Fitsociety Vetpercentage Weegschaal en jouw gewicht

Weegschaal en jouw gewicht

Iedereen heeft zo zijn eigen relatie met de weegschaal. Sommige mensen stappen er onbevreesd elke dag op om vervolgens achteloos naar het getal op de weegschaal te kijken, terwijl anderen de weegschaal juist vermijden, uit angst voor de confrontatie met het getal op de weegschaal. Maar wat zegt het getal op de weegschaal eigenlijk? En waarom zou je juist wel of juist niet elke dag op de weegschaal moeten stappen. Je leest het hier.

weegschaal gewicht

Weegschaal gewicht: wat zegt het getal?

Er zijn dus mensen die de weegschaal het liefst vermijden en zich liever niet laten wegen. Maar het probleem met de weegschaal is dat het nummer op de weegschaal vaak te weinig inzicht geeft. Immers, waar is het getal op gebaseerd? Waarom laat het het getal zien, dat je afleest? En waarom fluctueert het getal per dag, per week en per maand?

Laten we beginnen met verduidelijken dat elke kilo die je afleest, of het nu vocht, vetmassa of spiermassa is, de zelfde eenheid vertegenwoordig: een kilo. Dus een kilo spiermassa, of een kilo vetmassa, is nog steeds 1 kilo.

Quick test:

Wat weegt zwaarder: 1 kilo spiermassa of 1 kilo veren?

Juist! Ze wegen allebei 1 kilo.

Nu we dat uit de wereld hebben geholpen, gaan we kijken naar de ruimte die vetmassa inneemt in vergelijking met spiermassa. Deze dichtheid kan namelijk grote invloed hebben op hoe jouw lichaam eruit ziet.

Een klein stukje uitleg: Om massa van specifiek weefsel uit te drukken gebruiken we in de wetenschap een volume eenheid, zoals kubieke centimers, ook wel afgekort tot CM3. Van water is het 1 gram per cm3, terwijl een spier 1,06 gram per cm3 weegt.

De dichtheid van spiermassa is dus groter dan dat van water en het verklaart waarom iemand die gespierd is met weinig vet, niet kan blijven drijven. Vetmassa heeft een gewicht van 0,9 gram per cm3 en zou dus blijven drijven. In oplopende volgorde is het dus vet, water en spiermassa.

Het weegschaal gewicht dat je dus afleest kan dus bestaan uit onder andere, vocht, spiermassa, vetmassa en meer maar zullen allen een andere dichtheid hebben en dus kan dit een ander beeld geven wanneer je in de spiegel kijkt. Wil je een beter beeld hebben van hoe jouw gewicht is samengesteld, probeer dan ook eens je vetpercentage te meten.

Vetpercentage meten

Wanneer je aan fitness of krachttraining aan het doen bent kom je al gauw in aanraking met de term: vetpercentage. Maar ook wanneer je wilt afvallen of gewoon bewust met jouw…

Waarom verschilt het weegschaal gewicht?

Het getal op de weegschaal kan erg fluctueren. Het is daarom belangrijk dat je weet waarom het getal dat de weegschaal weergeeft kan verschillen.

Let er in eerste instantie op dat je weegschaal goed is afgesteld. Dit is met name bij de oude modellen het geval. Zorg ervoor dat de weegschaal op een vlakke, egale en harde ondergrond is geplaatst. Dus een zachte vloerbedekking is niet optimaal, maar een harde ondergrond zoals de tegels in de badkamer zijn wel geschikt. Wees je er ook bewust van dat er onderling tussen weegschalen verschil kan zijn. Dus weeg altijd op dezelfde weegschaal en ga niet bij je vriend, vriendin, broer, zus etc op de weegschaal staan. Dat kan een vertekend beeld geven.

Weeg jezelf vervolgens altijd op hetzelfde moment van de dag. Dus stel, je wordt wakker, je gaat naar het toilet. Dan is dát het moment dat je jezelf gaat wegen. En dan het liefste op de weegschaal stappen met zo min mogelijk kleding, dus naakt, zodat het weegschaal gewicht alleen is gebaseerd op jouw lichaam. En als je gaat wegen, sta dan even stil.

Hoe vaak moet ik op de weegschaal?

Je hoeft je niet elke dag te wegen. Dat is echt niet nodig. Niet als je wilt aankomen. Niet als je wilt afvallen. Elke dag wegen heeft geen zin. Je gewicht schommelt namelijk van nature altijd met zo’n 1 tot wel 2 kilogram. Deze schommelingen komen voornamelijk door de hoeveelheid vocht in jouw lichaam. Wanneer je bijvoorbeeld een maaltijd hebt genuttigd met meer zout, dan houdt je lichaam meer vocht vast en kun je de dag erna een stuk zwaarder zijn. Dus ben je bij de Italiaan geweest en heb je een lekker pizza gegeten, dan is de kans groot dat de dag erna het weegschaal gewicht een hoger getal laat zien. Dit extra gewicht door extra vocht is vaak na 1 of 2 dagen weer weg. Mits je niet elke dag een pizza eet, natuurlijk.

Gewicht wisselt bij menstruatie

Het weegschaal gewicht bij vrouwen kan rond de menstruatie ook enorm verschillen. Vlak voor de menstruatie kunnen vrouwen vaak 1 tot wel 2 kilogram zwaarder zijn op de weegschaal dan normaal. Ook dit wordt veroorzaakt door het extra vocht dat door het lichaam vastgehouden wordt. Dit extra gewicht is vaak na de menstruatie ook wel weer verdwenen, maar houdt hier rekening mee als je opeens schommelingen en fluctuaties ziet rondom je menstruatie die je niet direct terug kunt herleiden.

Naast je menstruatie kan een onregelmatige stoelgang ook van invloed zijn op je gewicht. Dus heb je moeite met je stoelgang, dan zal die extra ballast in je darmen, ook meewegen in het weegschaal gewicht.

Conclusie

Zoals je kunt lezen is het weegschaal gewicht dat het getal laat zien, niet heilig. Het getal kan enorm verschillen en zegt feitelijk niet zo veel over hoe jouw lichaam is samengesteld. Het is daarom ook niet nodig om bang te zijn voor het getal op de weegschaal en het weegschaal gewicht. Lichaamsgewicht en lichaamssamenstelling, zoals het vetpercentage, zijn verschillende graadmeters. Het is prima om je eens in de 2 of 4 weken te wegen, omdat het gewicht 1 variabele is in jouw weg naar resultaat. Maar het is nog beter om tegelijk een progressie foto te maken van jezelf, zodat je ook kunt zien hoe je lichaamssamenstelling eruit is gaan zien over de weken. Samen met het gewicht, je foto’s en hoe jij je voelt, kun je de route naar succes het beste vormgeven.