Wat is HMB

HMB supplementen zijn erg populair bij krachtsporters en bodybuilders sinds 1990. Er zijn bodybuilders die HMB nemen met bijzondere resultaten. Ondanks de bekendheid van HMB is er weinig bekend over de werking in het lichaam. In dit artikel willen we wat meer vertellen over de werking van HMB, ook wel Beta-hydroxy-beta-methylbutyrate en hoe het ontstaat in het lichaam. Verder vertellen we hoe je het beste dit supplement kunt gebruiken met maximale resultaten.

HMB staat voor beta-hydroxy beta methylbutric acid en is zoals gezegd sinds de vorige eeuw een erg populair supplementen onder krachtsporters en bodybuilders. Je lichaam maakt dit zuur zelf aan, zodra je leucine, een essentieel aminozuur, gaat verwerken. daarmee is het een stofwisselingsproduct dat ontstaat bij de afbraak van leucine. Dit zuur gaat de spiercel in, en is daar een van de grondstoffen cholesterol. Hiermee wordt je spiermembraan geholpen, hetgeen weer van nut is bij de bescherming van je spiercel. HMB wordt aangemaakt in het lichaam door de eiwitten in ons dieet.

Voordelen van HMB

HMB helpt bij het voorkomen van spierafbraak wat voorkomt na zware lichamelijk inspanningen, in dit geval fitness of krachttraining. Het nemen van HMB geeft je lichaam een voorsprong in spierherstel omdat het de tempo en hoeveelheid spierafbraak tegenhoud. Dit betekent dat je lichaam langer in een anabolische fase blijft en dus in staat is om meer spiergroei te realiseren. Je kunt de volgende voordelen verwachten:

  • Toename in spiergroei
  • Voorkomen katabolisme
  • Versnelt spierherstel
  • Verminderd lichaamsvet
  • Verlaagt cholesterol
  • Verhoogd uithoudingsvermogen

Werking van HMB

Met bovenstaande voordelen zouden HMB supplementen dus kunnen bijdragen aan meer droge spierrmassa en een lager vetpercentage. Er zijn meerdere onderzoeken gedaan naar HMB en uit een onderzoek uit 1997 bleek dat HMB inderdaad voor meer spierkracht en spiermassa zorgde. Helaas is dit onderzoek niet helemaal zuiver aangezien de deelnemers aan het onderzoek naast HMB ook proteine kregen toegediend. De controle groep kreeg deze proteine niet toegediend, dus is het minder eenvoudig om te concluderen dat deze resultaten door toedoen van alleen HMB werden veroorzaakt. De algehele trend na vele onderzoeken is dat HMB achteraf minder effectief bleek te zijn dan uit dit onderzoek doet voorkomen.

Bijwerkingen HMB

De verschillende onderzoeken die er gedaan zijn naar de werking van HMB hebben geen negatieve bijwerkingen uitgewezen. De positieve werking van HMB zijn te herleiden naar spiergroei, lichaamsvet, bloeddruk en cholesterol niveau.

HMB Kopen

Wil je HMB kopen? Vanwege het grote aanbod van diverse aanbieders kan het vrij complex zijn om te bepalen welk HMB product het beste bij jouw voorkeuren en doelstellingen past. Hier op deze site kun je een selectie maken op basis van gebruikerservaringen en onze redactionele reviews.

HMB supplementen worden vaak ingenomen met whey eiwitten, glutamine en creatine. Het komt ook voor dat HMB onderdeel is van whey shakes of creatine producten. Het innemen van HMB in combinatie met eiwitten of creatine heeft een positief effect. Creatine geeft je de kracht om zwaarder te trainen en HMB zal het tegengaan van spierafbraak en herstel bevorderen.

Dosering HMB

Zoals bij veel supplementen is het innemen van dit supplement afhankelijk van je eigen lichaamsgewicht. Een richtlijn is dat wanneer je 60kg weegt, 2 gram per dag voldoende is. Voor mensen boven de 60kg is 4 gram per dag aanbevolen. Het is aanbevolen om 1 gram per keer in te neen, dus in dit laatste voorbeeld 4x per dag 1 gram.

Zoals gezegd heb je een eigen productie van HMB. Gebaseerd op een gemiddelde inname van eiwit, produceer je zelf zo’n 0,25 tot 1 gram per dag. Het aminozuur vind je in vrijwel elk type voedsel, dat eiwitten bevat. De standaard rij van kip, rund, ei, whey en enkele zuivelproducten is hier van toepassing.

Om voldoende, of meer dan eigenlijk nodig binnen te krijgen zou je ontzettend veel leucine moeten consumeren. Hierbij moet je denken aan enkele tientallen grammen per dag. Gemiddeld genomen, bevat 100 gram zalm slechts 1.6 gram leucine. Grootste aandeelhouder van leucine zijn de sojabonen: nog net geen 3 gram op 100 gram bonen.

Gelukkig bestaan er dingen als supplementen, en meer in het bijzonder supplementen die essentiele aminozuren bevatten. Omdat een potje aminozuren per capsule slechts 350 mg Leucine bevat, is Leucine “voor de HMB” niet nodig. Er bestaan immers supplementen die direct een voldoende of meer dan voldoende hoeveelheid leveren.

HMB lijkt een supplement te zijn waar de werking van betwist wordt. De voordelen doen zich alleen voor bij situaties waar er spierschade ontstaat. Dit zal bij mensen die minder vaak sporten groter zijn dan bij mensen die al jaren ervaren zijn op het gebied van training. Daardoor lijkt de werking groter bij ongetrainde sporters. Wanneer je traint om spiergroei en kracht toename te ontwikkelen kan HMB ook in je voordeel werken, aangezien hier ook meer spierschade ontstaat.

Wanneer mensen ouder worden zullen ze op en den duur vetvrije massa verliezen en zal de vetmassa toenemen. Door juiste voeding en sporten zal dit proces kunnen worden verminderd. Echter dit proces zal onvermijdelijk zijn. Er is veel onderzoek gedaan naar veroudering en suppletie met HMB. HMB zou ook kunnen zorgen voor behoud/toename van spiermassa en verlaging van de vetmassa.

Wanneer een sporter geblesseerd raakt, zal de sporter hoogstwaarschijnlijk minder kunnen trainen. Een sporter verliest dan vaker spiermassa. Ook hier lijkt HMB voor vermindering van de spierafbraak te kunnen zorgen.