Fitsociety Fitness Waarom je beter geen groepslessen kunt doen

Waarom je beter geen groepslessen kunt doen

Veel sportscholen draaien op groepslessen. Iedereen kan meedoen, ze werken motiverend en het enthousiasme van de instructeur zorgt ervoor dat je jezelf elke keer met plezier een uur in het zweet werkt. Toch is het niet de beste manier van trainen, en zal het je zelfs weinig tot slechts middelmatige resultaten opleveren. In dit artikel lees je waarom.

5 redenen waarom je beter géén groepslessen kunt doen

Wanneer ik het hier over groepslessen heb dan bedoel ik de lessen waarin een grote groep (10+) mensen wordt getraind op een manier waarin snel bewogen wordt, al dan niet met gewichten.

Denk aan de diverse lessen waarin snelle bewegingen op opzwepende muziek worden uitgevoerd, maar ook “buikspierkwartiertjes”.

Voordat we beginnen: wat bedoel ik in dit geval NIET met groepslessen:

Yoga en tai chi-achtige lessen waarbij alles in rust wordt uitgevoerd, of small-group training waarin een groep uit maximaal 6 personen bestaat en er meer persoonlijke aandacht is.

Overigens zijn er genoeg redenen om wel aan groepslessen te doen.

In groepslessen wordt in de meeste gevallen met slechte techniek getraind.

Tenenkrommend is het vaak, hoe ik mensen in een groepsles een squat, barbell row of deadlift zie uitvoeren.

Een instructeur kan simpelweg niet genoeg aandacht geven aan 20 mensen tegelijk en heeft dus geen controle op je techniek.

De gebruikte Range Of Motion (de grootte van de bewegingsbaan) in de oefeningen is tevens te klein waardoor er vaak onnodig veel belasting op gewrichten komt.

Bewegingen worden vaak op een te hoge snelheid uitgevoerd.

Vooral de snelle excentrische contracties zorgen voor een hoge blessuregevoeligheid.

Bindweefsel is niet goed bestand tegen ‘ruk bewegingen’ en de kans op een kwetsuur wordt flink verhoogd wanneer je op een dergelijke manier traint.

Doordat je op de maat van de muziek wilt blijven, zal de focus op techniek nog slechter worden.

Excentrisch trainen

Excentrisch trainen is een trainingsvorm die je spiermassa meer kan vergroten dan concentrisch trainen, de trainingsvorm die doorgaans…

Er is niet voldoende overload

Week na week dezelfde training uitvoeren zonder het fatsoenlijk periodiseren van je trainingen zorgt ervoor dat je te weinig trainingsprikkel hebt.

Het menselijk lichaam adapteert snel aan een manier van trainen en voor goede resultaten heb je regelmatig een wisseling nodig van trainingsschema.

Per definitie kan de intensiteit tijdens een groepsles bovendien niet op ieder persoon individueel worden afgestemd.

Echte resultaten behaal je door op eigen vermogen te trainen en jezelf te pushen. Dit lukt vaak niet als de intensiteit is afgestemd op het gemiddelde  of zelfs “de zwaktsten” van de groep.

Je krijgt niet genoeg anabole prikkel

Met name de type IIB spiervezels, ook wel fast twitch spiervezels genoemd, worden niet of nauwelijks aangesproken tijdens een groepsles waarbij zeer veel herhalingen met lichte of middelmatige weerstand worden gedaan.

Wil je meer spieren ontwikkelen, vetmassa verbranden en een mooier gevormd lichaam krijgen dan heb je meer gewicht nodig en zal je minder herhalingen moeten maken.

Progressieve Overload

Progressive overload is een van de belangrijkste elementen om vooruitgang te boeken met je trainingen en je fysiek. Om de term progressive overload goed te kunnen beschrijven, moet eerst de term…

Een groepsles wordt vaak gezien als een gezellig uitje in plaats van training.

Het gevolg hiervan is dat er na de les een uur wordt nagepraat onder het genot van appeltaart, calorierijke drankjes en een hoop geroddel. Vooral het laatste levert je niks op.

Waarom bereik ik dan tóch resultaten met groepslessen?

Simpel, wanneer je íets doet, is het beter dan op de bank zitten.

Wanneer je van geen lichaamsbeweging naar het regelmatig bijwonen van een groepsles gaat, zal je altijd resultaat bereiken. De relatieve intensiteit van een groepsles is in het begin hoog, want je doet iets dat je niet gewend bent.

Echter, na een paar weken zal dit afnemen en dus ook je progressie verminderen.

De relatieve intensiteit van een groepsles is in het begin hoog, want je doet iets dat je niet gewend bent. Echter, na een paar weken zal dit afnemen en dus ook je progressie verminderen.

De calorieën die je verbruikt zullen je helpen bij het verliezen van lichaamsvet en ook je (spier)uithoudingsvermogen zal omhoog gaan.

Helaas is het trainingseffect van korte duur, doordat de relatieve intensiteit snel afneemt.

Maar wat als ik groepslessen erg leuk vind en toch maximaal resultaat wil bereiken?

Natuurlijk kan het zo zijn dat je groepslessen leuk vindt en er plezier aan beleeft.

Ik zal ook de laatste persoon zijn die zegt dat je ermee moet stoppen als dat betekent dat je helemaal niets meer doet.

Mijn advies is om goed te kijken naar wat je doel is. Levert een groepsles je ontspanning op en krijg je een kick van de saamhorigheid, het enthousiasme en de muziek zónder dat het blessures geeft, blijf het dan doen.

Zorg echter wel voor een goed gestructureerd krachttraining programma dat je ernaast doet wanneer je échte resultaten nastreeft.

✔ Deel dit artikel wanneer je anderen kunt inspireren!