Fitsociety Opinie Monster Energy en de suiker pogrom

Monster Energy en de suiker pogrom

Albert Heijn heeft de grote blikken Monster Energy uit de schappen gehaald. Wie is het volgende slachtoffer?

De suiker pogrom

Vandaag ga ik een groot blik Monster Energy kopen bij de Jumbo. Niet om te drinken, bevat immers veeeeels te veel suikers, maar om te verzamelen. Om later aan mijn kleindochter te laten zien. Ik zie het gesprek over een jaar of tien al helemaal voor me:

Ik: “voorzichtig meisje, die zijn heel zeldzaam en kostbaar sinds de suiker pogrom”

Kleindochter:”Suiker pokemon?”

Ik: “Pogrom. ‘De Grote Suiker Pogrom’ van 2016, die later gevolgd werd door de ‘De Grote Vetze’, de hetze tegen vet. Dat was in de tijd dat de Algemeen Aanbevolen Voedselrepen die we nu van de regering krijgen, nog niet bestonden. Toen besloot je zelf wat je at en waren er een heleboel verschillende dingen die je kon eten.

Kleindochter:”Zelf beslissen wat je eet? Doe niet zo gek opa!”

Ik:”Echt waar meissie. Ooit besloten we zelf wat we aten en dronken, of het nu gezond was of niet. Tot de pogrom. Het begon op een warme zomerdag toen de grote monsters niet meer de AH in mochten.

Kleindochter:”Ahaa?”

Ik:”De Albert Heijn. Dat was een supermarkt. Een gebouw met allemaal verschillende spullen die je kon kopen om te eten. Tenminste, totdat als eerste de grote Monsters niet meer verkocht werden.

Later werden de Monsters ook geweerd van openbare plekken zoals parken en zwembaden. Ze werden gepest en vernederd en er waren zelfs verhalen dat ze op grote schaal gevangen, vernietigd en gerecycled werden. Maar dat geloofden we eerst niet. De Redbulls en Bullits lachten dan ook eerst nog, maar toen ze de Monsters terug zagen komen als thermosflessen begonnen ze zich toch wel zorgen te maken om hun eigen toekomst. Terecht, ‘Team thermosfles’ klinkt niet echt lekker voor een Formule 1 team. Al snel waren alle energiedranken verloren, 6 miljoen blikjes door de persen gehaald. Pas toen ze vervolgens Coca-Cola van de planken haalden, wisten we dat het nooit meer zou worden  als vroeger.”

Waarom Monster Energy?

AH heeft de grote 0,5l blikken Monster Energy in de ban gedaan als onderdeel van een eerder gecommuniceerd plan om suikerconsumptie onder klanten terug te brengen. Maar waarom dan de grote Monsters als eerste aanpakken? Waarom niet alle Monsters? Waarom niet alle energydrinks? En als het om suiker gaat, zijn er toch ook producten die meer suiker bevatten? Wat te denken van een pak suiker?

Verstrekkende gevolgen

De consequenties zijn nog niet geheel te overzien, maar zullen groter zijn dan velen verwachten. Wie houdt er bijvoorbeeld rekening met al die verhongerende heksen? Die arme vrouwtjes die de kinderen iedere dag hun suikervrije huisjes zien negeren? “Hans en Grietje en het suikervrije, glutenvrije, E-nummers-vrije huisje” bekt ook niet zo lekker immers.

Sugar tax

In Amerika zien we een andere oplossing. Onlangs kondigde de stad Philadelphia aan dat het belasting gaat heffen op frisdrank. Ongeveer een halve dollar per liter frisdrank. Dat is een stuk slimmer. Niet zo halfslachtig één merk als zondebok aanwijzen (en het huismerk laten staan). Niet alleen helemaal doortrekken naar alle energiedrankjes maar alle frisdrank. Het levert de stad naar verwachting 90 miljoen dollar per jaar op, maar het gaat natuurlijk om de gezondheid.

Betutteling

Door belasting te heffen heb je al minder sterk het betuttelings-effect. Men behoudt de keuze een bepaald product te kopen, maar betaalt er meer voor. Het probleem blijft echter dat je je meteen afvraagt waar de grens ligt. Nu zijn het alleen de grote blikken Monster Energy, straks moet AH natuurlijk consequent zijn en alle energydrinks van de schappen halen. Maar ook het eigen merk blijft niet bespaard. Albert Heijn wil een suikerreductie doorvoeren op de producten van het eigen merk van 10 tot 40 procent.

Dan volgen mogelijk als in Philly de “normale” frisdranken. Dan beseft men zich hoeveel suiker er in vruchtensappen zit. Oh! En snoep! Moet ik nu snel zoete Harlekijntjes in gaan slaan voor het te laat is? En, net binnen, de barbequesauzen. “Wel zeven suikerklontjes!” lees ik net op Nu.nl. En dat in de zomer! “Suikerklontjes”. Het woord klinkt meer en meer als eenheden dood.

Waar de verantwoordelijkheid van de consument eindigt en die van producent en overheid begint, is altijd onderwerp van discussie. Maar om nu het grote Monster de Albert Heijn uit te trappen, lijkt me gek. Tenminste wel zolang er nog tabak verkocht wordt.

Bronnen

  • ad.nl/dossier-nieuws/energiedrankje-monster-niet-meer-verkrijgbaar-bij-albert-heijn~a04c198e/
  • nu.nl/lifestyle/4278994/philadelphia-eerste-grote-amerikaanse-stad-met-frisdrankbelasting.html
  • nu.nl/eten-en-drinken/4303376/barbecuesauzen-bevatten-zeven-suikerklontjes.html