fbpx
Waarom afvallen geen doel moet zoen

Waarom afvallen geen doel moet zoen

Geschreven door Mart Jansen
Geschatte leestijd: 2 minuten

Honderdduizenden Nederlanders zijn te zwaar en willen graag een gezonder gewicht krijgen. Hoewel het duidelijk is dat ze een verandering teweeg willen brengen is het moeilijk dit voor elkaar te krijgen. Één van de belangrijkste redenen hiervoor is dat er niet goed wordt gecommuniceerd. Met anderen, maar vooral ook met jezelf. In dit artikel lees je 5 tips waarmee je beter kunt communiceren en doelen stellen om zodoende succesvoller te zijn in het bereiken ervan.

Wanneer afvallen het doel is, dan communiceer je in veel gevallen op een verkeerde manier met je onderbewustzijn.

Immers, om af te vallen moet je te zwaar zijn. Heb je na het verliezen van 10 kilo alweer snel een toename in lichaamsgewicht?

Grote kans is dat je nog steeds in je hoofd het doel had dat je moest ‘afvallen’. Om dit te bereiken heb je eerst weer wat extra kilo’s nodig en je onderbewustzijn zal er in veel gevallen voor zorgen dat je acties onderneemt die de gewichtstoename tot gevolg zullen hebben.

Het doel ‘afvallen’ is erg vaag en zal nooit bereikt kunnen worden. In plaats hiervan is het veel waardevoller om je op een specifiek gewicht en/of vetpercentage te richten.

Als je van Amsterdam naar Nijmegen wilt rijden, waarop concentreer je je dan?

Wegrijden uit Amsterdam?

Of leg je de aandacht op aankomen in Nijmegen, omdat dat is waar je naartoe wilt?

Uiteraard is deze laatste de betere manier om te werk te gaan.

Hoe doelen te stellen

Wanneer je doelen stelt op de juiste manier voldoen deze aan een aantal voorwaarden. Het zorgt ervoor dat je je doelen duidelijk voor ogen hebt en dat ze makkelijker bereikt zullen worden.

1. Beschrijf het einddoel en niet het proces. Zoals hierboven genoemd, stel het doel om 60 kilo te wegen of een vetpercentage van 15% te hebben, in plaats van de focus te leggen op het proces, bijvoorbeeld ‘afvallen’.

2. Zorg dat het je eigen doel is. Jezelf ergens 100% voor inzetten omdat je partner of de maatschappij het van je verlangt is erg moeilijk. Zo moeilijk zelfs dat het bijna onmogelijk is je doel te bereiken. Intrinsieke motivatie is de allerbeste drijfveer voor succes.

3. Beschrijf je doel op een positieve manier. ‘Ik wil niet meer futloos en te zwaar zijn’ geeft een heel ander signaal af aan je onderbewustzijn dan ‘Ik voel me energiek en heb een prima gewicht’. Leg de focus op waar je heen wilt en niet op wat je niet meer wilt.

4. Zorg dat je doel concreet is. Wanneer je bovenstaand doel (Ik voel me energiek en heb een prima gewicht) wilt verbeteren dan maak je het concreet. Door bijvoorbeeld te zeggen ‘Op 1 september weeg ik 60 kilo en kan ik 3 verdiepingen oplopen donder buiten adem te zijn’ wordt je doel concreet en weet je precies wat je bedoelt en wat er moet gebeuren. Termen als ‘fitter, gezonder, energieker, slanker en sterker’ zijn erg vaag en er kan al snel genoegen worden genomen met slechts een kleine verbetering.

5. Deel je doelen met anderen! Mensen hebben de onbedwingbare eigenschap om anderen te willen helpen. Wanneer je anderen op de hoogte stelt van wat je wilt bereiken kun je dus rekenen op steun wanneer dat nodig is. Bovendien creëer je een grotere commitment naar jezelf.

Wanneer je succesvol wilt zijn in fitness, zaken, relaties of wat dan ook dan is het belangrijk om goed te communiceren met jezelf. Waar je naartoe wilt zou duidelijk in je hoofd geprent moeten zijn in plaats van bijvoorbeeld het proces dat ervoor nodig is.

girl-2

Ben je op zoek naar een Coach of Personal Trainer?

  • Gratis matchingservice
  • Afgestemd op Jouw Unieke Behoeften
  • Expert coaches beschikbaar
Zoek voor mij een Coach
girl

Personal Trainer? Bekijk de Alles-in-één trainings- en voedingssoftware!

Geheel vernieuwde versie met alles wat je nodig hebt om je personal training nog persoonlijker te maken en je business te automatiseren.
Vanaf het binnenkort beschikbaar voor iedereen, meld je aan voor een speciale lanceringskorting.

Aanmelden lanceringskorting
  • Afvallen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen