijwel het complete lichaam traint. Dit wordt vaak gedaan door middel van de zogeheten samengestelde oefeningen, ook wel compound oefeningen genoemd. Dit zijn fitness oefeningen waarbij meerdere spiergroepen worden aangesproken. Het full body schema is voor beginners vaak een uitkomst omdat dit schema beginners kan laten kennismaken met de oefeningen en trainingsprikkels. De belasting van het trainen en de spiergroei en spierpijn in het begin zijn zeker niet iets wat je moet onderschatten. Daarnaast kun je met het doen van een full body schema vaker per week het hele lichaam trainen wat weer kan leiden tot meer eiwitsynthese en spiergroei. Ideaal is dit schema overigens ook voor mensen die door tijdsgebrek minder vaak kunnen trainen.

Split Schema

Het meest bekende fitness schema is het split schema. Met het split schema wordt het lichaam opgedeeld per spiergroep per dag. Zo kun je op maandag bijvoorbeeld de borstspieren trainen, net als de rest van Nederland. Het is bij dit schema van belang dat er voldoende trainingsdagen beschikbaar zijn. Indien dit niet het geval is, kan het namelijk voorkomen dat je elke spiergroep slechts 1 keer per week traint, wat niet optimaal is voor spieropbouw.

Upper body en Lower body schema

Bij het upper body en lower body schema wordt het bovenlichaam en onderlichaam op aparte trainingsdagen verdeeld. Zo kun je op maandag het bovenlichaam trainen en kun je dus in de rij blijven staan bij het bankdrukken en kun je op dinsdag de benen trainen. Dit schema is ideaal wanneer je niet veel trainingsdagen hebt en toch de focus wilt kunnen leggen op specifieke spiergroepen.