Fitsociety Fitness Weg met de love handles!

Weg met de love handles!

Love handles zijn voor veel vrouwen vervelend, lelijk, irritant en frustrerend. Of je nu in een mooie lage spijkerbroek, rokje of in croc tops loopt, je wilt niet dat de hinderlijke vetrolletjes hier bovenuit piepen. En dan hebben ze nog wel zo’n lief klinkende naam. Al is dat alleen maar om de pijn te verzachten, want veel vrouwen zijn de love handles liever kwijt dan rijk. Met de aankomende zomer in zicht willen we je wat handvatten geven voor deze lieve vetrollen. Immers, er bestaan vele populaire trainingsprogramma’s, diëten en supplementen om er vanaf te komen, maar wat werkt nou echt?

Wat zijn love handles

Het vet dat vlak boven je heupen wordt opgeslagen noemen we de love handles. Heel irritant geven ze nét bij je lievelingsjeans dat randje dat uitpuilt en hierdoor is het voor veel meiden een droom er vanaf te komen. Waar de naam vandaan komt is niet zo verwonderlijk: het randje vet geeft de perfecte handvaten om je geliefde flink beet te pakken tijdens een potje salsadansen of wanneer degene voor je in de polonaise zo lang is dat je niet bij zijn schouders komt. Een derde belangrijke toepassing is het makkelijker optillen van je partner bij een obstacle run wanneer je over een hindernis moet klauteren.

Tenzij je zeer frequent aan salsa dansen of obstakel-klauteren doet én elke week carnaval viert hebben die love handles eigenlijk geen functie voor je en wil je er vanaf. Hoe je dat doet lees je in dit artikel.

Hoe kom ik van mijn love handles af

Zoals gezegd bestaan er talloze methoden die zeggen jou van je love handles af te helpen. Kijk alleen al naar de vele websites, Youtube video’s en advertenties die je vertellen de geheime oplossing te hebben. In de praktijk komt erop neer dat de meeste vrouwen aan de slag gaan met deze 3 zaken om hun love handles aan te pakken:

1. Veel cardio training

Met hardlopen, langdurig op een crosstrainer staan en andere vormen van cardio training wordt veel energie verbruikt en dus de vetverbranding gestimuleert. Toch is het niet de beste manier om je pijlen alleen op cardio training te richten. Cardio training kan, wanneer het veelvuldig wordt gedaan, zorgen voor verhoogde cortisol levels. Cortisol, ook wel het stress hormoon genoemd, heeft de potentie om spieren af te breken en te zorgen voor vetopslag.

2. Koolhydraten volledig schrappen

Het volledig schrappen van de koolhydraten uit je voedingspatroon kan een averechts effect hebben. Je hebt koolhydraten nodig voor het volbrengen van intensieve workouts en het goed functioneren van (onder andere) je schildklier. Kun je zwaarder en intensiever trainen dan helpt het je bij het sneller bereiken van je doelen.

3. Oefeningen voor de ‘zijkant’ buik

Plaatselijk vet verbranden bestaat niet. Net zoals bij de andere 2 methoden kun je met het doen van oefeningen voor je ‘zijkant buik’ niet sneller vet kwijt raken in je zij. Vergeet dus al die buikspierkwartier of de side crunches in de gym.

De theorie dat de aanmaak van (te)veel insuline zorgt voor meer vetopslag creëert de overtuiging bij velen dat ze minder koolhydraten moeten eten. Immers, zo wordt gedacht, de consumptie van koolhydraten lijdt tot een stijging van bloedsuiker en dit resulteert in een insulinepiek. Gevolg is dat er dikwijls gekozen wordt om geen koolhydraten meer te eten, zoals genoemd bij punt twee. Gelukkig weten we dat het niet alleen koolhydraten zijn die voor een insulinepiek zorgen maar dat eiwitten hier niet zo goed verantwoordelijk voor zijn.

Hoe kom je wel van je love handles af

Wat wél effectief is tegen de zogenaamde love handles is het omlaag brengen van je vetpercentage. Hiermee zal, wanneer je hele lichaam minder vet bevat, ook het vet boven je heupen verdwijnen. Richt je op deze 3 pijlers om af te rekenen met je love handles:

Minder calorieën eten
Eet minder en beweeg meer. Het klinkt simpel en dat is het ook, maar focus je ook op het eten van meer eiwit. Hierover verscheen afgelopen week een artikel op de deze website.

Doe krachttraining en beweeg meer
Zowel het opbouwen van meer spieren als meer bewegen zorgt voor een betere glucosehuishouding en minder aanmaak van insuline. Alleen sporten helpt je niet wanneer je zittend werk hebt, je zult gedurende de dag vaker een stuk moeten lopen om meer vetmassa te verliezen.

Heb geduld en geef niet op
Als je de pech hebt genetische aanleg te hebben voor het kweken van love handles dan zal je gewoon wat harder moeten werken dan anderen. Dat wil echter niet zeggen dat je je doelen niet kunt bereiken. Elke dag een stuk dichter bij je gewenste resultaat komen zonder op te geven en uiteindelijk zal je komen waar je wilt zijn.

Laat je niet in de val lokken door de talloze commercials over het perfecte fitness apparaat om je love handles te verliezen. Ook de speciale drankjes met bessen concentraat of vacuüm cabines zullen je niet helpen. Hard werken, zowel in de sportschool als in de keuken geven het beste resultaat.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het verliezen van lichaamsvet en opbouwen van een sterk, vrouwelijk lichaam met strakke, ronde billen? Ik help je bij zowel je trainingen als je voedingspatroon en de juiste lifestyle.

Wanneer je er klaar voor bent om echt resultaat te bereiken download dan de FITsociety app en kies mij als jouw Personal Trainer of Coach.