Fitsociety > Isolatie oefeningen

Isolatie oefeningen

In feite zijn er twee typen fitness oefeningen: De compound oefeningen, ook wel samengestelde oefeningen, en de isolatie oefeningen. Bij de laatste werkt één spiergroep tegelijk. De compound oefeningen zijn oefeningen waarbij meerdere spierengroepen samenwerken. Veel beginners starten met isolatie oefeningen omdat ze denken dat spieren door isolatie harder groeien. Spieren groeien harder als ze samenwerken. Daarom is het raadzaam om eerst met compoundoefeningen starten.

Isolatie oefeningen

Isolatie oefeningen

Isolatie oefeningen zijn specifieke oefeningen voor de activatie van specifiek 1 spiergroep, zoals de biceps curls, triceps extensions, dumbbell front raises. Vaak spreek je slechts 1 spiergroep aan bij het uitvoeren bij de deze oefeningen en vaak ook 1 gewricht. In de regel doe je deze oefeningen altijd na de samengestelde oefeningen, om extra accent en focus te geven aan een spiergroep.

Voordelen Isolatie oefeningen

Zoals gezegd kun je met isolatie oefeningen het accent leggen op specifieke spiergroepen, waardoor je deze nauwkeuriger kunt trainen en kunt laten groeien. Bij het doen van samengestelde oefeningen worden er zwakkere hulpspieren aangeroepen en kun je de hoofdspier in kwestie wellicht minder zwaar trainen dan gewenst. Daardoor zijn isolatie oefeningen perfect voor het ontwikkelen van kracht in een spiergroep. Vaak gebruiken bodybuilders deze vorm van oefeningen om lokale hypertrofie te realiseren, maar beginners werken ook vaak met deze vorm van oefeningen vanwege het eenvoudige karakter en uitvoering.

Wellicht vind je dit ook interessant

Hypertrofie en spiergroei

In dit artikel ga ik in op de diverse processen van spiergroei en hypertrofie. Hoe en onder welke omstandigheden groeit een spier? Moet je de spier altijd beschadigen voor groei en…

Dit artikel verder lezen

Volgorde van oefeningen

Veel fitness schema’s bestaan uit zowel compound en isolatie oefeningen. De volgorde waarin deze oefeningen worden uitgevoerd is van belang wanneer je maximale resultaten in spierkracht, spiergrootte, coördinatie en sportprestaties wil bereiken. Daarom is het aan te bevelen om zwaardere compound oefeningen eerst uit te voeren voordat je met een isolatie oefening dezelfde spiergroep gaat aanspreken. Wanneer je dit doet stel je jezelf in staat om de compound oefeningen maximaal en optimaal uit te voeren, zonder dat deze voorvermoeid raken, alvorens je met andere oefeningen begint.

De isolatie oefeningen pak je later op, om op die manier de trainingsprikkel te isoleren op de specifieke spiergroep. Anders zouden de compound oefeningen beperkt kunnen worden door de isolatie oefeningen. Compound oefeningen zijn per definitie zwaarder om goed uit te voeren, dus is de spierkracht van alle spieren hard nodig.

Wanneer Isolatie oefeningen

Omdat je met isolatie oefeningen specifieke trainingsdoelen wilt behalen hebben we hieronder uiteengezet wanneer je deze kunt inzetten en voor welke doelen en wanneer je het beste kunt kiezen voor compound of samengestelde oefeningen.

Isolatie of Compound
Vergroten spierkrachtCompound
SpiergroeiBeide
Verbeteren spiercoördinatieCompound
Sport prestatiesCompound
Stimuleren van stofwisseling na training  Compound
MoeilijkheidsgraadIsolatie vaak eenvoudiger
Aanbevolen volgordeEerst isolatie oefeningen daarna compound